fredag 31. juli 2015

Kom deg ut i skogen og plukk bær før det er for sent!
Disse fargesprakende vitaminbombene gjør godt for helsen!

Mange har fått lite sol i år, da blir det flere enn vanlig som blir litt tufsete utover høsten.
Har du fryseren full av skogsbær, vil det kunne hjelpe på formen!


Det varierer litt hvor i landet du bor om bærene er modne eller ikke. 
Kanskje bær som markjordbær ikke lenger er å finne?

Jordbær er, som vi vet sunne, og inneholder både kalium, jern, fiber, folsyre, i tillegg til både A-, B-, og C-vitaminer. Og jeg gjetter på at markjordbær er enda sunnere. Men det vet jeg ikke.
De er i alle fall enda bedre!













Kirsten Santelmann har skrevet en fantastisk bok som både er viktig for helsa, men også for humøret.
Den heter Mat for kroppen - Føde for sjelen. Den utkom i 1997, og kanskje er du så heldig å få låne den på biblioteket?
Hun skriver blant annet om blåbær, som hun kaller "skogens drue", at den inneholder både A-,  B-, og C-vitaminer, kalsium og kalium, fargestoffer og garvesyre.

Blåbær kan hjelpe mot diaré, og grunnen er at bærene er svært rike på noen stoffer som heter anticyanosider. Disse stoffene dreper bakterier, også kolibakterier, som ofte er den bakterien som forårsaker diaré.
Men Santelmann skriver at blåbær også inneholder noen ganske fantstiske stoffer som hindrer bakterier i å feste seg til cellene i slimhinnene i blæren og i urinveiene, og på den måten forebygger urinveisinfeksjoner.
Forskerne har også funnet at blåbær har en spesiell gunstig stoffsammenheng, som kan beskytte åreveggene våre mot det nedbrytende slagget, som fører til åreforkalkning. Dessuten er den god for synet, spesielt nattsynet.
I fjor fylte vi fryseren med 20 liter blåbær. Håper på det samme i år!












Min mann og jeg har plukket en masse bringebær til nå. Vi har vel en 12 - 15 liter villbringebær, og 5 liter hagebær. Det er ikke dårlig!
Lurer du på hvilket bær du ser på bildet over til høyre? Det er faktisk gule bringebær. Jeg har plukket dem i skogbrynet, men vet ikke om de i utgangspunktet har vært hagebær. De smaker omtrent likt.

Bringebær tilhører rosefamilien, det forklarer hvorfor de vokser på stikkende, småtornete busker.               Er også bringebær sunde? Selvsagt er de det! Bringebærene er blant de ypperste antioksydantrike matvarene. De inneholder blant annet den samme kreftbekjempende ellagsyren som også jordbær har - men bringebærene har 50 % mer av den! De inneholder også store mengder C-vitamin og folat, for å nevne noe.

Dessuten - de er himmelsk gode! Jeg synes at bringebær er best av alle bær!


Vel bekomme! Hilsen Tove.

2 kommentarer:

  1. Heisann, noe så godt... plukker meg noen never bringebær hver dag... det er noen villbringebær både på tomta vår og langs veien. Skogen har ikke så mange blåbær i år, mest ris. Det er litt merkelig for jeg trodde det var god sesong. Markjordbæra er store og søte. Heldigvis mange av dem i haven.
    Og jeg tror heller jeg ikke vil få tid til å lage blomstekort. Har samla på disse oppskriftene i mange år. Kanskje de kan komme til nytte for andre som tar seg tid til det! Bloggen min er litt sammensurium av saker jeg har hatt i permer før. Nå er permer bare til å ta opp plass - godt å kvitte seg av med noen av dem.

    SvarSlett
    Svar
    1. Vet du - dette er det beste jeg vet, sammen med is. Det er markjordbær også i min hage.
      En fortsatt god sommer ønskes deg i solskinnet!

      Slett