mandag 19. mars 2012

Bevisst fargevalg er viktig!

Les først det forrige innlegget mitt før du leser videre, hvis ikke forstår du ikke helt hva jeg forteller i dette innlegget.
I min bok "Fargene forteller" beskriver jeg syv ulike mennesketyper, og kaller dem for røde mennesker, oransje, gule, grønne, blå, indigo og fiolette mennesketyper. Hvilken mennesketype du er, har stor betydning for fargene du velger. Ikke alltid, men ofte, kan den fargen du liker minst være den fargen du trenger mest!

Det kan også være slik at den fargen du liker best, spesielt hvis den har vært din yndlingsfarge gjennom lang tid, burde byttes ut med en annen. Balanse er viktig!

Her ser du de syv regnbuefargene, som også er symbolene for de syv mennesketypene.
Kanskje synes du dette virker useriøst, men du vil bli forbauset over hvor godt systemet fungerer.

Dersom du lurer på hvordan du kan finne ut hvilken mennesketype du selv er, må du bruke den arbeidsboken, som følger med i "Fargene forteller". Der står det nøyaktig hvordan du skal gå frem.
Det fine med dette systemet, er at man ikke setter noen i bås, slik mange kartlegginger gjør. Vi har alle en blanding av egenskaper fra flere av gruppene. Men den som ligger på topp, gir  de mest synlige egenskapene/evnene/væremåte/handlingsmønster/følelsesmønster i din personlighet.

Når du så har funnet ut hvilken mennesketype du er, er du i langt større grad i stand til å velge de farger som er best for deg. Tror du disse damene i Dhaka har valgt farger på sine klær ut fra mote og trend? Det har de nok ikke! Kultur og tradisjon spiller en stor rolle. I tillegg er nok intuisjonen mer intakt hos disse kvinnene enn hos oss, vil jeg tro. 
Når du så har funnet ut hvilken mennesketype som er sterkest (på topp) i din kartlegging, får du også råd om fargevalg i arbeidsboken.

Men dersom du ikke ønsker å ta en kartlegging, kan jeg gi deg noen råd om fargevalg ut fra fargenes egenskaper. Jeg tar utgangspunkt i de fire fargene jeg nevnte i mitt forrige innlegg. Men i denne illustrasjonene, er dessverre ikke turkis med. Den røde fargen har jeg nevnt egenskapene til i tidligere innlegg.
Jeg starter med oransje, som var fargen på jakken fra Vivikes (selv om jakken hadde mer rødt i seg enn den oransje over).
Oransje er jo en blanding av både rødt og gult, men i fargepsykologien har den andre egenskaper. Riktignok er den, på samme måte som den røde, en fysisk farge. Med andre ord, ingen lat farge, og den oppfordrer til bevegelse. Men ettersom oransje er livsgledens farge, vil den gjøre deg oppstemt og i godt humør. Mange hevder at oransje virker som et antidepressiva. Vi burde derfor velge oransje i mørketiden, og hvis humøret er på bunn. Nyt livet sier den!
nznznnznzzMen ikke velg oransje hvis du er stresset, da den er en urolig farge. 
      




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar