onsdag 10. april 2019

Blomster og litt til på Madeira.

Madeira er vel for de fleste mest kjent for blomster og deres spesielle vannsystem - levadaene.
Jeg vil ta for meg mest blomster i dette innlegget. For selv om vi var litt tidlig ute - begynnelsen av mars - var det allerede mye vakre blomster i fantastiske farger.
Den beste måneden skal være mai - da er det blomsteropptog og blomster arrangementer.











Jeg vet ikke navnet på alle disse blomstene, dessverre, så jeg må holde meg til fargene. Og her ser dere to ulike hekker med de samme blomstene. Artig å se at begge er en fiolett-variant (rød-lilla, men den øverste har blomster med mer blått i seg, men ikke så mye at det blir indigo. Den under har mer rødt i sine fargepigmenter. Eller - kanskje det er lyset som tryller med fargene?! Vakkert er det!


Men på dette treet vokser det indigofargede blomster. Blå-lilla. Jeg elsker den fargen.











Midt nede i Funchal, som er hovedstaden, var en hyggelig, liten park. Hva den heter er jeg ikke sikker på, men det sto et minnesmerke over Simon Bolivar der. Hvem var Bolivar?

Jeg måtte slå opp, og fant at han var soldat, og leder, og hadde kjempet for frihet mot det spanske styre i Sør Amerika. Han ble kalt The Liberator.
Ettersom Madeira er Portugisisk, er kanskje det grunnen til at minnesmerke står her?





















Men her var også mange trær og mye vakre blomster og trær.





Og hva synes du om disse spesielle steinlagte trappene og veiene? For en jobb!














Her ser du et merkelig tre med mengder av bær. Nærbilde av bærene ser du til høyre.
Og sannelig var det også en liten andedam.

En annen liten hyggelig hage fikk jeg oppleve nede ved Lidoen. Jeg gikk en formiddag en tur der nede med en guide fra hotellet, og to andre gjester. Veldig hyggelig. Kanskje legger jeg ut bilder fra denne spaserturen senere, nå vil jeg bare ta med noen bilder fra den liten private hagen, som tilhører en restaurant der vi tok oss noe å drikke. Da fikk vi tilgang til hagen.

 
Her ser dere litt av hagen. Og også her er den flotte steinsettingen på stiene.



Vakre blomster her også i de herligste farger. Også denne er noe mellom indigo og fiolett.


Mens vi gikk og tittet på alt det vakre, steiner, blomster - hørte vi det vi trodde var noe veldig spesielt fuglekvitter. Vi gikk etter lyden, men det var ikke fugler, men froskene i denne dammen som laget så høy lyd. Vi ble stående ganske forundret og lytte - men froskene så vi ikke. De hadde gjemt seg!
  
                                                         Vakkert - ikke sant? Man blir ikke lei av å se på blomster og farger. Naturen er et stort under! Og her på Madeira synes jeg det var flere undere. Og de vakre blomstene er en del av det. Men det er også forunderlige trær som jeg aldri har sett maken til. Men jeg må heller vise deg dem i et annet innlegg. For dette blir for langt.         Hilsen Tove.






10 kommentarer:

  1. Bolivar er meget kjent og sett opp til i Sør-Amerika. I Colombia var det minnesmerker over frigjørerer over alt.
    Å så vakre blomster og farger. De første er bourgenvilla(vet ikke om det er slik det skrives, men de finnes i ulike farger)
    Madeira er ei frodig vakker øy!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tenkte meg at han var mer kjent der.
      Helt utrolig vakre blomster. Vi er enige - Madeira her helt spesiell! Vi reiser nok tilbake.
      Håper du har fått hvilt litt ut. Kos deg!
      Hilsen Tove

      Slett
  2. Ang. kommentaren din på innlegget mitt om Nærvær: Heisann, så spennende Tove, ja livet kan by på mange sammentreff. Det krydrer hverdagen.Tenk at du har møtt forfatteren!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var artig å få prate og være sammen med Paulo Coelho. Jeg var presseansvarlig i flere år, og jeg hadde ansvaret for besøkene til flere store forfattere. Marianne Fredriksson var også en av dem. Jeg elsker hennes bøker. Hilsen Tove

      Slett
  3. Fantastisk vakre og fargerike blomster! En stakkars nordboer blir rent misunnelig :)
    Ønsker deg GOD PÅSKE!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja dette er en vakker og fargerik øy på mange måter. Og blomster og trær er helt fantastiske.
      Hilsen fra Tove

      Slett
  4. Jeg tror jeg må også gå til Madeira :-))) Så herlig.
    Takk for deilige bilder. En glede å se.
    I dag vi har solen igjen... nå kommer været bedre og bedre etter noen veldig kalde dager. Herlig påskeværet kommer... det vil være hyggelige turer i naturen. Hilsen til deg.
    God påske.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er tilbake fra fjellet etter 1 1/2 uke med fantastisk flott vær. Men jeg har ikke fått kommentert eller publisert noe på bloggen eller hos andre bloggere. Noe ble feil. Men nå er alt i orden igjen.
      Du burde absolutt ta en tur til Madeira. Du vil elske det! Hilsen Tove

      Slett
  5. Eg har meir og meir lyst til å reise til Madeira etter å ha sett
    og lest innlegga dine.
    No etter påske skal me på Blomstercruise frå Amsterdam, gler meg til det. Det blir kanskje litt referat der i frå.
    God påske frå Anne-Mari

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er fantastisk å se tulipanene i Nederland. Vi var i Kaukenhof for noen år siden, i tillegg til å se blomsterparaden. Det er nesten ikke til å tro. Fargene er helt overveldende! Du finner tidligere innlegg på bloggen min hvis du søker.
      Jeg ønsker dere en god og fargesprakende tur! Gleder meg til å se bilder. Hilsen Tove

      Slett