mandag 5. mars 2012

Foredrag om barn og farger på foreldremøte

I forrige uke var jeg invitert til Aursmoen barneskole i Aurskog Høland kommune, for å holde foredrag på et foreldremøte for klassene 2A og 2B.
To lærere og mange foreldre, både fedre og mødre, hadde møtt frem, noe jeg var veldig glad for.

Kanskje er det en ny Munch blant elevene? Disse bildene hadde elevene malt. Er de ikke flotte?

Tema for kvelden var «Hvordan ulike mennesketyper, både barn og voksne, påvirkes av farger på et ubevisst plan».
Hvordan kan hjem og skole bevisst bruke farger for å få fram de beste egenskapene hos barn og unge?
Hvordan roe høyt energinivå, bedre nattesøvn og fremme læring hos elevene? "
Barn trenger farger, men i dagens samfunn kan det i noen sammenhenger bli for mye av det gode. Balanse er viktig!

Men jeg brukte også mye tid på å synliggjøre at barn er svært ulike, små personligheter. Det er også lærerne, og vi som foreldre og besteforeldre.
Hvorfor er det slik at vi voksne får bedre kontakt med noen barn enn med andre? Det er et spennende tema.

Det er slett ikke sikkert at alle barn skal oppdras helt likt!
Den feilen gjorde min mann og jeg da vi fikk barn på 60-tallet. 
I boken min, Fargene forteller, ber jeg derfor våre to sønner om tilgivelse - vi visste ikke bedre. Jeg håper at vi har vært litt flinkere med våre barnebarn.

Jeg takker Therese Sandem, en av klassekontaktene, som foreslo å invitere meg, og foreldre og lærere som ville ta meg i mot. Dette var en lydhør gruppe, noe jeg som foredragsholder selvsagt satte stor pris på.
Jeg brenner for temaet barn og unge, og håper flere klasser/skoler vil bruke meg.


Lykke til videre! Med en slik gruppe i ryggen, er disse barna av de heldige!
Tusen takk for de vakre blomstene jeg fikk! Tove


2 kommentarer:

  1. Så flotte bilder! Og kjekt at skulen brukar DEG som inspiratør! Lika da.

    Marian

    SvarSlett
  2. Enig - kjempeflotte bilder! Takk for hyggelig tilbakemelding marian.
    Jeg er veldig glad når skoler vil benytte meg. Som regel foreleser jeg på private kreative skoler, der elevene er unge voksne. På Westerdals har jeg en hel uke om farger sammen med NCS. Da får elevene flere spennende vinklinger inn i fargenes verden.
    Senere i måneden skal jeg til Norges Kreative Fagskole i Stavanger. Gleder meg veldig!
    Denne gangen var det foreldremøte, og det er kjempeviktig at både foreldre og lærere får lære litt om de ulike typer barn. Veldig nyttig i hverdagen.
    Hva driver du med? Har du egen blogg?
    Fortsatt god søndag ønskes av Tove

    SvarSlett