mandag 4. mars 2019

Fossum Barnehage - Del 2.

Jeg laget for noen dager siden et innlegg om uteområdene til Fossum Barnehage, som sto ferdig
20. desember 2017.
Jeg fortalte også at jeg hadde fått anledning til å komme inn og fotografere. Jeg var spent på hvordan denne fargerike barnehagen så ut inne, ettersom uteområdene var så fine. 
Her ser du resultatet.


Det er minst like mye fargeglade farger inne som ute. Jeg tar dere med en liten tur rundt i de to etasjene.










Ikke bare er det mye farger, men det er også sterke farger.
Det liker barn, men det kan også bli for mye. Barn er ulike, og på samme måte som oss voksne, reagerer de ulikt på farger.


Blått vask- stelle rom er flott. Blått og turkis/aqua er gode hygienefarger. 


Og her har vi kommet til en liten "gymsal" eller aktivitetsrom.
Fargen kunne ikke vært bedre.
Den oransje fargen er livsgledens farge, samtidig som den oppfordrer til bevegelse og fysisk trening. Det er viktig!
Klart barna synes det er gøy i dette rommet. Men jeg kan tenke meg at støynivået stiger her inne. Her er det sikkert både latter og glede, men kanskje kan det også bli litt knuffing og full fart i svingene.














Et fint teppe med mange fargerike figurer er også gøy. Her kan de lære. Og det samme med en stor, fin globus. Helt supert!











Og så kommer jeg til mange ulike oppholdsrom, som har fått morsomme navn og temaer.















Her kan barna gå inn i skogen, lære om den, og lære om dyr og planter som lever der. Bor det kanskje troll der også?
Trollstua, Veslestua og Blomsterstua er for de yngste barna  fra 1-3 år.
  









De andre stuene er for barna mellom 3 - 5 år.
Barna i denne barnehagen er fra 10 mndr. til 6 år, og det er
137 barn her i ulike aldre.
32 voksne har ansvaret. Det skal være minst en ansatt pr. tre barn under tre år, og en ansatt pr. seks barn over tre år.
Da jeg var der så både barn og voksne veldig tilfredse ut.

Flere mindre barn sov ute i vognene sine med voksne som passet på. Hvor barna sov inne, glemte jeg å spørre om.


Jeg nevnte lenger oppe i teksten at vi alle, både barn og voksne, reagerer ulikt på farger, og på de ulike fargene. Opp gjennom de mer enn 25 årene jeg har undervist og hatt kurs om farger, har jeg fått mange tilbakemeldinger på at dette stemmer.
Den geniale dikter og vitenskapsmann, Johann Wolfgang von Goethe, utga sin fargelære i 1810. Han var den første i moderne tid som beskrev den psykologiske effekten av farger.
Han sa blant annet: "Det er viktig med fargebalanse. Det kan være like uheldig med for mye sterke farger, som fravær av farger." Og det bør vi tenke over. Det har vært altfor lite farger i alt fra interiør til klær i en lang, minimalistisk periode på ca. 20 år. Barn skal ikke ha grått!
Men de må også få hvile i dusere og roligere farger. Men de aller fleste barn er glade i farger.
La meg bare nevne at gult er den fargen flest sover dårlig i, også barn. Gult er heller ikke en god farge dersom du har mye hodepine, eller psykiske lidelser.


Jeg forlater denne fargesprakende og morsomme barnehagen, og kommer ut i trappegangen.














Der er det litt ulike sjateringer av gul-grønt, noe mange kaller "gusjegrønt". En meget krevende farge.
Og de som fulgte meg ut var enige i det, det var ikke en farge de var begeistret for. 
Men opp gjennom årene har jeg opplevd at noen synes dette er en fantastisk farge, men de fleste kan ikke fordra den. Jeg er nok enig med de siste. Den er veldig slitsom. Men her skal ikke barna være, dette er bare en trappegang.

Takk for vennligheten, og takk for at jeg fikk besøke Fossum Barnehage og ta bilder.
Vil dere lære mer om farger, også om farger og barn, kan jeg anbefale boken min,
Fargene forteller. Den kan kjøpes, eller lånes på biblioteket. Hilsen Tove.

8 kommentarer:

  1. For ein fantastisk barnehage som satsar
    så flott på barna.
    Håpe du er betre av influensa og at du får ei fin ny veke.
    Helsing Anne-Mari

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjempeflott barnehage!
      Ja, jeg ble bra til vi skulle reise, og har hatt en fantastisk uke på Madeira. Anbefales alle! Det er så vakkert og så annerledes, så det er fristende å reise tilbake. Men selv om det var mange vakre blomster nå, er det visstnok helt overveldende i mai. God helg ønskes av Tove

      Slett
  2. Så herlig med alle fargene. Unger liker det sånn og vi burde sikkert ha mer av det vi også. Håper du er fin igjen av influensaen din og at du kan møte våren med stryke og mot. Ha en fin dag :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Klart barn liker farger! Og ja - vi har hatt en flott uke på Madeira. Anbefales!!!
      Nesten uvirkelig å komme hjem til snø i natt.
      God helg ønskes av Tove

      Slett
  3. Heisann, sååååå flott barnehave, her må barna glede seg til å komme hver morgen! Kan jo ikke være morgengretne med denne farveprakten rundt seg...
    Velkommen tilbake fra Madeira. Vi var på øya i 2012, i februar. Dessverre for tidlig for blomstring, så inntrykket ble ikke som forventa - uten masse farverike blomster ble det heller en grå seanse. Det er i alle fall inntrykket jeg sitter igjen med. Bildet jeg har på Blogger´s Sunday Walk for våren er derfra, fra en av turene våre langs kanalene, levada. Tro det var rett over fjellene på nordsiden. Ser fram til at snøen forsvinner her hjemme nå. Lengter etter vår i lufta. Ha det godt Tove ;:OD)

    SvarSlett
    Svar
    1. Du har så rett - farger er jo så viktig for barn, og for oss alle!
      At Madeira er "grå" kan ikke stemme selv om blomstringen ikke var kommet i gang da du var der. Med så mange vakre trær blir det aldri grått, og det er alltid blomster. Men det største blomsterfloret finner du visstnok i midten av mai, da er det også blomsteropptog etc. Jeg har tatt ca. 1100 bilder denne uken, så det kommer mange blogginnlegg. Gled deg! Hilsen Tove

      Slett
  4. Takk for innsikt i den vakre barnehagen. Praktfull designet, en drøm for barna og glede for foreldrene og lærerne.
    Heldigvis er her de nye skoler og barnehage også frydefull
    fargerik.
    Hilsen til deg. Jeg venter til fargene fra våren og jeg finne av og til utenfor. GLEDE. Viola

    SvarSlett
  5. Klart at barna liker seg her - farger og barn hører sammen!
    Så bra at også dere har fargerike skoler og barnehager.
    Nå kommer snart blogginnlegg fra Madeira. Gled deg!
    Hilsen fra Tove

    SvarSlett