tirsdag 28. juli 2015


En dag i juli tok vi en tur til Strömstad i Sverige.
Det er bygget et nytt senter der, og vi hadde lyst til å se hva det hadde å by på.
Jeg må nok innrømme at det eneste som fanget min oppmerksomhet var Moods of Norway.
Ikke på grunn av selve butikken, selv om den var fin, men jeg er imponert over deres oppfinnsomhet.


De er kjent for å bruke vafler og en traktor  som kjennemerker, og traktorene kan være i flere ulike farger. Den mest kjente fargen er nok rosa.
Men her i Strömstad hadde de fått med seg den store gottebutikken, og laget en traktor av masse godteri!











Her er to bilder av "motoren". Alt er bare ulike typer snop.




Hjulene er kjempeflotte! Jeg kan se for meg scenen fra da de laget denne traktoren, med store hauger av godteri, der noe ble til traktor og noe forsvant inn i munnen!



Det er Simen Staalnacke, Peder Børresen og Jan Egil Flo som står bak Moods of Norway.
Her er de sammen med sin rosa traktor.

Dette er fargerike karer, og det er også deres kleskolleksjoner. Det er vel ikke så veldig mange norske menn som våger å bruke en av disse dressene. Men mange bruker deres gensere og skjorter, som er supre. Fint at menn også bruker litt farger!

Jeg har skrevet om disse kreative og fargerike herrene flere ganger tidligere. Blant annet fortalt at de fikk Trade Awards i USA, tildelt av Det norskamerikanske handelskammeret, og utdelt av Dronning Sonja og Kong Håkon, som da var i New York på reise. Så klikk deg tilbake og les fra: 13.10.2011, 4.11.2011, 15.11.2011 og 9.1.2013. I det siste innlegget skrev jeg om at deres forretningsplan, utrolig nok, ble en "case" for Harward Business School.

Jeg må få nevne at jeg er veldig stolt av at jeg fikk lov å benytte bilder av Moods of Norway i min bok Fargene forteller
Det er stas!

Simen og Peders gründertips:
  1. Fin ut hva man kan selv og hva man trenger hjelp til av andre.
  2. Sjekk at ideen og konseptet fortjener livets rett, altså at man har noe å komme med til det markedet man henvender seg til.
  3. Legg en plan som kan gjennomføres og justeres litt underveis, men målet bør være det samme..
  4. Man må ha 100% tro på ideen sin, ellers er det helt umulig å få andre til å tro på den..
  5. Har man først bestemt seg, så er det viktig å gi full gass..
  6. Husk at som grunder/entrepenør så blir det ikke en jobb, men en livsstil.
Jeg gjengir her Simen og Peders gründertips, som kanskje kan være til nytte hvis noen går med tanker om å starte for seg selv.
I så fall ønsker jeg lykke til! Hilsen Tove.



5 kommentarer:

  1. Tenk å få våre med å dekorere den traktoren,ja det må ha vært morsomt. De guttene er helt fantastiske og tenk for noen flotte ambassadører de er for norge.
    Ha en flott tur til fjellet!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg er mektig imponert over hva de har fått til.
      27. juni giftet Simen Staalnacke seg med Anne Berit Valla i Kulturkirken Jakob i Oslo. Det er ikke lenger en vigslet kirke, så også her måtte han gjøre noe annerledes!
      For et vær! nå krysser jeg fingre for august. Hilsen Tove

      Slett
    2. Ja, jeg er mektig imponert over hva de har fått til.
      27. juni giftet Simen Staalnacke seg med Anne Berit Valla i Kulturkirken Jakob i Oslo. Det er ikke lenger en vigslet kirke, så også her måtte han gjøre noe annerledes!
      For et vær! nå krysser jeg fingre for august. Hilsen Tove

      Slett
  2. Heisann!
    Håper de lykkes bedre i Strømstad enn i New York. Yngste sønnen fikk jobb i Moods of Norway i fjor, men takket nei. Like greit, for nå har han flytta fra Oslo og fått seg jobb hos Bård Eker. Godt å slippe pendling. De to gründerne er jammen kreative og satser friskt!
    Ha en fin dag ;:OD)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så det har ikke gått så bra i New York? I så fall er det trist.
      Sannelig trenger vi noe som er annerledes!
      En fin dag ønskes også deg i sol! Hilsen Tove

      Slett