lørdag 4. mai 2019

Del 2 av Bloggers Sunday Walk.
Jeg håper du blir med videre.















Det er artig å se hva som står på et slikt skilt. Og når vi får vite at vi går på en vei, som mange har benyttet siden 1700-tallet, er det mange tanker som går gjennom hodet.

Som du ser er det litt snø igjen her, både på veien og inne i skogen, men den forsvinner nok snart.


Nå er vi inne i Slattumsrøa naturreservat.
På bildet under kan du se det tredje vannet som er demmet opp for mange år siden. Det er litt av noen arbeider de har gjort her inne i marka!
Vannet her renner gjennom en av slusene, det er mye vann etter snøsmeltingen.



Og heldigvis holder de orden og endrer arbeider som tidligere ble gjort, men som ikke var av det gode. Det er bra!



Også her er det vakkert. Fire vann - det er flott!












Her finner vi også en fin grillplass like ved veien. Vi ser også at det i området her har vokst store trær. Måtte bare ta et bilde av denne "trollstubben".



Klart jeg måtte fotografere disse godklumpene! En liten valp og to voksne. De lot seg villig klappe, og jeg takker eierne som tok seg tid til å stoppe.



Vi tar en sving fra veien og innover i skogen et stykke, her er det både vakkert og trolsk.
















Her er det også i skyggene fremdeles store snøflekker.
Og vann sildrer og renner, og samler seg i dammer.





Så går vi ut på Bergensveien igjen, og blir møtt av dette herlige, grønne løvverket. 
Nyutsprugne bjørker.

Jeg fortalte kanskje i forrige innlegg at grønt er den fargen som har flest nyanser?



Denne brua er veldig gammel, og for en jobb å lage den! For et håndtverk!
Her ser du mosegrodde steiner i lange rekker oppå hverandre. 
Her har det vært sterke karer som har jobbet, det er det ikke tvil om.

Under ser du skiltene som viser hvor vi har gått. 
Fra Groruddammen, langs Steinbruvannet, Bergensveien og nesten ned til Skytta. Men vi tok avstikkere også gjennom deler av Slattusmsrøa.












Så er vi tilbake til vannet der jeg viste deg grillplassen, og deretter en av badebryggene ved Steinbruvannet. Tårnet du ser i bakgrunnen står i skogen ved Romsås.



Sannelig var det en orm på vegen. Jeg var livredd både mark og orm før jeg klarte å gi slipp på redselen via øvelser som jeg lærte på Silva-kurs. Jeg er ikke sikker på at den, som er så mørk, er en hoggorm, men den har faktisk mønster på ryggen.


Da er turen over - vi er tilbake ved Grorud-dammen der flere sitter og koser seg.
Hva ville livet vært uten vår vakre natur med de fantastiske fargene!
Håper du har hatt en fin tur! Hilsen Tove.

7 kommentarer:

  1. Heisann, det var nok en hoggorm dere traff. Vi så buorm i Lia, men det er også hoggormhi under den gamle verandaen der. Du har rett, vi kan ha rødt kjøkken siden vi ikke er der så ofte, og i sommerhalvåret spiser vi ute... Jeg skrev en kommentar sist som ikke var å se i kommentarfeltet, så jeg skrev en ny, revidert, litt mindre senere. Mulig det er en feil hos deg. Jeg mange besøk og få kommentarer, det er ikke uvanlig. Det er virkelig skjønt ute nå, og grønnfargene er fantastiske. Bare nøt det fra høye bussvinduer på vei til Gøteborg. Dere må ha hatt en kjempefin tur i marka. Bildene forteller om variert natur og fine rasteplasser samt kulturminner. Litt av hvert, det er sånn det skal være ;:OD) Ønsker deg en riktig god uke...

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for en innholdsrik kommentar. Tenkte nok det måtte være en hoggorm.
      Lekkert det kjøkkenet dere har fått i Lia, men bra at du er klar over hvordan rødfargen kan påvirke oss. Men klart du vet slikt!
      Det er vakkert inne i skogen i Lillomarka. Nå må du snart ta den turen vi har snakket om, så skal du få se litt av hvert både her og der! Kanskje vår andre bloggvenninne i Fredrikstad også vil være med?
      Da kom kommentaren inn - det var en lettelse.
      God søndagskveld ønskes av Tove

      Slett
  2. Litt av en tur da. Så mange fine bilder i både dette of det forrige innlegget. Selv om det er kalde vinder i mai, så er det fint å gå på tur. Jeg gikk i min barndomsskog andre mai, med eldste søsteren min. Lunt og fint var det under grantrærne. Fint blomstrer det også nå. Kos deg videre i våren!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var en veldig fin tur på alle måter. Og ekstra vakkert på denne tiden av året.Og du fikk deg også en fin tur, så bra!
      Men nå er det blitt kjempekaldt, og det ventes snø/regn i dag. Men det går vel over.
      Hilsen Tove

      Slett
  3. For ein flott tur du skriv om. Ein skal vel ikkje så langt frå bykjærna før ein kan treffe på så fine perler i naturen.
    Du er flink som hugsa på BSW.
    Kanskje eg heng med neste gong.
    Her snøar det og det er kaldt, men slikt er vanleg på denne tid.
    Varmen kjem nok :)
    Ha ein fin vår.
    Helsing Anne-Mari

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjempeflott tur rett "utenfor stuedøra". Ja, neste gang blir du med på BSW.
      Nå snør det her også, temperaturen ligger akkurat på 0. Men det blir nok bedre dager! Fine dager ønskes av Tove

      Slett
  4. Det er fint å spasere på gamle veier! :)

    SvarSlett