onsdag 22. mai 2019

Mineraler og edelstener
"Mother Nature's Secrets"

Hvis du tar gondol-banen opp til Monte Palace Madeira, vil du bli overveldet av skjønnheten i denne vakre botaniske hagen. Den skal jeg fortelle om, og vise flere bilder av, senere
Men der er det også museer, og i det ene er det en helt utrolig utstilling av edelstener og mineraler.


Her ser du bare en del av den fantastiske utstillingen av Josè Berardo.
Da jeg, som er så interessert i mineraler og stein, kom inn her - ble jeg målløs.
Josè Berardo har brukt 50 år på å samle dette utrolige assortementet av mineraler.


Vi mennesker har alltid vært fengslet av mineraler, og de har fortsatt å beholde vår interesse ettersom vi har oppdaget skattene som er gjemt i jordas indre.
Interessen vi føler for mineraler er så sterk, at vi hele tiden har søkt etter hvordan de blir når vi sliper dem.
De har blitt til verdifulle juveler, som er brukt i smykker og dekorasjoner.
Dette er en enkel oversettelse av det som står skrevet i brosjyren fra museet.


Utstillingen inneholder omtrent 1 000 mineral-eksemplarer, de fleste fra Brasil, Portugal, Syd Afrika, Zambia, Peru, Argentina og Nord Amerika.


Dessverre kan jeg ikke fortelle deg hvilke mineraler og edelsteiner jeg viser, jeg kunne ikke notere det som sto i montrene. Det hadde tatt for lang tid. Jeg hadde mer enn nok med å fotografere. 
Men kanskje du kjenner igjen noen?















Når du besøker utstillingen, anbefaler vi at du lar fantasien få flyte fritt slik at du kan oppdage 
"Mother Nature's Secrets",
står det å lese i brosjyren.




Jeg lar deg nyte disse bildene nå, så kommer jeg tilbake med flere i et nytt innlegg.
Vet ikke hvordan du føler det, men jeg blir aldri trett av å se disse jordens underverker.
Hilsen Tove.

12 kommentarer:

  1. Mange vakre steiner. Jeg var ikke inne der, for de tre som jeg var sammen med ville ikke.
    Den grønne som ser ut som et høyhus er en turkis. Så kommer det flere bilder av Kvartsfamilien: Bergkrystaller, ametyster, rødkvarts osv
    Den lange smale med rødt midt på er en Turmalin.
    Steiner er gøy!
    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så flink du er - kan jo alt! De er jo så flotte, og så ville de du var sammen med ikke inn å se! Tenk hva dere gikk glipp av! Veldig synd for deg.
      Vi kan jo reise tilbake. Fine dager ønskes av Tove

      Slett
  2. Stein kan være utrolig fargerike og vakre slik du viser oss her! :) Men de kan også føre til store ulykker slik jeg skriver om i bloggen min i dag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har vært inne og lest ditt blogginnlegg. Ja ras kan føre til store ulykker, og det du skriver om er jo helt forferdelig!
      Men som du også sier - så vakker stein og mineraler kan være! God helg ønskes av Tove

      Slett
  3. Hei, Så vakre bilder fra turen din. Ja, krystaller er magi. Konfirmasjon hos meg nå i mai. Klem Siv

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja helt riktig - krystaller, mineraler, steiner - for meg er det magi.
      Da gratulerer jeg med konfirmanten. Det blir sikkert hyggelig og minnerikt. Kanskje får hun en magisk stein/krystall av deg som minne?! Hilsen Tove

      Slett
  4. Så vakkert. Vi var på en steinmesse her i nærheten en gang og det var så mye spennende å se på. De delte noen runde steiner og inne i dem var det de vakreste med krystaller. Vi har noen pene steiner, men ikke som disse du viser da.God helg til deg. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei så flotte som disse har jeg aldri sett - og så mange og store! Men jeg har masse stein/krystaller av ulike slag hjemme. Elsker det! God helg fra Tove

      Slett
  5. Fantastiske steiner du viser bilde av.
    Reine kunstverka, berre å nyte skjønnheita.
    Ynskjer deg fine vår og sommardagar framover.
    Helsing Anne-Mari

    SvarSlett
    Svar
    1. Du skulle vært der - helt fantastisk!
      Jeg ønsker deg også gode dager med godt vær og noe regn om natten! Hilsen Tove

      Slett
  6. viltogvakkert.blogspot.com
    Hei, denne vil ikke publiseres, så jeg sender deg svaret her:
    Heisann, denne utstillingen var ikke der da jeg besøkte Madeira! Der skulle jeg gjerne ha vært. Steinen på bilde 4 er en amasonitt, ikke turkis (den er mørkere grønn, kjøpte et halskjede med det i Peru). Jeg har noen store steiner av amasonitt fra stedet der min svigermor vokste opp i Tørdal, se, https://www.nhm.uio.no/fakta/geologi/mineraler-krystaller/edelsteiner/amazonitt/
    Har en ring med den steinen også, kjøpt for penger jeg fikk til konfirmasjonen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det, Bjørg Nina. Da kopierte jeg din e-post, og la det inn på bloggen.
      Tusen takk for flott kommentar. Det er nesten ikke den ting du ikke vet/kan noe om!
      En god helg ønskes deg av Tove

      Slett