torsdag 23. april 2020

Deilig tur til Lilloseter i Lillomarka.


Været var flott, bare en liten nordlig trekk, men det var egentlig deilig, for det er mange bakker oppover til Lilloseter.
Vi startet ved Ammerud, der vi parkerte bilen, 10 minutter med bil fra der vi bor.
Og det er ikke lenge før vi er ved Breisjøen.


Men som du ser, dette er ikke noe badevann. Det er derimot en av Oslos drikkevannskilder. Da forstår du sikkert hvorfor det er gjerde rundt vannet, du ser det på bildet.

Det var lenge siden vi hadde gått opp hovedveien til Lilloseter.
Da våre voksne sønner var barn, gikk vi mye på ski opp her. Men etterhvert valgte vi å gå fra Grorud, men kom inn på samme løype, men mye lenger opp.

Når vi går på tur i skogen, er det ekstra artig når det er gammel historie knyttet til området. Og det er det også her.













Snøen hadde gått over hele området, og det var heller ikke vått, og bekkene var det ikke mye vann i.  Men se så vakre farger det er på steinene her!
Og her, i et lite område ved veien, som er myraktig, var det vann.


Og så kan vi lese litt om historien herfra.
Merkelig, men jeg hadde aldri hørt det merkelige navnet - Slengfu. Men her hadde det sannelig ligget en husmannsplass i gamle dager. Det står dessverre ikke når det var.


Men her kan du lese litt mer historie. Her gikk Hadelandsveien, og Hadeland var et viktig sted i gamle dager. Her ligger mye historie.











Som det står på tavlen, ble veien aldri mer enn en sti, og du ser stien her til venstre. For et slit å frakte gods her!
Jeg elsker å se steiner eller stubber som er formet som et eller annet. Her ser du kanskje et hode - en fryktinngytende mann som vokter over en hule. Kanskje passet han på de som strevde her, og kanskje overnattet?



Så er vi oppe på Lilloseter. Skulle gjerne tatt et bilde nærmere, men det satt en del mennesker der, både ved veggen og utover plassen, så det ville ikke vært så greit.
Men det er et flott sted. Denne dagen var det dessverre stengt, men de har hatt oppe mange dager også i disse Korona-tider.

Jeg ville også vise dere den gamle låven som ligger bak og nedenfor Lilloseter. Og da kom jeg til dette lille, fine "huset", som det sto "privat" på. Ser helt nytt ut, veldig koselig.
Jeg kom meg ned stien til høyre, og der ser du låven.


Og videre ned ser du låven fra baksiden, og veien videre innover i skogen. Der vi gikk på ski.


Som du ser på skiltet peker det øverste tilbake på den veien vi kom, fra Ammerud, og det nederste videre inn mot Sørskogen og Sinober. Da vi gikk på ski her, var min favorittløype fra Lilloseter til Sinober. Der tok vi kaffen. I dag er det en kjempeflott friluftsbarnehage der.




Som du ser, er vi nå litt utenfor Oslos grense - vi er i Nittedal.
Dessverre er det litt vanskelig å se hva som står på dette skiltet på veggen på Lilloseter, men også det handler om Hadelandsveien. Den ble brukt helt frem til byggingen av Gamle Bergensvei (1793-1804.) Bildet er en akvarell fra 1822.


Her ser du litt av utsikten fra Lilloseter, som ligge ca. 400 moh. Vi ser ned på Breisjøen, retning nord i Oslo. 










Vi begir oss tilbake, etter en deilig stund i sola.
Og her er vi kommet til skillet, der vi kom oppover. Vi skal til høyre i krysset, mens veien til venstre går til Grorud. Som jeg skrev tidligere, vi gikk på ski i begge løypene.

Jeg tok også et bilde av bekken, som løper ved veien. Det er ikke mye vann i den. Det har jo vært så lite snø her i Oslo-området i år.


Her er vi nede ved Breisjøen, og som du ser, her ligger det enda litt is innerst i bukta.
Nå skal forøvrig Vann- og avløpsetaten forsterke demningene på Breisjøen, slik at de tilfredstiller NVE's sikkerhetskrav. De må tappe ned vannstanden, men normal vannstand vil bli tilbakeført.

En deilig tur, og er du i Oslo og du ønsker å gå en skogstur, er det flott både her i Lillomarka og i Gjelleråsmarka. Og det er mye historie her. 
Hilsen Tove.













10 kommentarer:

  1. Artig å lese og se bilder! Det er kjekt å komme seg ut på tur, kort eller lang, på ski eller til fots. Her kjøres det skiløyper på fjellet fremdeles, og nede i bygda er det bart. Overgangstid i dette fine været.

    Takk for hyggelige kommentarer hos meg. Ja, jeg strikker mye, men det er som oftest ikke så lenge om gangen. Og hender og skuldre fungerer fortsatt, men det er jo viktig å passe på så en ikke overanstrenger seg.

    Ønsker deg fine vårdager framover!

    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Da kan du velge - enten gå på snø eller på barmark. Du er heldig!
      Ja det er helt sant, du strikker utrolig mye, og veldig flotte ting. Du kommer til å bli glad i den røde genseren!
      Ønsker også deg fine dager. Hilsen Tove

      Slett
  2. Takk for flott tur. Jeg skal prøve å få blitt med på Søndags Bloggers på søndag. Ja, jeg styrer med mye for tiden.
    Drivhuset og alt som skal dit, orden i hagen og blomster-bedene og alt til utstillingen. Jeg har kontroll på det nå.
    Har lagt ut to innlegg på min blogg "Verna trehus" https://vernatrehus.blogspot.com/
    Ta en titt der!
    Ha en fin helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Veldig hyggelig å dele turer når det også følger litt historie med.
      Ja, du styrer med veldig mye! Jeg skal gå inn på bloggen din og se hva du har lagt ut. Det blir sikkert artig!
      Lykke til med Bloggers Sunday Walk! Ønsker deg en fin helg. Hilsen Tove

      Slett
  3. Sikkert en veldig koselg tur med mange fine opplevelser og litt historie. Herlig bare det å komme seg ut i naturen uasett vær. Men det er nå fint når vårsola skinner da! Her blir det en tur på en time omtrent hver kveld i nærmiljøet og det gir masse energi. Ønsker deg en finfin fredag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var litt gøy å gå den turen nå, ettersom det var lenge siden sist.
      Vi må ut, men nå har det mest vært et prosjekt i hagen. Vi skal også male huset, og det å finne rette fargen er ikke enkelt. Vanskeligere med eksteriørfarger enn interiør. Vi har nemlig så blått lys i Norge. En god helg ønskes deg av Tove

      Slett
  4. Fantastiske bilder, fin tur. Tusen takk Tove. Ja, det er deilig å være ute nå. Vi har litt mer frihet siden mandag, så i går kunne jeg dra til nasjonalparken og gå tur der ... i fint vær. Det ser ut som om bildene fungerer igjen på google... jeg håper, men jeg har lagt en ny bok i blokka. Tradisjonell strikking ... Jeg tror jeg prøver. Senere jeg tenker, jeg kan leg mer bilder igjen.
    Hilsen til deg og ha mange fine turer. Jeg er glad for å se. Viola

    SvarSlett
    Svar
    1. Du må komme til Oslo når dette er over, så kan jeg ta deg med på fine turer.
      Tenker det var deilig med en tur i nasjonalparken - godt å komme ut!
      Så bra at du har fått orden på bildene, jeg skal gå inn på bloggen din for å se.
      En god helg ønskes deg og dine av Tove.

      Slett
  5. Flott fredagstur, Tove. Vi har et så vakkert land, og nå oppdager vi ukjente steder også i nærområdet, i alle fall gjør jeg det! Vi trenger regn, javisst!

    SvarSlett
    Svar
    1. Flott å se deres tur på din blogg.
      Vi fikk oss en Bloggers Sunday Walk i går. Den kommer snart.
      I dag har det regnet skikkelig - kjemmpebra!
      Hilsen Tove

      Slett