fredag 10. juli 2015

Sats friskt og sats på yndlingsfargen din!

Det skriver Bjørg Owren, ansvarlig redaktør for magasinet Inspirasjon, i sin Lederartikkel.
Utgiver er IFI - Informasjonskontoret for farge og interiør.

Jeg ble så glad over å lese denne overskriften, og ikke mindre glad da jeg leste videre. Jeg spurte derfor om jeg fikk publisere hele den følgende artikkelen på bloggen min, og fikk ja.

Jeg takker Bjørg Owren og IFI, og ber deg lese videre.


Foto: Anne Manglerud/ifi.no
Tenker du at de heftigste og mest kulørsterke fargene er forbeholdt de yngste, eller lar du være å male en vegg i yndlingsfargen din av frykt for å bli lei?
Da sier vi: glem det! Farger er for alle og yndlingsfarger er et sikkert kort!!

Når farge og stil diskuteres her i redaksjonen, ser vi helt bort fra at det finnes en egen ungdomsstil. Vi har rett og slett avskaffet den, ikke bokstavelig og fordi gjennomsnittsalderen her begynner å bli sånn passe middelaldrende, men fordi alder ikke er avgjørende for hva vi liker eller ikke liker.


Foto:Mona Gundersen/ifi.no - Interiør: Siv Munkeberg Brenne/ifi.no
i samarbeid med Allers.


CYKLAMEN OG LILLA FOR DEN SOM LIKER DET
Diskusjonen blusser opp når noen automatisk plasserer kulørsterke farger i en stil for unge, underforstått folk som er under 30 år. For å understreke hvor dumt det er å bruke alder for å definere ulike stiler og fargepaletter, trekker jeg til det kjedsommelige fram et par trumfkort; først historien om min venninne på 75 år, som for kort tid siden malte veggen i stuen cyklamen og stortrives med det. Så toppes den med damen på 80 år, som ble fra seg av begeistring over å finne en sofa i lilla. Vi blir fort enige om at antall år vi har levd er lite relevant for å sortere farger.

Visst er det noe friskt, vågalt og energisk med de mest kulørsterke fargene. Men heldigvis er ikke slike egenskaper forbeholdt kun de unge, det handler mer om å ha et friskt sinn, noe begge ovennevnte damer har i fullt monn.


FARGER OG PERSONLIGHET
Og vårt sinn er langt mer avgjørende enn alder, med hensyn til farger. Farger er energi og påvirker oss ubevisst. De mest kulørsterke er de med mest påvirkningskraft. Hvilke farger vi liker best varierer fra person til person, og er som regel knyttet til gode opplevelser og erfaringer; en spesiell kjole, tekstil, mormors tapet eller kjøkkenet i barndomshjemmet. Hyggelige minner som gjør at vi knytter noe positivt til bestemte farger. Selv om vi fortsetter å samle erfaringer og opplevelser, endrer smak og utvikles som mennesker, ligger noen fargepreferanser fast. Forskning har vist at en eller flere av våre yndlingsfarger forblir uendret gjennom livet.

Foto: Espen Grønli/ifi.no - Interiør: Ellen Skifjeld/ifi.no

HOPP I DET, BLIR DET FOR ILLE KAN DU MALE OVER
Våre to voksne venninner med klare preferanser for cyklamen og lilla, har «alltid» elsket disse fargene. Hvorfor de ventet så lenge med å «ta den helt ut», hører ikke til denne historien.
Men har du en favoritt så ikke nøl. I denne utgaven av Inspirasjon treffer du andre som har satset på favorittene sine, og løsningene har blitt forskjellig fordi de har ulike preferanser og historier. Vi fokuserer mye på farger, både ute og inne, og gir tips om hvordan du kan finne dine farger. Etter mange fargeløse år har mange behov for mer farge. Og fordi vi er forskjellige som personer vil vi søke til ulike fargeløsninger.
Det kan vi leve godt med!


Bjørg Owren
ansvarlig redaktør


La meg få komme med en kommentar til slutt: Dersom den minimalistiske trenden vi har hatt gjennom mange år har medført at du ikke er blitt "kjent med farger", bør du virkelig lese det Bjørg skriver, og følge hennes råd. Det vil forandre deg!
Dessuten bør du gå inn på www.ifi.no og lese mer. 
En fortsatt god og fargerik sommer ønskes av Tove. 






4 kommentarer:

  1. Hei, hvorfor ikke, men med alderen skjønner jeg at jeg trenger mer lys - ellers trives jeg veldig godt med engelsk rød i stua. Den har vi hatt siden 1990 - den har overlevd diverse trender - og har vært "up today" noen ganger disse åra... Den får en nydelig varm oransj nyanse i sola.
    Ha fine sommerdager ;:OD)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er tøft å ha rødt rundt seg hele tiden. Bra du ikke har dårlig hjerte, for det ville ikke vært bra! Jeg ville blitt stresset. Men det kan være riktig lekkert!

      Slett
  2. Cyklamen og lilla synes jeg var tøft, men farger er gøy bare de blir satt sammen på en fin måte. Kontraster skaper liv!
    Derfor må vi vekk fra de hvite rommene med hvitt i alt interiør, det er så kjedelig!

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi er jo så enige! Tror ingen av oss hadde orket å bo i et grått hus med hvitt, grått og sort i interiøret, uten en fargeklatt. Vi hadde blitt dypt fortvilet vil jeg tro.
      Kos deg ved Mjøsa - bildene dine var herlige! Hilsen Tove

      Slett