mandag 13. juli 2015

Hvilken farge er din yndlingsfarge?
Har du tenkt over hvorfor du liker den fargen best?


Har du tenkt over hvordan yndlingsfargen påvirker deg?
Har du tenkt over at farger du liker eller ikke liker kan være knyttet opp mot minner?
Hvis du forbinder en farge med en vond opplevelse, med en person som har vært slem mot deg, eller som du ikke liker, blir ofte den fargen negativ for deg.
Prøv å gjør deg til venns med den fargen - kanskje du trenger den?!

Foto: Norsjö
Du burde lese det forrige innlegget her på blogget, skrevet av Bjørg Owren i IFI.
Hun skriver blant annet:

"FARGER OG PERSONLIGHET
Og vårt sinn er langt mer avgjørende enn alder, med hensyn til farger. Farger er energi og påvirker oss ubevisst. De mest kulørsterke er de med mest påvirkningskraft. Hvilke farger vi liker best varierer fra person til person, og er som regel knyttet til gode opplevelser og erfaringer." 

Det er kanskje ikke mange som tenker slik på farger, men det er slik farger fungerer, på et dypt underbevisst plan. Kanskje kan du tenke deg en fargetrapp - ta et fargetrinn av gangen - og føle hvordan fargen påvirker deg.

Foto: Norsjö

Og du må vite mer - nemlig at farger virker ulikt på ulike mennesketyper! 
Når jeg holder forelesninger og kurs, kartlegger jeg deltagerne, for blant annet å finne ut egenskaper, evner, væremåter, følelsesmønstre etc. 
Resultatet av en kartlegging forteller hvilke farger personen trenger, og hvordan de forskjellige fargene vil påvirke personen på godt og vondt.  Det litt merkelige er at den fargen du liker minst kan være den fargen du trenger mest!
Dette er selvsagt veldig viktig når du skal velge farger til interiør.

Har du lyst til å male i en litt vågal farge, men ikke vet om du tør? 
Ta rådet fra IFI:
Hopp  i det - blir det for ille kan du male over! Hilsen Tove.

Foto: Norsjö


Foto: Norsjö

















4 kommentarer:

  1. Heisann!
    Det er interessant stoff du tar opp - og som du har skrevet utfyllende om i boka di. Alltid spennende å utforske... i grunnen rart at jeg ikke synes om oransje roser når det er en av de farvene jeg synes best om!
    Hvorfor er det slik at farverprøver uavhengig form gir en annen opplevelse enn gjenstander i samme farve??? Har formen så stor påvirkning?
    Vet du noe om det rent forskningsmessig?
    Ha en fin kveld ;:OD)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for hyggelig kommentar.
      Oransje roser er de vakreste synes jeg. Ja, merkelig at du ikke liker det.
      Jeg vet at form kan narre deg når det gjelder fargen, men jeg kan ikke svare deg på et forskningsmessig plan. Det kan kanskje Therese Sandem hos NCS. Jeg skal spørre henne og eventuelt gi deg svar. Et spennende spørsmål.
      Når det gjelder fargeprøver så vet vi jo at en liten fargeprøve kan narre oss, slik at når fargen kommer på veggen virket den sterkere.
      Nyt dagene med dine roser! Hilsen Tove

      Slett
  2. Jeg elsker lilla og har gjort det i alle år og kommer alltid tilbake til lilla kombinert ned ulike kontraster i klær. Nå sitter jeg faktisk på verkstedet mitt som jeg har vasket og ryddet. Der har jeg mørk parkett (uff, så upraktisk alt synes) med lilla teppe, eggeskall farge på vegger og hvit skinnsoffa med fargerike puter som jeg skifter rundt i huset etter årstiden. Litt rolig så man ikke blir avbrytt med for mye på et arbeidsrom er viktig.

    SvarSlett
    Svar
    1. Du sier du elsker lilla,og da mener du sikkert varianter av fiolett? Det er selvsagt ikke underlig at det er din favoritt. Du er kunstner og idéskaper, og må hele tiden være kreativ. Da trenger du den fiolette fargen! Den påvirker oss slik at vi både blir inspirert og kreative!
      Venter spent på hva du har å vise frem etter sommeren.
      Kos deg! Hilsen fra Tove

      Slett