torsdag 16. april 2020

Akantusranker
Verdens mest utbredte mønster.

KKvinneblogger som var blogg-navnet før, nå forandret til Kvinner & Kultur, har skrevet om akantusranker, og spør om vi vil vise hva vi har med dette mønsteret på.
Jeg har aldri tenkt over det, men det viser seg at vi har mye hos oss. Håper det jeg har plukket ut er riktig.


Jeg broderte to slike stoler for mange år siden, og jeg er veldig glad i dem.













Disse trebollene fikk vi for mange år siden av en slektning av min mann , som selv hadde malt dem. Vakre synes jeg.















Her er en gammel kommode, og en primstav som en annen i familien har skåret ut.


















En koselig, gammel ramme.



Åkleet har jeg også brodert for mange år siden. Også det er jeg veldig glad i.















Sannelig er det også akantusranker på både peisblåseren og teppet.















Til slutt tar jeg med en utskåret trehylle, og den er skåret av en kollega av min mann. Veldig fin!
Til høyre en detalj fra hyllen.


Har du noe hos deg med akantusranker på, hadde det vært artig om du ville vise det.
Gå inn på bloggen Kvinner & Kultur og les mer.
Hilsen Tove.









10 kommentarer:

  1. Tusen takk for bidraget! Jeg sender link til bloggen din, så kan Agnes plukke bildene derfra og legge ut på https://akantus.no/participate
    Her var det mye fine akantusdekorerte ting! Så gøy når folk begynner å se seg rundt og oppdager alt det fine man har rundt seg. Da vi spiste middag i dag, oppdaget jeg at det er akantuskrusseduller på flatbrødpakken :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg synes dette er gøy, takk for at du satte meg på det. Jeg fikk straks sendende bilder fra en venninne i Gudbrandsdalen. Hennes mann hadde malt kister etc. med akantusmønster. Vil dere ha flere bilder, så si i fra.
      Jeg kommer vel til å gå rundt og se etter mønstre hvor jeg enn er. God helg ønskes av Tove

      Slett
  2. Så mye fint du viser fram. Ja, vi har nok alle noe av det mønsteret i hjemmet.Synes det er vakkert. Jeg skal titte innom den bloggen! Ha en fin helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det hadde vært artig å høre hva du fant hjemme hos deg med dette mønsteret. En fin helg ønskes av Tove

      Slett
  3. Så mye bra akantus mønster du har tatt bilder av, jeg har ikke motivert meg helt enda. Litt mange andre baller i lufta.
    Ha en fin lørdagskveld

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja slik er det - du har alltid mange baller i lufta!
      Men hyggelig å høre fra deg. Fine dager ønskes av Tove

      Slett
  4. Heisann, det er nærmest en skattkiste. Mange fine akantusmønstre hos deg. Det finnes faktisk mer av det her på berget enn vi aner.Rosemaling er jo en direkte videreutvikling av planteornamentikken fra sørlige breddegrader.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var artig at jeg fant så mye med dette mønsteret på. Det har nok spredd seg til mange deler av verden. Teppet er jo fra Iran. Fine hagedager ønskes av Tove.

      Slett
  5. Du har vakre eksempler Tove fra Akanthus. Jeg har ikke det hjemme, men dette ornamentet er veldig omfattende i museer og bygninger i min byen - Dresden.
    Det er først og fremst et ornament fra barokken og ble stilisert av planten, som også kalles det.
    Jeg beklager at du ikke kunne se bildene mine i bloggen, det skyldes sannsynligvis google ... Jeg har også sett at det var problemer med andre. Nå har jeg bare publisert 1 bilde, som var vellykket.
    Mange hilsener til deg og ha en lykkelig dag.
    Viola

    SvarSlett
    Svar
    1. Spennende å høre om akantus i Dresden.
      Og jeg har nå sett på ditt vakre bilde fra Dresden. Det fikk jeg opp, men ikke de andre fra ditt forrige innlegg. Så herlig å kunne spasere langs Elben.
      Alt godt ønskes deg av Tove

      Slett