fredag 16. mars 2012

På tide med litt fargepsykologi!

I de siste innleggene har jeg sagt at jeg er svært tilfreds med den fargesprakende moten som endelig er kommet, etter en lang minimalistisk trend, både når det gjelder klær og interiør.
Men når du plutselig står der i butikken, omgitt av et vell av farger, hva legger du til grunn for å velge farge? De siste årene har vi ikke hatt mye å velge blant når det gjelder farger i klær. Det har stort sett vært sort, grått og beige, som jeg kaller "ikke-farger", og kanskje et par tilleggsfarger på enkelte plagg. Med andre ord, ville man innføre en fargeklatt i antrekket, var valgene i stor grad dikterte på forhånd.

Jakken er fra Vivikes.
Foto: Tove
Men nå står vi plutselig i klesbutikken og har en mengde farger å velge blant. Det synes mange er vanskelig. Derfor, selv om de har lyst på en farge, våger de ikke, men holder seg til det sikre, fargeløse.

Da trenger vi å kjenne litt til fargepsykologien.
Fargepsykologi handler om at hver farge har spesielle egenskaper på godt og vondt, og at fargene påvirker oss på et dypt underbevisst nivå. Kanskje tenker du ikke over hvorfor du ikke føler deg vel i en motefarge, som de fleste andre sier at de synes er flott. Kanskje noen av dem som sier at de synes fargen er flott, sier det nettopp fordi det er en trend farge? Man må jo følge mote og trend - eller!? Kanskje ikke. Farger er mye mer enn mote og trend! Dette er en setning jeg gjentar til det kjedsommelige, men den er så viktig! Trend og mote er gøy, men vi må også tenke i andre baner dersom vi skal føle oss vel.

Foto tatt av Tove hos b.young, Stovner
Tror du at det ikke spiller noen rolle om du velger oransje eller grønt, bare du kler fargen? Noen bryr seg ikke engang om de kler fargen, bare det er moteriktig!
Da kan jeg fortelle deg at det spiller en stor rolle hvilken farge du velger, både for din sinnstilstand, ditt velbefinnende og på sikt, for din helse! 

Foto tatt hos b. young, Stovner
av Tove.

Nå har jeg trukket frem fire farger - oransje, grønn,turkis og gul.
Se godt på disse fargene, og velg hvem du liker best. Deretter skal du tenke over om det er en grunn til at du liker den best.
Hvem liker du minst? Hvorfor?

Farger påvirker oss på ulike måter. Ettersom vi er forskjellige som mennesketyper, har fargene ulik effekt på oss. Det som er behagelig og riktig for en person, kan føles helt feil for en annen.

I mitt neste innlegg skal jeg fortelle deg hvorfor jeg har bedt deg svare på spørsmålene over. Og jeg skal fortelle deg om noen av egenskapene til de fire valgte fargene på bildene, og på hvilke måter de påvirker oss.

Bruk gjerne kommentarfeltet under innlegget til å stille flere spørsmål. Jeg lover å svare.
Senest mandag vil neste innlegg komme. En god og fargesprakende helg ønskes i mellomtiden! Tove

2 kommentarer:

  1. Heiia!!
    Her ville jeg valgt den røde kåpa=) Jeg liker godt å kle meg i denne når jeg trenger en oppkvikker i en gråværsdag og d=)
    Jeg la ut link til dette innlegget ditt på FB sia mi=) Kanskje vil flere da kunne kommentere på dette og lære seg om fargepsykologien=) Greit at de som selger klær er litt mere ærligere og kan om fargepsykologien når de selger klær til kunder=)Jeg leste et sted om epilepsi,dem som har epilepsi skulle unngå mye rødt..Fordi det fremkalte epilepsianfall,spennende å kunne litt om fargenes påvirkningskraft og fargespråket..En fargesprakende helg ønskes deg fra Elin P

    SvarSlett
  2. Hei Elin.
    Kåpen er faktisk oransje, men med mye rødt i seg. Likevel er det forskjell på rødt og oransje. Oransje er livsgledens farge, og enda bedre å kle seg i enn rødt hvis du er litt deppa.
    Du har helt rett når det gjelder rødt og epilepsi. Rødt kan trigge personen så et anfall kommer. Spesielt er rødt lys farlig. Jeg skal skrive mer om det.
    Hvis ikke du har lest boken min, står det mye der også om dette.
    Enig med deg - både ekspeditører i klesbutikkene og i fargehandlene burde kunne mye mer om farger! Takk for linken. Håper mange kommenterer.
    En fortsatt god helg ønskes av Tove.

    SvarSlett