onsdag 29. november 2023

 Julekonsert med Sølvguttene
i Frogner kirke.

 
Et av mine barnebarn ba meg med på konsert med Sølvguttene
for en uke siden.
En fantastisk deilig konsert i en vakker kirke, der farger også ble en viktig del av opplevelsen.
Fargene skiftet mellom fiolett og indigo - utrolig flott!


Når jeg hører Sølvguttene, så tenker jeg på Torstein Gryte, som var deres dirigent i mange år. Han var min sanglærer da jeg gikk på Foss skole, for mange, mange år siden. Og jeg gledet meg alltid til sangtimene, for jeg har alltid sunget, også i kor.  Minnene sitter der fremdeles.


For noen stemmer disse guttene og mennene har!
Her er en av solistene. Og jeg tror det var i den flotte Pie Jesu (fra "Requiem") at han var solist.
Den går jo så høyt, så jeg satt med hjertet i halsen, redd for at stemmen skulle sprekke.
Men nei - det var klokkerent, og applausen sa sitt!


Her ser du at fargen er blitt mye dypere, mer mot indigo og dyp blått.


Da hadde guttene gått ned fra alteret og bak i kirken, hvor alle fikk et brennende lys, som de gikk tilbake med, opp midtgangen.


Og så var de tilbake på plass og sang enda et par sanger. De hadde mange sanger på programmet!
Og vi fikk til slutt være med å synge "Deilig er jorden".
Tusen takk til mitt barnebarn som tok meg med hit. Hilsen Tove



6 kommentarer:

  1. For en flott opplevelse dette må ha vært. Jeg har vært på en lignende konsert en gang, det var fantastisk. I Vang kirke har de slike konserter hver jul, men har aldri kommet meg dit. Takk for fine bilder, og ha en fin førjulstid :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var en flott opplevelse, og veldig hyggelig at mitt barnebarn inviterte meg. Ikke så lett å ta bilder, for jeg ville ikke forstyrre andre, men det gikk, og de ble ikke så verst. God advent ønskes av Tove

      Slett
  2. Det må jo ha vært en vakker opplevelse. Fint med god sang. Nå er det første søndag i advent og jeg koser meg inne. Ute er det 12 minus, men med nordatrekken kjennes det visst som 20? Godt vi har varme hus og varm kaffe. Ha en finfin dag. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var virkelig vakkert! Og ekstra hyggelig at et barnebarn hadde bedt meg med!
      Her er det 14 minus, og det er kaldt, men vindstille.
      Det er bare å kose seg inne. Gode adventsdager ønskes av Tove

      Slett
  3. For en vakker konsert. Takk for bildene.
    Og da jeg leste at dere alle sang Deilig er jorden sammen på slutten, hørte jeg dere synge... Jeg kan denne sangen, vi sang den på julefesten i norsktimen. Det er fantastisk.
    Vi trenger alltid konserter, men spesielt i juletider og synge.
    Jeg ønsker deg en god adventstid.
    Klem Viola

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig å høre at du kan Deilig er jorden på norsk.
      Veldig koselig å gå på konsert, og denne var virkelig nydelig. Jeg ønsker også deg og dine en god adventstid! Klem tilbake fra Tove.

      Slett