fredag 26. september 2014

Fargerike forretninger liker vi!

Har du tatt en titt i de gode forretningene i Ringebu Landsby i Gudbrandsdalen?
Neste uke er det høstferie - da har mange sjansen til å ta en stopp i Ringebu.


Den mest kjente og omtalte forretningen i Ringebu, er vel etterhvert blitt Anni's Pølsemakeri AS.
Her ser du innehaver Anni Kristine Byskov, som etablerte pølsemakeriet i 2000.








Forretningen tilbyr nå en rekke kjøttprodukter, men det er fremdeles pølser i ulike varianter, og skinkene, som er mest kjent. Forretningen er en del av et nasjonalt  slaktersamarbeid, som går under navnet Angusbutikkene. De tilbyr også catering.

Anni's Pølsemakeri har vunnet flere utmerkelser fra Kjøttbransjens landsforbunds norgesmesterskap. 4 gull, 2 sølv og 4 bronse, hovedsakelig for sine pølseprodukter. Men i 2005 vant de for sitt produkt innen katagorien "urøkt spekeskinke", basert på lokale mattradisjoner.

Ettersom jeg tenker farger, ble jeg litt betenkt første gang jeg så forretningen malt mørk grønn. Hva med hygiene? Det er vanskelig å se urenheter på en så mørk farge.
Men tar du en titt på bildene her vil du se at alt er skinnende rent. Hvite fat uten en flekk, og glassruter uten et eneste fingermerke.
Dessuten får den mørk grønne fargen det røde kjøttet og resten av produktene til å fremstå enda mer fristende.                                              I hjørnet på nederste bilde ser du en oransje lampe, som er et supert fargevalgvalg.



Men maten skal tilberedes, og det er hyggelig og inspirerende å benytte kjeler og gryter i friske farger.
Da kan du ta turen til Tveit Interiør.                                       Jeg blir så glad når jeg kommer til en forretning som har det så pent utenfor! Eiere er Hege og Aud Tveit.
Og inne kan du også glede deg over en fin, ny forretning, med mange lekre produkter. Det er ikke vanskelig å finne gaver både til glede og nytte.






De har også Tveit Smie på Hundorp, og de flotte smijernsproduktene er produsert der.
Du finner både Tveit Interiør og Tveit Smie på Facebook.Tveit Smie finner du også på www.tveitsmie.no, der det også er en nettbutikk.

Men vi trenger også en god fargehandel. Selv om en slik butikk i seg selv ikke er så festlig å se på, så er det viktig med god fagkunnskap!
Og hos Ringebu Farge & Interiør AS får jeg alltid god service, enten det er far eller sønn Rotåshagen som er i butikken.
Det er viktig å få blandet den fargen vi ønsker, og har du NCS-koden, blander de beis eller maling på en, to, tre.

Så er det kanskje tid for å finne garn eller stoff til et hyggelig håndarbeid. Hvor finner vi det? Jo, hos Randi Rønningen i Håndarbeidskroken.
Her finner du alt hva hjertet begjærer!
Her er stoffer og garn, bånd og knapper.







Med andre ord - alt du trenger.  Det er ikke like enkelt å finne knapper og bånd i riktige farger når vi trenger det. Her er mulighetene store!
Jeg elsker å titte rundt i en slik butikk, og så vidt jeg vet, skal butikken utvides i høst.







Jeg nevnte i det forrige innlegget om Kreative Døler, at det var liv og røre i gågata om sommeren.
Da min mann og jeg var der sist, var det også hyggelig musikk, som fikk det til å rykke i dansefoten.
Vi er med i gammeldansgruppa "Byttomfoten", så dette var gøy. Du kan lese om gruppa vår på nettet, og om vårt 15 års jubileum i Roskilde her på bloggen. Søk i feltet til høyre.
En fortsatt god og fargesprakende høst, og en god høstferie ønskes av Tove.


6 kommentarer:

  1. Hei Tove, Takk for vakre bilder og inspirasjon til å bli mer kjent på Ringebu:-) klem Siv

    SvarSlett
  2. Det er så hyggelig der! Klart du må innom der en gang!
    Fortsatt god søndag ønskes av Tove

    SvarSlett
  3. Se det! Her var det flere fristelser. Merka meg pølsemakerne ja. Takk for tips! Og god høstfeire.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har en sønn som er kokk og meget interessert i mat.
      Jeg har flere ganger måttet kjøpe med pølser fra Anni's til han.
      Flere ulike slags pølser.
      En god høstferie ønskes også deg! Håper været blir bra. Da skal det plukkes tyttebær og krekling. Hilsen Tove

      Slett
  4. Veldig fin og spennende fokus du har brukt på Landsbyen Ringebu! Hilsen Britt Åse Høyesveen

    SvarSlett