tirsdag 12. november 2013

Utrolig hva farger, eller fravær av farger kan gjøre!

Jeg skal skrive mer om mat og farger, men ettersom jeg tok bilder på fjellet forrige helg, bilder som sier mer enn ord om farger, vil jeg dele dem med dere nå.
 
Vi var på et sted som heter Merket i Tisleidalen. De har forøvrig deilig mat! Merket eies av Norges Røde Kors, men leies ut også til andre. Disse bildene tok jeg lørdag formiddag.









 
 
 
Stedet ligger vakkert til ved elven Tisleia, og jeg skal la bildene tale.
Som du ser er det et lag med rim på bakken, men fremdeles er det vakre farger i landskapet.












Lekkert med broen som tar opp fargene fra buskene i forgrunnen.
 
Men så - søndag morgen var fargene, som ved et trylleslag, forsvunnet. Borte vekk!
Noen centimeter med snø forandret landskapet totalt.









 
 
 
Som du ser er bildene nummer to og tre tatt på samme sted som det to bildene over, og det samme er bildet under, men det er tatt litt bort fra elva. Selv det lille huset til høyre har fått redusert rødfarge. Solen har nemlig gjemt seg bak en grå himmel.


 

Når vi så tydelig kan se at både lys og farger blir borte i naturen, forstår kanskje de fleste hvor viktig det er å hente fargene inn i våre hjem.
Helsemessig er det av stor verdi, og farger kan hindre depresjon.
Spesielt er oransje og fersken-nyanser viktig!
Du husker kanskje at oransje er livsgledens farge?
Og enten du tror meg eller ikke, så står denne potterosen i full blomst i bedet utenfor vårt kjøkkenvindu!
Den har vært stivfrossen to -  tre ganger, men blomstrer
fortsatt. Et under!
 
For en glede å bli møtt av denne gul-oransje skjønnheten
hver gang jeg går ut og inn av huset!
 
En fortsatt god høst ønskes av Tove


4 kommentarer:

  1. Og jeg ELSKER orange!! :D

    Ellers så har egentlig aldri reflektert slik over at fargene forsvinner under snøen, men ser jo det. Jeg er egentlig veldig glad i vinteren og det spesielle lyset som da oppstår, spesielt de "blå timene".

    Ha en fortsatt flott dag!

    Ulla

    SvarSlett
  2. Så bra at du elsker oransje, for som jeg sier - det er en veldig viktig farge, spesielt om vinteren.
    Jeg er også glad i vinteren. Og rundt juletider er det et fantastisk lys på fjellet ved solnedgang. Det blir indigo farget, med gyldne striper fra de siste solstrålene. Det er helt trolsk.
    Takk for nok en hyggelig kommentar. Har du sett mitt svar til deg angående tomater?
    Fortsatt god kveld ønskesav Tove.

    SvarSlett
  3. Nei, jeg hadde ikke registrert det..
    Svart deg der nå :)

    Angående orange, jeg lever på klementiner til jul, begynner nå og spiser det frem til jul, og da snakker jeg om at jeg spiser mange… Kanskje derfor jeg aldri kjenner tungsinn på vinterstid?

    Ha en flott dag!

    SvarSlett
  4. Da skal jeg gå tilbake til forrige innlegg å lese ditt svar. Takk for det.

    Vi burde nok alle spise klementiner, ikke bare for vitaminene, men også på grunn av fargen. Men også tenke oransje i omgivelsene.
    Kjøp et deilig oransje pledd som kan være til kos.
    Her i Oslo er det sol og helt klar himmeli dag, så jeg skal ut på tur og nyte lyset. Lys er helt vesentlig for alt! Beste hilsen fra Tove.

    SvarSlett