torsdag 19. april 2012

FARGER OG MAT

For mer enn tyve år siden var jeg markedssjef for et stort agenturfirma innen vin- og brennevin.
Klart det er viktig å bedømme vin ut fra mange ulike vinkler - smak, duft og ikke minst farge!

En av våre italienske forbinnelser sa til meg en gang at hans bestemor alltid sa til barnebarna at "alle fargene skulle være på tallerkenen hver dag"! Jeg tror at mye av forklaringen på at den såkalte, Middelhavsdietten, er så sund, også henger sammen med at den legger vekt på farger. Knallgrønn salat, røde tomater etc.
Forskning viser nå også at de naturlige fargestoffene i frukt og grønt er spesielt helsefremmende.

Men det er ikke bare i Middelhavslandene de legger stor vekt på farger og mat.

Da vi var i Thailand i januar, tok jeg en del bilder av maten. Lyset er nok litt dårlig på noen av bildene, men dere ser likevel hvor vakre farger det er, og hvor flott fatene er pyntet.







Det er ikke tvil om at fargene skjerper appetitten.

Fargesammensetninger er viktige!

Vi ser at den grønne fargen sammen med oransje og fersken nyanser, blir svært delikat.






Dette bildet er hentet fra en nydelig buffet ombord på en båt, som tok oss oppover elven i Bangkok.
Alt var like delikat. Og det smakte også fantastisk godt!

For at et måltid skal bli en suksess er tre ting viktig: Først kjenner vi kanskje duften fra kjøkkenet. Så ser vi fargene,og så kan vi kjenne på smaken.
 
Dersom du blindtester mat og drikke, vil du få en helt annen smak. I vinbransjen var jeg med på flere blindtester, og du burde prøve å smake mat og drikke med bind for øynene. 

Du vil bli forundret over forskjellen. Det er veldig spennende!






På dette bildet håper jeg at du kan se at fatet er satt på et blått stoff. Ser du hvordan blått ødelegger litt av det delikate inntrykket som grønt, fersken og rødt gir?
Derfor er det underlig at serviser ofte har blå dekor. Ja, faktum er at blått er den mest brukte fargen i denne sammenhengen. Hvorfor, skulle jeg gjerne likt å vite!

Jeg har selv arvet et nydelig, gammelt servise med blå dekor. Men når jeg bruker det har jeg ofte ferskenfargede servietter, lys og blomster på bordet for å få inn det varme inntrykket, og fremheve maten. 


 Vel bekomme! Tove

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar