onsdag 10. september 2014

Er fargevalget på kjolen viktig i konkurransedans?

Fortsettelse fra forrige innlegg.


I det forrige innlegget viste jeg bilder av danseparet
Mette Brandstadmoen og Kristoffer Melås.
De ble norgesmestere i sportsdans i år.

Jeg stilte Mette noen spørsmål om fargevalgene på hennes kjoler, og svaret hennes gjentar jeg her, slik at du slipper å slå tilbake hele tiden for å se spørsmål og svar. Mettes kommentarer/ spørsmål  skrives med rødt, mine svar/kommentarer er i en dyp indigo (intuisjon.) Jeg vil gjerne at Mette skal tenke over mine svar, og bruke sin intuisjon.

"Jeg har ikke tenkt noe særlig over hvordan jeg reagerer på ulike farger, før jeg fikk den røde kjolen. Jeg har alltid likt rødt veldig godt og jeg føler meg alltid veldig fin i denne kjolen."


"Jeg synes den rød fargen viser styrke og femininitet på samme tid. Jeg har også et sterkt temperament og er veldig lidenskapelig i alt jeg gjør noe jeg synes kommer frem i den rød kjolen." 
Den røde fargen synes godt, er en signalfarge. I fargepsykologien står rødt for styrke, fysisk styrke, vilje, mot, handlekraft, utholdenhet, vitalitet, lidenskap, temperament og fart/bevegelse, for å nevne stikkord, som er relevante i denne sammenhengen. 
Derfor er det helt rett når du synes den røde fargen viser styrke. Men - rødt er en maskulin farge, ja faktisk den minst feminine av alle farger. Rosa derimot er den mest feminine.
Derfor -  når du danser i rød kjole er ikke utstrålingen du sender femininitet, men derimot lidenskap, vitalitet og temperament.
Dette må imidlertid ikke misforståes dithen at du virker maskulin. Det gjør man ikke i en slik kjole. Men du er ingen pusekatt! 
Du sier selv at du har et sterkt temperament og er veldig lidenskapelig i alt du gjør, dette vises og blir forsterket når kjolen er rød.


Da er det på tide for meg å hente inn de syv representantene for mennesketypene, som jeg benytter for å kartlegge mennesker. En slik kartlegging er veldig viktig, for å bli bedre kjent med seg selv. 
Jeg benytter slik kartlegging både i skoler, bedrifter og organisasjoner.
I min bok Fargene forteller presenterer jeg leserne for disse mennesketypene. Viser egenskaper, evner, væremåter og reaksjonsmønstre. 
Men det som er veldig bra med dette systemet er at vi alle har egenskaper fra flere av typene. Man settes ikke i bås! Men de egenskapene som kommer på førsteplass, og annen- og tredjeplass setter mest preg på den vi er.
En arbeidsbok følger med boken, og den kan benyttes til en slik kartlegging.
Jeg tar også i mot personer til rådgivning.

Farger virker ulikt på de ulike mennesketypene, noe som er veldig viktig å være klar over.
Du sier selv at du både har et sterkt temperament og er lidenskapelig opptatt av alt du gjør, da forsterkes det av rødt. Men på den negative siden kan det bli for mye rødt, slik at temperamentet for eksempel, blir for rødglødende. Da må du balansere med andre roligere farger. 

Husk at farger virker to veier: Fargen på din kjole sender signaler til dem som ser deg, samtidig som den påvirker deg på godt og vondt!


"I andre farger, slik som den lys turkise, føler jeg meg veldig elegant og feminin. Selv om jeg ikke føler dette er farger som representerer hvem jeg er, gir de et veldig fint uttrykk av den kvinnelige danseren jeg skal være på gulvet."
Ettersom du ikke har kartlagt deg, vet jeg heller ikke hvilke farger som ville vært best for deg. Men ut fra det du har sagt, har du nok mange egenskaper fra den røde mennesketypen.
Da kan det føles godt med den kjølige, ungdommelige og forfriskende fargen turkis, som får oss til å tenke på turkisblått hav og eksotiske strender.
Der den røde fargen sier "kom igjen, stå på - ikke gi deg", roer turkis nervene, slik at vår vitalitet gjenopprettes og temperamentet ikke blir fullt så heftig. 

"Så dette med farger kan jo være svært viktig. Burde jeg ha en farge som forsterker mine egenskaper og mitt uttrykk? Som temperament og lidenskap. Eller burde jeg ha en farge som får frem andre sider av meg slik som eleganse og femininitet?"
 Før jeg kan svare eksakt på det, må jeg ha en mer komplett kartlegging av deg. 
Dersom du bruker for mye rødt kan dette slå negativt ut i utålmodighet, stress og sinne, samtidig som du trenger den i fysisk sammenheng.
Som du selv sier, den turkise fargen gir et annet bilde av deg utad som person, men gir ikke fysisk styrke.
Men den fysiske styrken har du bygget opp gjennom masse trening.

"Dette var mine tanker. Men dette med farger er noe jeg ikke har tenkt så mye på før. Det er kanskje noe jeg bør tenke på før jeg velger farge til neste kjole?"
Ja, fargepsykologi er viktig i alle sammenhenger, både for ytelse, trivsel og helse generelt. 












Du ser sikkert at rosa og rødt sender svært ulike signaler?


Kanskje din neste kjole bør være oransje? Det er livsgledens farge, og den oppfordrer også til fysisk aktivitet. Men den er mykere, følelsesdominert og mer romantisk enn den røde.

Jeg sier igjen lykke til videre! Hilsen Tove


5 kommentarer:

  1. Tusen takk for veldig fine innlegg og mange nye tanker! Dette er veldig spennende :-)
    Mvh Mette Brandstadmoen

    SvarSlett
  2. Hei!
    Spennende!
    Etter streiken har det vært 08.00 - 16.00, pluss kveldsarbeid hver dag.
    Holder nå på med høringssvar til ny struktur i programområdet
    " Arkitektur, design og kunst". Vi må også lage planer i ubunden tid siden vi gikk glipp av planleggingsdagene før skolestart.
    I dag har jeg pålagt med skjermhvile (???) , øynene svir og renner, så jeg så ikke ut på jobb i dag, all sverte ble gjort om til ansiktsmaling!
    Jeg tror det er en allergisk reaksjon på en poliovaksine jeg fikk trirsdag. Helsesøster spurte om jeg hadde matallergi, men det har jeg ikke... er derimot allergisk for visse kremer, væsker, metaller osv pluss pollen.
    Har tatt dråper nå. Håper det retter seg, for i morgen og fredag skal jeg på seniorkurs. Har foreløpig ingen planer om å gå av med AFP, men vil likevel være orientert.
    Vaksina er for en langtur i høstferien. Ellers har vi hatt Saga sovende her i flere dager siden det først har vært planleggingsdager i barnehaven i tillegg til at jenta vår fikk vannkopper. Ingen får være i barnehaven da. Har henta Saga i Oslo, og pappa´n har kommet for å hente tilbake når mamma´n kunne være hjemme fra jobb.Magnus har nettopp begynt i ny jobb og kunne ikke starte med å være hjemme. Jeg har en pensjonert søster to hus lenger opp i bakken som hadde Saga mens vi var på jobb, Tore jobber bare 40% dette året.
    Trapper litt ned på blogginga for en stund!
    Ha ritkig god ukeslutt ;:OD)

    SvarSlett
  3. Så bra at du synes det Mette. Som sagt, etterhvert dukker det kanskje opp spørsmål, jeg svarer deg gjerne.

    SvarSlett
  4. Hei Tove, Spennende å lese om hvordan farger påvirker oss hver dag! takk for dine innspill til å bli flinkere til å bruke farger hver dag! klem Siv :-)

    SvarSlett
  5. Ja Siv, jeg håper flere vil lære etterhvert.
    I dag har jeg forelest på Valler vg. skole, og elevene var utrolig lydhøre og interesserte. Veldig gøy!

    SvarSlett