fredag 1. november 2013

Sunn mat er god forebygging for å beholde en god helse!
 
Jeg vil følge opp Bygdekvinnenes fokus på mat i dette innlegget, og vektlegge de naturlige fargestoffene i frukt og grønt.
I boken Fargedietten, som jeg tidligere har nevnt her på bloggen, står følgende å lese i forordet, skrevet av Gunnhild Wik Mikkelsen, som er klinisk ernæringsfysiolog og ernæringsterapeut:
 
"I frukter bær og grønnsaker finnes det et mangfold av virkestoffer som forskningen er i ferd med å kartlegge. Med et fellesord kalles de gjerne fytostoffer (fyto=plante.) 
Noen av dem er definert som næringsstoffer, det vil si at vi utvikler mangelsymptoner hvis vi ikke får dem i oss. Mange av fytostoffene er kraftige antioksydanter."

 
Da vi for en god del år tilbake, kanskje for 20 - 25 år siden, snakket om Middelhavs-kosten og hvor sunn den var, trakk vi frem olivenoljen, oliven som det viktigste.
Vi så også at de i Italia og Frankrike spiste mer rå grønnsaker, for eksempel salat og tomater enn oss.
Men ingen tenkte på at fargene også var viktige!
 
Knapt noen annen grønnsak (egentlig en frukt) har vært gjenstand for større skepsis enn tomaten.
Men i dag er den manges favoritt. Den har begynt å vinne ry som som en kraftkilde, full av sykdomsbekjempende egenskaper.
Og hva tror du er hovedårsaken? Nettopp - den ligger i det knallrøde stoffet som gir tomaten det flotte, røde utseende - nemlig lycopen!
Hvorfor er lycopen så viktig? Det vil jeg fortelle deg i et innlegg neste uke her på bloggen.


Her har jeg fotografert en av de mange fruktbodene i Thailand. Og denne selger appelsiner, mandariner og andre sitrusfrukter.
Hva så med fytostoffene i dem?
Det viktigste fytostoffet i appelsin er ifølge Fargedietten, hesperetin. Det finnes også i mandariner, sitroner, lime, og litt mindre i grapefrukt, alle frukter med høyt innhold av C-vitamin.
Hvorfor er så hesperetin viktig? Det vil jeg også fortelle deg til uken.
 
Jeg blir selv veldig oppslukt når jeg leser om dette som er så viktig,og vil gjerne lære mer.
Håper at du også vil det, for da snakkes vi til uken.
 
Så kan du i mellomtiden kose deg med disse to vakre bildene som jeg har tatt i hagen.
God helg! Hilsen Tove
 
 
 







 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar