fredag 31. mars 2023

 Fra vår ferie på den utrolig vakre øya Sicilia.
Jeg er lei for at dere ikke har hørt fra meg på lenge, men jeg tok helt ferie i tre uker, det er grunnen.
Jeg har i mange år drømt om å besøke fire øyer:
Kreta, Malta, Madeira og Sicilia.
Nå er alle besøkt, og jeg må nok si at Sicilia var den vakreste,
selv om alle var fantastiske. 


Vi landet på Sicilia i pøsende regnvær, noe som selvsagt var en stor skuffelse.
Men i resten av ferien - i hele tre uker - hadde vi bare solskinn, og mellom 
ca. 14 - 20 varmegrader. Helt utrolig!
Og for et flott hotell vi kom til - Hotel Ariston i Taormina! Vakkert både inne og ute.


Hotellet lå høyt oppe i fjellsiden, med fantastisk utsikt og utrolig flotte uteområder.
Til høyre på bildet kan du se starten på en trapp som fører ned til disse områdene.


Fantastiske steinmurer over alt både her og på hele øya. Og uteområdene var lagt på tre plan.
Og helt fantastiske trær over alt av mange ulike slag. Det skal jeg komme tilbake til.


Her er det også et sitrontre med moden frukt.


Videre bortover. Her kan vi også, litt lenger bort,  sitte og spise lunsj.  Deilig mat.


Og her i planet under ligger svømmebassenget, og bak kan du skimte litt av utsikten utover havet.


Og jeg kan også ta deg med inn i salongen, som er i en sprek farge - nemlig gult.
Gult kan være slitsomt å oppholde seg i, men denne gulfargen var behagelig, selv om det ikke ser slik ut på bildet på min skjerm. I virkeligheten hadde den mer rødt i seg, så den fikk også et lite oransje skjær.


Herfra går trapp ned til bar og pub i etasjen under. Her var det en kjempeflink pianist som spilte om kvelden. Veldig hyggelig!

Men ut igjen - utsikten kan du glede deg over nesten hvorhen du er. For her er det bratt, og du ser langt! Jeg skal vise deg flere bilder av noen av våre turer etter hvert.


Og et lite stykke nedenfor hotellet ligger en stor, berømt park som jeg skal vise bilder fra og fortelle mer om i senere innlegg.
Men her er et av bildene jeg tok derfra, hvor du kan se vulkanen Etna. Du ser at hvit røyk siver ut.

Det kommer til å bli mange innlegg om denne øya, så det er bare å glede seg!
I mellomtiden ønsker jeg dere alle en hyggelig palmesøndag!


Hilsen Tove.



torsdag 2. mars 2023

 Da er vinterferien over for de fleste, og vi kan snart begynne å drømme om våren, og de fargene og gledene den bringer med seg.

Sola har tittet frem igjen i nord, til glede for mange. Men det dårlige været må trekke seg tilbake, slik at sola kan vise seg!

Snøen smelter, så fossene får fart på seg,



.... og elvene tar etter hvert i mot alt vannet.


Snøklokkene må nå la andre overta når snøen forsvinner.


Og hestehoven får lyst til å stikke hodet frem og si hei.
For en vakker farge!


Og svanene og endene ved Østensjøvannet gleder seg.
Kanskje leter de etter en make, eller de leter etter en plass hvor de kan lage et reir om en stund?


Og det blir heller ikke så lenge til at også blåveisene titter frem.
Den indigo fargen er en av de vakreste fargene jeg vet!


Flere fugler kommer til fuglekassa og nyter sola.


På hytta hender det at noen fugler treffer ruta og faller ned.
Jeg tar dem opp, og det merkelige er at de roer seg inne i hånden.
Noen vil faktisk ikke forlate den. Det er rørende!


Og etter hvert kommer det skudd både på bjørk og gran.
For noen vakre grønnfarger!

Da ønsker jeg dere alle gode dager!
Hilsen Tove.



tirsdag 21. februar 2023

 Jeg vil bare ønske dere alle en god vinterferie uansett hvor dere er.

Jeg ville gjerne vært på fjellhytta vår i Ringebu, men dessverre det får vi ikke til i år.
Men jeg gleder meg over gamle bilder som deles med dere.


Utrolig vakkert!


Ser dere dompapen som sitter i treet?
Det er så hyggelig å ha mange fugler utenfor.


Her er en til. Hannene har så flotte farger - noe jentene ser etter!


Det er flotte løyper like nedenfor hytta. Helt fantastisk!


Håper det er fin snø og flott skiføre!


Her ser vi ned på Gompen - der jeg bader om sommeren!


Hvit, ren  nysnø er vakkert!


Jeg sender dere noen fine, røde hjerter som dere kan kose dere med. De smaker deilig!
Hilsen fra Tove.

PS. Jeg beklager lang tid mellom blogginnleggene. Men håper likevel dere titter innom.

lørdag 4. februar 2023

 Da er programmene med Demenskoret over.

Jeg må bare innrømme at tårene rant da jeg så dem holde konserten i siste program på NRK!    
Det er ikke tvil om at sang og musikk er viktig! 
 Men, som jeg skrev i det forrige innlegget - farger er også utrolig viktige både for demente og for alle oss andre!

Jeg glemmer ikke da jeg kom inn i denne butikken i Thailand for mange år siden. Det var stoffer i alle farger på alle vegger.
Jeg ble helt målløs.


Men la oss snakke litt om fargerik mat. Det er ikke minst viktig!
Dess sterkere farge det er på frukt og grønt, jo sunnere er de!
Jeg har i mange år lært mye, og hatt stor glede av boken 
"Fargedietten Tenk helse - tenk farger!
La meg bruke et sitat her:
"Forskning viser at fargerike, friske naturprodukter er en nøkkelfaktor i ethvert kosthold som bidrar til god helse. Dette fordi frukter og grønnsaker, særlig de mest fargerike av dem, inneholder mengder av sykdomsbekjempende kjemiske forbindelser.
Og de fleste av disse helsebringende stoffene sitter i selve pigmentdelen."


Kan du gjette om det er bringebær eller jordbær som er de sunneste av disse to?


Og hva med paprika? Hvem tror du er sunnest av rød paprika og tomater?
Rød paprika har mer C-vitaminer enn appelsiner. De er blant ti på topp når det gjelder betakaroteninnhold, og de inneholder mye annet. De rangerer også blant de ti
 grønnsakene som inneholder mest antioksydanter.
Rød paprika inneholder dobbelt så mye C-vitamin som grønn paprika, og ti ganger mer A-vitamin.


Men tomaten har også mange sykdomsbekjempende egenskaper, og hovedårsaken ligger i det flotte røde stoffet som gir tomaten den herlige fargen.
Dette fargestoffet heter lycopen og tilhører karotenoidfamilien.
Lycopen ser ut til å fungere som en kraftig antioksydant.
Det røde fargestoffet har en tendens til å samle seg i spesielle organer i kroppen, deriblant i lunger og prostata. Forskere har funnet at lycopen ser ut til å redusere faren for kreft i disse organene.


Men ettersom jeg har startet det forrige innlegget og dette med Demenskoret, og hvor viktig sang, musikk, og farger er for demente, vil jeg også se på to av fargene i maten, som er spesielt viktig for å hindre utviklingen av demens og Alzheimer.
Nemlig blått og indigo (blå-lilla) - fargene som er blåbær og bjørnebærs farger.

"Blåbærene inneholder mer enn et dusin vitaminer og mineraler i små mengder, de er proppet med fiber og de inneholder nærmere 100 forskjellige fytostoffer.
I ORAK-testene på Tufs University så man at de blå matvarene tilintetgjorde flere frie radikaler enn noen annen mat." 


Blåbær og bjørnebær var klare vinnere i gruppen friske frukter og bær!
ORAK-verdi brukes som måleenhet for å angi det totale innholdet av antioksydanter i en matvare. Krekling er også en av de sunne.
Det er antocyaninpigmentene som gir blåbær, bjørnebær og krekling den intense blåfargen.


Jeg har kanskje med alt dette gjort at dere er blitt slitne i hodet, derfor slutter jeg dette innlegget, og tar frem mer om sunn mat neste gang.

Men det har mye å si for lysten på mat, som mange eldre og demente mangler, at vi bruker fargene for å fremme appetitten, slik vår sønn har gjort her.
Hilsen Tove.

PS. Jeg minner dere om boken "Sangskatter" som jeg la ut bilde av i det forrige innlegget. Jeg kan ikke få fullrost den boken til alle sang-glade.


Jeg sender deg som avslutning en vakker blomsterbukett som du kan kose deg med!




mandag 23. januar 2023

Har du sett på programmene med "Demenskoret" på NRK?
Det burde du, for vi vet ikke om vi selv eller våre nærmeste vil bli demente!

Men hvilken betydning har et sangkor for demente, tenker du kanskje?
Da kan jeg fortelle deg at tre ulike ting er av ekstra stor betydning for demente:
Musikk - farger - duft!


Når jeg ser den gleden deltagerne i koret har over å kunne synge, kom jeg til å huske på den fantastisk flotte sangboken som en venn av meg ga ut i 2019.

Det er Anne Tove Rud og Einar Vestrheim som står for
utvalg, idè og utforming, mens illustrasjonene er det
Anita Olofsson som har laget.
Boken er utgitt på Syngivei Forlag.
(syngiveiforlag@gmail.com.)
Dette er en sangbok med 366 levende og udødelige sanger.
(En for hver dag i ett år + skuddår.)
197 sanger i 14 potpurrier, pluss 30 kanons med noter.
Jeg har aldri sett en mer innholdsrik sangbok!

Når jeg ser Demenskoret synge, kan mange av deltagerne også tekstene, men det er nok mange flere tekster de gjerne skulle ønsket at de husket. Da kan denne innholdsrike boken være til stor hjelp.


Hva så med fargene?
Fargene kan hjelpe oss å finne frem, finne ting, og huske ting.
Vi kvinner har 2 X-kromosomer, mens menn har 1 X- og 1 Y-kromosom. I X-kromosomet ligger alt om farger. Det vil si at kvinner har mer sans for og interesse for farger. Men fargene er også av stor betydning for menn, selv om langt flere menn enn kvinner er fargeblinde. Hele 8 1/2%, mens blant kvinner er det bare 0,5%.
Men fargene påvirker oss uten at vi nødvendigvis er klar over det.

På bildet over ser du de 7 regnbuefargene, og disse rørene og stoffene har jeg benyttet i mange år når jeg underviser, holder kurs og foredrag.
Rød, oransje og gul er i den varme delen av spekteret, og det er innenfor denne delen at det skal være enklest å finne frem.
Jeg kan skrive litt mer om det i et senere innlegg.


Boken "Demens - Den nye folkesykdommen", skrevet av 
Siv Henningstad og Haldor Hustadnes, tar opp mange viktige temaer som kan hjelpe familien til demente i flere sammenhenger.

Jeg har også skrevet litt om fargene i denne boken. Dette kan være nyttig både hjemme, i sykehus og sykehjem.

Også dette kan jeg skrive litt mer om.
Men i dette innlegget er det viktigst å rette fokuset mot sang og musikk. Det er både hyggelig og nyttig for alle!
I morgen, tirsdag, kommer det foreløpig siste programmet med Demenskoret på NRK 1 kl. 20.00. 
Du burde se det!
Hilsen Tove.

PS. Har du spørsmål, er det bare å ta kontakt med meg. Min e-post adresse er:
tove@steinbo-dialog.no.
Sangboken kan bestilles på syngiveiforlag@gmail.com.
Boken koster kr. 300,- hvis du kjøper en, kr. 250,- hvis du kjøper flere.


onsdag 11. januar 2023

Her i Oslo-området, og flere steder i Norge er det nå grått og trist.
Her hos oss ligger snøen enda i hagen og langs veiene, men gråværet gjør også snøen grå.
Hvit snø er vakkert under blå himmel og med flotte, grønne trær rundt. Men i dag ser de flotte grantrærne på den andre siden av veien også nesten grå ut.

Jeg vil ta frem eksempler på alle fargene i regnbuen i dette innlegget, og få deg til å tenke over hvor mye fargene betyr.
Hvilken, eller hvilke farger er dine favoritter?

Rødt

Oransje

Gult

Grønt

Blått

Indigo

Fiolett


La meg ta med to farger i tillegg, for de er så viktige:

Turkis

Rosa

Når dere ser disse fargene, håper jeg at dere vil velge en farge eller to til et klesplagg, en pyntegjenstand inne, et pledd eller lignende.
Det vil veie litt opp for alt det grå.

Hvis du derimot velger grått både inne og i klær, og det er gråvær ute, blir dagene mye tyngre!
Med fargeglade hilsener fra Tove

PS. Du kan lese mer om alle disse fargene og flere til i boken min
"Fargene forteller - Om fargenes betydning - symbolsk, psykologisk og estetisk"