torsdag 4. april 2019

        På tur med jeep på indre Madeira
                               Del 2.
      Vi reiser videre mot øst, og utsikten er upåklagelig.


Men kunne du tenke deg å bo slik at du må gå opp og ned disse trappene hvis du skulle noe sted? Ikke enkelt for knærne når du får noen år på baken.













Her har noen vært så smarte at de har laget seg en slags vareheis. Slett ikke dumt. For å bære varer opp og ned her er tungt.
Vi ser også flere fraflyttede og ubeboelige hus. Og vi blir fortalt at ungdommen flytter herfra, og da blir mange hus stående og forfalle. Veldig synd, men forståelig. Å bli gammel her er veldig vanskelig.























Men videre nedover ser vi mange ulike typer fine hus i farger som virkelig synes. Her er det ikke mye grått, heldigvis! Men noen få steder hadde de også her prøvd seg med grått. Men hva ville det fargerike Madeira da blitt - med grå hus?! Mye av sjarmen ville forsvunnet.


Her bygges et nytt hus med et artig tak. Det er faktisk det første taket vi ser som ikke er i ensfarget lys murstensfarge. Og så er det utsikten da - over alt er det like bratt!















Men vakkert er det - og utrolig frodig og grønt.
Til høyre ser du et tre med frukt som jeg ikke husker hva er. Vet du det?

Så forandrer utsikten seg, vi er nærmere sjøen. Og lengst unna, er flyplassen med sin helt spesielle rullebane.










Her er også en liten sandstrand, og det er ikke mange av dem på Madeira. Og på bildet til høyre ser du litt av landskapet dit vi skal nå - Madeiras østligste del. 










På veien kjører vi forbi både vindmøller og solcellepaneler, men så ...........! Her kommer vi til mitt favorittsted - Baia d'Abra.


Er det ikke vakkert!?


Jeg elsker å studere stein/bergarter, og dette er for meg et eventyr.












For noen farger - for noen mønstre!











Ser du nøye etter står det et lite "utsiktshus" ytterst på toppen av fjellet over til venstre.


Her er mange på vei oppover til toppen av dette utsiktsfjellet. Skulle gjerne gått opp dit, men tiden ble for knapp. Men heldigvis var vi heldige med været her. Å komme hit i regn hadde vært trist. 














Er det et fabeldyr som ligger og titter utover havet?
Eller ser han på de utrolige fargesjateringene i fjellene rundt?











En flott grill var bygget av den vakre steinen, og jeg undret meg på om den store til høyre kunne tas med hjem.


For meg var det utrolig vanskelig å måtte sette seg i jeepen og kjøre tilbake til hotellet.
Men stor takk til vår flinke sjåfør/guide for turen.
Jeg vil tilbake hit, og da vil jeg ha en hel dag her ute - gå opp på toppene og bare rusle rundt og nyte denne helt utrolige naturen. Kanskje du vil være med? Hilsen Tove.

PS. Neste innlegg fra Madeira blir mest bilder av vakre blomster.


9 kommentarer:

  1. For ein fantastisk natur. Eg har ikkje sett bilder frå den delen
    av Madeira før. Takk for at du deler og viser oss.
    Utruleg flotte berg og steinar. Eg kan forstå du falt for dei.
    Eg har høyrt mykje om flyplassen, at det av og til kan vere FOR spennande å lande der....
    Takk for koselege ord om veslejenta vår. Ho elskar å gå i strutteskjørt i fine fargar, og som du ser så er Cherroxstøvler ingen hindring :)
    No om dagane har me strålande ver, fantastiske solnedgangar og berre glede, men kaldt, frost på frontruta i dag formiddag.
    Ha ein fin kveld.
    Helsing Anne-Mari

    SvarSlett
    Svar
    1. Klart jeg må tilbake hit - og jeg elsker stein og fjell som sagt, men tror det er vanskelig å finne fjell med flottere farger.
      Flyplassen kan være vanskelig når det blåser. Og flygere som flyr her, må ha ekstra utdanning ble jeg fortalt. Men det gikk greit.
      Veldig fint bilde du hadde på bloggen av veslejenta. Fine farger!
      God helg og god vår ønskes av Tove

      Slett
  2. Heisann, dette syntes jeg også var det flotteste stedet på Madeira, elsker som deg, klipper og stein!
    Jeg har fått en stiv nakke, så havearbeidet i dag, tok sin tid - og det ble bare å klippe litt, ta vekk gamle stengler fra peonene og koste trappa og hellene. Tror den stive nakken kommer av at jeg havna ned i et hull på et fortau der en rist var ødelagt foran et kjellervindu. Jeg møtte en kollega, vi slo av en prat, jeg tok et skritt bakover, og vips så forsvant jeg ned i sjakta. Trodde jeg kom helskinna fra det, men nakken har nok fått en sleng. Deilig tid framover nå ;:OD)

    SvarSlett
    Svar
    1. Da er vi enige om det også!
      God bedring med nakken - det er ikke noe å spøke med.
      Jeg kjenner ryggen i dag etter hagearbeid i går, så jeg står over til i morgen.
      Ønsker deg likevel en god og avslappende helg.
      Hilsen fra Tove.

      Slett
  3. For noen flotte bilder! Og ikke minst vakker natur. En gang kunne jeg også tenkt meg dit.
    Ha en fin helg.
    Klem Christina

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig tilbakemelding, Christina Mari. Hvis du er glad i natur anbefaler jeg absolutt en tur til Madeira. Jeg er litt usikker - er du en av dem jeg har forelest for? Nå ble jeg nysgjerrig. Veldig hyggelig uansett. Håper du vil skrive en liten snutt også senere. En god søndag ønskes av Tove

      Slett
    2. Nå vet jeg hvem du er. Du var på kurset om fargepsykologi hos NCS for et par-tre uker siden.
      Så flott at du er inne og titter på bloggen.
      God påske ønskes av Tove

      Slett
  4. Fine innlegg fra Madera. Ja, det er en fantastisk øy som jeg vil tilbake til!
    Jeg har akkurat kommet hjem fra en fantastisk tur, det kommer nok masse bilder etterhvert.
    Ha en fin søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Trodde du skulle være borte mye lenger når du reiste så langt. Gleder meg til å se bilder.
      Jeg tok utrolig mange bilder på Madeira. Holder til mange innlegg. Men må vel skrive om litt annet innimellom.
      Fortsatt god søndag ønskes av Tove

      Slett