tirsdag 16. september 2014

Det er veldig gøy å undervise ungdom!


I forrige uke hadde jeg forelesning om fargepsykologi og fargesymbolikk for
3. klasse Visuelle Kunstfag på Valler videregående skole.

Jeg har vært der flere ganger tidligere, og det er like hyggelig og inspirerende hver gang.
Lærer, Torunn Smith, som står til høyre på bildet, tar seg veldig godt av klassen, og har masse kunnskap å øse fra.
Veldig inspirerende og interessert ungdom, som virkelig suger til seg det jeg sier.
Jeg ønsker elevene lykke til videre fremover!

Etter hvert skal elevene selv male i stort format, og anvende sin kunnskap. Noen av elevene var oppe til offentlig eksamen i Visuelle kunstfag på slutten av 2. klasse, og temaet var ekspresjonisme. Der fikk de benyttet mye fargepsykologi.

Norges mest kjente maler er vel Edvard Munch, og han var en mester i fargesymbolikk. Og ettersom jeg er mye i Åsgårdstrand, er jeg stadig ved Munchs Hus. I Munchsparken er det konserter hver sommer, og det er fantastisk å sitte der i vakkert lys, lytte til musikk, se utover sjøen og tenke tilbake på da Munch selv vandret her.
Det var lyset han beundret i Åsgårdstrand, og som inspirerte han. Og jeg anbefaler deg å ta en tur dit  om sommeren og oppleve det selv. Spesielt er lyset på sen ettermiddag/tidlig kveld fantastisk.


Her ser du Munchs hus fra Edvard Munchs gate, en forsommerdag.


Og her ser du huset fra den andre siden en fin høstdag. Det røde huset til venstre er "låven", eller atelieret.

I fjor var det 150 år siden Edvard Munch ble født, og jubileet ble feiret med en fantastisk Munch-utstilling i Nasjonalmuseet og Munch-museet.
Søk på Edvard Munch i søkefeltet her på bloggen, og se hva jeg tidligere har skrevet om han og Åsgårdstrand. Der ser du også mange flere bilder.
Hilsen Tove

6 kommentarer:

  1. Heisann!

    Alltid inspirerende å undervise ungdom, men noen ganger fører det også med seg fortvilelse - mange sliter i hverdagen.
    Nå skal jeg slappe av med Kampen for tilværelsen, så go´natt ;:OD)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det vil jeg tro. Det blir annerledes å være fast lærer enn slik jeg har det. Jeg blir leiet inn som foreleser, og ser lite eller ingen av problemene.
      At flere elever sliter i hverdagen tror jeg i mange tilfelle skyldes at skolen ikke er lagt opp slik at den passer alle. Hadde jeg kunnet kartlagt disse elevene ville jeg på forhånd, i de fleste tilfelle, ha tippet hvilke mennesketyper de tilhører/ikke tilhører.
      Disse elevene har ofte evner og interesser som gjør at de sliter i vanlige skoletimer. Hvis eleven og læreren befinner seg på helt ulike plan vil det skjære seg enda mer. Dette kunne vi snakket mye om! Hilsen fra Tove

      Slett
  2. OBS ser at det er 14 i klassen, vi har 31 !!!!! Ikke mye tid til hver da til tross for at vi er to lærere....

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tror det skulle vært 17 elever i denne gruppen. Men de tilhører også andre klasser. Jeg er ikke så veldig inne i skolesystemene.
      Men dette er elever som ikke bare har kunstfag, men også andre fag. Hilsen Tove

      Slett
  3. Hei Tove, Helt enig med deg - barn og ungdom er en gave å undervise og holde foredrag for - de er intuitive og impulsive og ekte - :-) klem Siv

    SvarSlett
  4. Og ekstra gøy er det når de gir meg tilbakemeldinger om at dette er et spennende tema!
    Jeg skal legge ut et artig bilde av noen av dem over høstferien.
    Hilsen fra Tove

    SvarSlett