torsdag 8. mars 2012

Fargesprakende klesmote våren 2012!

Jeg spurte i mitt innlegg den 5. februar om vi i vår kultur er redde for farger. Sort, grått, beige og hvitt har dominert gjennom mange år, med noe mer farger i sommerkolleksjonene. Men egentlig er det om høsten og vinteren at vi her, langt mot nord trenger farger.

Kanskje er vi redde for å synes? Noen synes de er for tykke, andre er sjenerte og vil ikke stikke seg frem. Så dumt! Vis hvem du er - det er min oppfordring!

Men nå er det gøy å gå og se på klær i butikkene. Fargene er kommet for fullt! Jeg tok en tur rundt i Oslo og tok noen bilder. Alle bildene er ikke like klare, da gjenskinnet fra vinduene ødela litt, men vi kan i alle fall se det store fargespekteret, som vi nå kan velge fra. Det er så bra at det er mange ulike farger, for vi liker, og trenger helt forskjellige farger, med bakgrunn i hvilken mennesketype vi er.

Fargesprakende langbukser er in. Jeg var i byen med mitt barnebarn, og hun forelsket seg selvsagt i disse buksene. Og det er så flott at unge teenage jenter nå vil ha farger. Selv de har jo lenge brukt mye sort og grått. Nå tror ikke jeg at vi skal velge knallfarger i alle sammenhenger. Vi må også tenke litt over hva vi skal bruke klærne til, og når vi skal bruke dem. Men sort og grått bør de helt unge velge bort! 
Det som er vanskelig for oss eldre, er å innse at vi ikke lenger er 15 år. Da mener jeg slett ikke at vi skal gå kjedelig kledd, men vi bør heller ikke i alle sammenhenger kle oss i det samme som vår datter eller vårt barnebarn. Kanskje noen nå synes at jeg høres kjedelig ut, men jeg mener ikke å være det. Jeg bruker selv mye farger. Likevel må jeg tenke hva fargene signaliserer om meg. Ikke glem at fargene er vår emballasje. Og gjennom våre klær sender vi sterke signaler. Når jeg holder kurs og foredrag synliggjør jeg ofte dette, ved å iføre meg jakker i ulike farger. Alle ser straks hva jeg mener.

Denne genseren som er fotografert hos Vivikes på Stovner, kan selvsagt brukes av kvinner i alle aldre. Den har en lekker, delikat rosa farge, og en anvendelig fassong. Fin over langbukser for eksempel. Kan kombineres både med sort og grått, hvitt og offwhite.                                              Dressen over derimot, mener jeg er for de helt unge. Men det er klart at ikke alle er enig med meg i det. Men dersom du skal i et viktig møte, på jobbsøk eller lignende, er det viktig å sende de riktige signalene. Og det er ikke sikkert at knallfarger alltid er det beste valget.

Noen ganger kan det være nok med en liten fargeklatt, for å sette prikken over i'en hvis du ellers har valgt nøytrale farger.
I mitt neste innlegg vil jeg fortelle deg mer om dette smykket. Hva det er laget av, hvordan det er laget, og hvem som har laget det. Samtidig vil jeg vise flere klær i flotte farger. Følg med! Tove


                                                                                                        
                                                                                                             



.
















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar