onsdag 14. juni 2023

 Jeg må ta med noen flere bilder fra hovedgaten i Taormina på Sicilia.

Dessverre har det gått litt tid siden siste innlegg, men slik er det noen ganger. Håper du blir med også denne gangen.


Her er begynnelsen på hovedgaten, eller slutten om du vil.


En lekker butikk med lekre klær. Nydelig rødfarge.



De to bildene over viser en virkelig morsom butikk med alle farger representert.
Det var noen som sa at den skulle komme til Norge. Så gøy med farger!
    

En vakker, rosa sidegate. Virkelig flott!


Enda en fargerik butikk - men kanskje litt mer elegant? Oransje er så lekkert!


En flott restaurant med show. Dessverre fikk vi ikke vært der.


Jeg syntes dette hodet var så artig malt. Hva synes du?


Hvis du ser tilbake på det forrige innlegget, vil du se en trapp opp fra hovedgaten med malerier og kunst forretninger.
Jeg falt totalt for dette bildet, fordi det er et område som vi besøkte nede ved sjøen.
Men maleriet kostet ca. 17.000 Nkr., så det fikk være!


Også dette maleriet er veldig vakkert!


Nok en sidegate med mange trapper. Det er jo så sjarmerende.


Og her er en forretning hvor du kunne kjøpe forklær. I løpet av minutter kunne de brodere på det navnet du ønsket.


Mange keramikkbutikker. Veldig mye lekkert!


Nok en vakker sidegate.


Og enda en, med flere restauranter nedover.


Og mer fargesprakende keramikk. Dette kunne de!


Veldig lekker gate inn mot en liten park, ser det ut til.


Og nesten ved enden av hovedgaten satt det av og til musikere og sang og spilte.


Jeg så noen lekre bluser i et vindu, med fine broderier, litt likt hardangersøm. De vinket meg inn, og damen fortalte at det var en gammel type broderi, som ikke mange kunne brodere lenger.
Hun kunne ikke, men hennes mor hadde kunnet det.


Så slutter jeg dette innlegget med nok en flott barnebutikk. De hadde så mange morsomme ting der!

Da slutter jeg for denne gang. Men jeg tror nok at det vil komme innlegg om turen ned til sjøen. Jeg badet faktisk der. Hilsen Tove.

mandag 22. mai 2023

Nå vil jeg ta dere med en tur opp til hovedgaten i Taormina.
Det blir også noen avstikkere til smågater. 
Her er det så mye lekkert og fargesprakende så det er mange fristelser.
Og ikke minst - koselige kafèer!

La meg begynne med noen flotte smykker.


Og så tar jeg med denne lekre butikken med både klær og vesker.


Så litt flere vesker og sko. Det er så fine farger! Hvorfor ser vi så lite av dette hjemme?


Herlige paraplyer. Man blir glad av slike på en regnværsdag.


Litt flere vesker .....
 

....før vi går inn hit og kjøper en is. Men det er et vanskelig valg, for her er det et kjempeutvalg. Veldig vanskelig å velge!


Utrolig mye flotte leker. Hadde jeg hatt små barnebarn hadde jeg nok falt for mange av disse morsomme lekene.


En sjarmerende sidegate/trapp. Ja trapper er det mye av her på Sicilia.


Her er det mye godt. Jeg kjøpte med meg en del herfra.


Og hva har vi her? Nok en trapp, men opp til flere kunstbutikker.


Enda flere trapper, men her har de sannelig fått laget en kjempehyggelig restaurant i trappene.

Jeg håper du synes dette var artig å se. Det blir nok en fortsettelse, for at du skal få se hvor fint det var  i denne gaten. Håper selvsagt at du vil ta en titt! Hilsen Tove

lørdag 13. mai 2023

 Vil du være med på en tur til fjells på Sicilia?
Det er bare å henge seg på opp til Castelmola.


Fem av oss i gruppen hadde lyst på en tur, en dag da det ikke var satt opp annet program.
Og vår veldig flotte og snille guide ville gjerne være med oss. Klart det var bra, for hun hadde gått turen flere ganger før.
Kanskje ser det ut som jeg lyver, men vi skal faktisk opp på fjellet vi ser i bakgrunnen.
Og det er bratt! 


Her har vi tatt av fra hovedgaten, og startet oppover. Og det blir både trapper og bratte stier. 


Og her har vi begynt å se den vakre naturen, og landsbyer under oss.


Flere skulpturer så vi på veien opp, men jeg tok bare bilde av denne.
Heldigvis hadde ikke vi noe kors å bære på, for her er det bratt!


Vakkert - ikke sant!


Og vi skal videre opp, som du ser. Og trappene her er mange!


Og her ser du et kors litt lenger opp - hit skal vi, og enda lenger.


Her er inngangen til kirken der du så korset. Ikke vakker utenfra, men vent og se!

For inne er det virkelig vakkert.


Se på det taket! Her ser vi virkelig at kirken er hogget inn i fjellet.

Men vi skal videre - med en utrolig vakker natur rundt oss. Men vi tar noen minutters hvil, for nå blir det kanskje ennå brattere?


Her er en bredere og en delvis asfaltert smal vei, for det bor faktisk folk her oppe, så de kan kjøre bil. Men hvordan de kommer inn på denne veien, er jeg usikker på.


Og så er vi fem oppe i Castelmola, og vi er veldig fornøyde med oss selv, selv om vi er litt slitne. Vi kjenner det i knærne.
Vår supre guide tar bilde av oss



Og på de to bildene over ser dere litt av utsikten.
Og i neste innlegg her på bloggen, skal jeg vise dere litt mer av Castelmola.
Håper du er med meg fortsatt! Jeg lengter tilbake til denne utrolig vakre øya!
Hilsen Tove

mandag 1. mai 2023

 Nå vil jeg ta deg med tilbake til Sicilia.

Og denne gangen skal du få være med på teaterbesøk!

Jeg har i tidligere blogginnlegg vist deg hotellet vi bodde på, Hotel Ariston, og de flotte uteområdene der. Og hvis du sto ovenfor svømmebassenget og så nesten opp mot himmelen, kunne vi se et lite hus. Jeg trodde det var en del av hotellet, men det var det ikke.
Rett over hotellet lå det gamle teateret Teatro Greco.


Det var ikke langt dit, men vi måtte ned fra hotellet, opp til hovedgaten, og så opp til teateret som lå helt fantastisk til.


Sitteplassene vendte selvsagt ned mot scenen, men bak så de utover et fantastisk landskap.



Over alt ser du  flotte trær - og selvsagt det blå havet.
Og vi var jo så heldige at vi nesten så bare blå himmel i tillegg. 


Men herfra så vi også flotte fjell, og landsbyer som var bygget oppover i fjellet.


Her er to fra gruppen vår, som er blitt gode venner. Og jeg følger etter, videre oppover.


Hvordan fikk de til å bygge et slikt fantastisk byggverk - et gresk-romersk amfiteater på den tiden? Det er bygget i det tredje århundre f.Kr. Du kan lese mer på Wikipedia.


Og på dette bildet ser du faktisk litt av hotellet vårt når vi titter ned.


Og her ser du vårt svømmebasseng.
Hotellet vårt lå helt fantastisk til!


Da har vi fått sett dette fantastiske byggverket, og her er nok et vennepar på vei ned.

For et sted vi bare kunne rusle opp til! Men nå var det på tide med en god lunsj!

Tenker du får lyst til å besøke Sicilia. Og jeg har mye mer å vise deg! Hilsen Tove.