lørdag 9. desember 2023

 Vi har allerede lagt bak oss en uke av adventstiden.

Men det er fremdeles tid til å nyte denne tiden på året, samtidig som vi forbereder oss til julehøytiden.

I morgen skal vi tenne to av de fire lysene.

Min vakre adventskrans, som min venninne Kari har laget til meg, hentes frem hvert år.
Her ser du godt de fiolette lysene, mens du ser litt indigo pynt rundt på kransen. Stor forskjell på fargene!


Fargen som symboliserer ADVENT er fiolett, ikke indigo!
Dette bilde viser veldig tydelig forskjellen på de to fargene.

Hvert år siden jeg startet bloggen, har jeg tatt opp dette temaet, fiolett/indigo.
Og jeg gjør det i år igjen, da mange fremdeles ikke kjenner forskjellen. De sier bare lilla.
Og begge er riktignok lilla, men fiolett er rød-lilla mens den indigo er blå-lilla

Hvorfor terper jeg på dette år etter år?
De to hovedgrunnene er at Kirken selv har valgt fiolett som sin adventsfarge.
Det er fargesymbolikk. Dette handler om at ulike liturgiske farger i løpet av kirkeåret symboliserer ulike betydninger. Det er helt klare regler for fargebruk i løpet av et kirkeår.
I dag fortolkes og brukes fargene ut fra følgende liturgiske forklaring:
Hvitt (eller gyllent) er Kristus-høytidenes, festens og gledens farge.
Fiolett er forberedelsens, botens og sorgens farge.
Rødt er Åndens og Kirkens, blodets og martyriets farge.

Grønt er vekstens farge, og brukes i de kirkeårstider som ikke klart faller under de tre punktene over. På alle søndager etter pinse brukes grønt.

Med andre ord er fargesymbolikk bevisste, ofte innlærte "koder", for eksempel innen ulike kulturer og religioner.


Hvis du er en av dem som har lest mitt innlegg om advent tidligere år, så synes du kanskje at det er dumt at jeg repeterer. Men jeg gjør det likevel, fordi fargesymbolikk er så viktig, men den må brukes riktig!

En fortsatt god adventstid ønskes av Tove.

10 kommentarer:

  1. Jeg husker du tok opp dette i fjor også! Jeg er enig med deg, det er stor forskjell på fargene. Men det er jo indigo-farge på lysene som selges. Vanskelig å finne riktig farge. Jeg pynter alltid med lillatoner i adventstida og venter med å pynte til jul til det faktisk er jul. Jeg liker å vente og ikke ta ting på forskudd. I år er jeg kommet veldig kort i juleforberedelsene fordi jeg holder på å skrive mine foreldres historie, og håper å bli ferdig før jul. Derfor har jeg ikke vært på bloggen på mange uker. Men i går var vi på opplesning av Jon Fosse. Han må vi jo ta oss tid til å feire. Og det måtte bli et lite blogginnlegg om det.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er det som er synd. Vanskelig å få tak i den fiolette fargen både på lys og servietter. Men jeg fortsetter! Må få tak i butikk-kjedene.
      Har ventet på innlegg fra deg, men så spennende med det du skriver. Men fantastisk med Jon Fosse. Dette var overraskende. Utrolig mange år siden forrige Nobelpris! Gode dager ønskes av Tove, og lykke til med skriveriene!

      Slett
  2. Det er fint at du minner folk på dette. Jeg var ute i dag og hadde på meg min fiolette kåpe, og det var et par jeg møtte som kommenterte den. Det er morsomt.
    Butikkene har ikke skjønt det, ( å få tak i fiolette lys, det får man ikke i kjedebutikkene, så jeg bruker hvite lys i staken. Ha en fin førjulstid :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var nettopp det samme som ble skrevet av KKvinneblogger, og jeg gjentar det samme. Butikkene må forstå hvilken farge de må kjøpe inn.
      Så artig med din fiolette kåpe. Kanskje har du lagt ut bilde av den? Jeg skal gå inn og sjekke.
      Fortsatt god adventstid! Tove

      Slett
  3. Hei, jeg er nok av dem som ofte sier lilla, men jeg vet forskjellen på indigo og fiolett. Som barn lærte jeg at fargen heter fiolett. Så var det et barne - TV på 80 - tallet der det var en figur (Gulars, mener jeg han het og han var en fugl), som sa, med Bergensdialekt: "Marianne, koffør kan´kje Indigo fly?". Dette må han ha repetert ofte, for setningen sitter som spikret. Og nysgjerrig som jeg er, måtte jeg jo finne ut hva indigo er! Kanskje er form for "yrkesskade" for slike som meg, som har jobbet med små barn hele livet? Jeg fikk forøvrig en gulars i avskjedsgave fra ungene i Rypefjord barnehage da jeg var ferdig med min praksisperiode der vinteren 1985.
    Og så kan jeg jo ROGGBIF som forkortelse for fargene i regnbuen, og der dukket indigo opp igjen.
    Nyt adventstiden, klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Mye artig i det du skriver. Vi lærer mye av barn, men det er mye vi også kan lære dem, heldigvis! Og ROGGBIF er veldig grei å bruke. Jeg synes indigo er en utrolig vakker farge, men som sagt - det er den fiolette som er adventsfargen!
      Jeg ønsker deg og dine alt godt! Kos deg! Hilser fra HJ. Klem tilbake fra Tove.

      Slett
  4. Nei, det er slett ikke dumt at du repeterer, for da lærer vi det. Vakkert med lys i advent. Kos deg videre mot julekveld :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra - takk! Veldig vakkert med lys i mørke kvelder.
      Jeg har ikke fått lest din adventshistorie, men jeg skal gjøre det i julen. Gode dager ønskes av Tove.

      Slett
  5. Kjære Tove, det siste bildet ditt er rett og slett fantastisk vakkert. Takk.
    Jeg er av den oppfatning at du absolutt kan gjenta forskjellen mellom nyansene av blått hvert år, for det første er det alltid nybegynnere som leser dette og på den annen side er det den som husker... for det er nok en forskjell hvis du advent med fiolett dekorasjon... eller bruker indigo og indigo noe som virker veldig rart.
    For min del vet jeg det, men jeg pynter min grangrønne med røde lys, rett og slett fordi jeg har kjent det sånn siden jeg var barn... det er umulig for meg å bruke hvite lys eller blå lys... vel , minst rød er dekket en liten del i fiolett. Ikke sant!
    Varme adventshilsener til deg og tusen takk, jeg elsker bildet ditt av kveldshimmelen... kanskje det er kveld?
    Klem Viola

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for pene ord, Viola.
      Ja det er viktig å vite forskjellen på de to lillafargene - blå-lilla er Indigo, og rød-lilla er fiolett.
      Det siste bildet er nok tatt i nærheten av vår hytte på fjellet i Gudbrandsdalen. Veldig vakkert der.
      Fortsatt en god advent - og om en uke er det jul!
      Klem tilbake fra Tove

      Slett