torsdag 28. mars 2019

På tur med jeep på indre Madeira


Vi ankom Madeira på ettermiddagen, tirsdag 5. mars. På kvelden var det "storm" og regn.
På onsdag hadde vi bestilt en åtte timers tur med jeep, og været var skiftende. Litt sol, overskyet og litt regn, men det var ikke mye.
Og for en fantastisk tur det ble på det skogkledde indre på østre Madeira!


Klart at regnbuen var der for meg og min mann denne dagen - den ønsket oss velkommen til fjells med fantastiske farger. Vår kjempeflinke guide og sjåfør har satt kursen opp mot den toppen som heter Pico Alto.




















For en utsikt! Og på toppen er det også laget et keramikkbilde av Funchal Bay. Funchal er hovedstaden på Madeira. Dessverre har noen tatt ut en bit - noen må alltid ødelegge, men det er fint likevel.











I 2016 hadde en gal mann tent på skogen, så her oppe var store områder brent ned. Helt fryktelig å tenke på, da det er så utrolig mange flotte, store trær her i området og ellers på øya.
Nå er mesteparten ryddet, og de har laget smale veier som slynger seg oppover. Det er jo så bratt her, så å drive brannslukning her må ha vært et mareritt.
De har også en del steder begynt med nyplanting av trær.











Her ser du Pico Alto nedenfra, og meg på toppen sammen med regnbuen.


Et siste blikk utover det fantastiske landskapet, før vi måtte kjøre videre.











Men på veien ned til til jeepene, så vi det sørgelige synet av nedbrente trær. Men også en vakker busk. Det var to jeeper som kjørte sammen.




















Nå skulle vi ha sett over til de høyeste fjellene på mellom ca. 1600 - 1800 meter, men dessverre var været ikke på vår side nå, og vi måtte kjøre til neste stopp. 
Men vet du hva disse "klossene på bildene over er?

Det er så bratte og smale veier her oppe i fjellene, og ikke noe lys, så dette er store steiner, som er hvitmalte, vel noe har flasset av, slik at de som kjører her kan se hvor veien går.
Det er ikke enkelt å kjøre her oppe, men som sagt, vi hadde en super sjåfør.




















Hva tror du vi ser fra jeepen, på bildet til venstre? Det er en hule som mannskapene kunne krype inn i hvis de holdt på med veiarbeide og været ble for ille! Og du forstår at disse veiene er utsatte og kjempebratte når du ser utsikten ned til havet.












Nå ser det ut til at vi kommer til et spesielt sted. Har du sett maken til kjempetre? Det har ikke brukket, men har lent seg mot en side, og ligger nå nesten på bakken.


Her har en familie opprettet et oppdrettsanlegg for ørret midt ute i ødemarken, og her skal også hele området rundt beplantes med grønnsaker og frukt, og alt skal være miljøvennlig.
Området heter Santo da Serra, og stedet ligger i den praktfulle Laurisilvaskogen.
Her er det både en kafè, som er under bygging, og et spisested der vi spiste. 






















Dere ser ender og fisk, gule og sorte, svømme sammen i den runde dammen.
Og så skulle vi få prøve fiskelykken. Og fisken satt på kroken med en gang.












Og fisken ble renset av sjefen selv, og grillet, slik at vi kunne spise den til lunsj. Artig!










Her var det også både kalkuner og høns, så de var også selvforsynte med egg.












Men  vi måtte videre, og jeepen ventet. Nå gikk det ned til sivilisasjonen, med vakre hus og grønne, flotte trær.



Også en statue som skal vise historien om eplepressing. Vi bruker maskiner for å presse epler for å få eplejuice. Her har de alltid presset epler for hånd.

Innlegget blir for langt hvis jeg tar med resten av turen. Den kommer i neste innlegg - gled deg!
Der kom vi til det stedet jeg syntes var vakrest av alt! Hilsen Tove.















10 kommentarer:

  1. Heisann, takk, kjære Tove- bare hyggelig å kunne hjelpe, håper det kan bli napp... Og jeg husker også turen opp i fjellmassene som en kjempefin opplevelse. Vi hadde godt vær. Tror jeg får finne fram bildene og ta en titt på nytt. Moro å spise sjølfiska fisk!!! Nå kommer våren! Og vi må ta en kopp kaffe i det fri ;:OD) Har du noen ledige dager? Jeg skal få en oversikt over mine ..... Ha en flott ettermiddag, her er det pannekakedag igjen, dagene flyr, en uke siden sist!!!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg sender deg en sms. Det var en fantastisk dag der i villmarken. Fisken smakte godt, men det er mer smak i vår ørret.
      Jeg snakket akkurat om deg i dag da min mann og jeg gikk tur. Jeg sa at du snart måtte komme, da jeg har mye fint å vise herfra. Men det må bli etter påske, for her er det fremdeles mye snø i skogen, og lite grønt enda. Og dagene er fullt besatt frem til påske. Men da finner vi en dag. Kanskje Randi også vil være med? En god helg ønskes av Tove

      Slett
  2. PS her er mine bilder: https://viltogvakkert.blogspot.com/2012/03/pa-madeiras-tak.html

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg får ikke bildene frem, men kanskje er de på din blogg? Hilsen Tove

      Slett
  3. Så artig. Dette har jeg aldri sett bilder fra før. Sikkert en spennende biltur på de bratte veiene. Nydelig natur da! Herlig med bildeminner, for da er nman liksom på tur en gang til! Gøy å se! Nyt dagen i våren!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det ble en flott dag, og bare vent til du ser det siste stedet vi stoppet. Helt fantastisk!
      Kanskje vil du være med vår blogg venninne og besøke meg? Vi snakkes over påske. God helg ønskes av Tove

      Slett
  4. Heisann, du skriver bare ordet Madeira inn i en av søkeboksene på siden, så dukker lenker til alle innleggene om Madeira opp.
    Nysgjerrig på hva du syntes var finest der.... jeg husker også nordvestkysten med klipper som spennende. Svømte mellom dem, noe jeg er fascinert av, å være på oppdagelsesferd på den måten...
    Go´søndag ;:OD)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det ser ikke ut til å funke hos meg. Tar en titt på din blogg.
      Vi var ikke på nordvestkysten. Jeg skal vise deg østre del. Hilsen Tove

      Slett
  5. For en fantastisk reise du har vært på!
    Det er så morsomt å komme tilbake til bloggen etter flere måneders pause og se at mine trofaste bloggvenner fortsatt holder det gående :)
    Jeg har vært opptatt med å skrive slektsbok. Det er spennende! Nå har jeg begynt å blogge om det :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hyggelig at du er tilbake. Jeg har også skrevet del av en bok, men har klart å fortsette med bloggen selv om innleggene ikke har kommet så ofte.
      Ja, det var en flott uke på Madeira. Og det kommer mer. Da skal jeg ta en titt på din blogg i morgen.
      Hilsen fra Tove

      Slett