onsdag 16. februar 2022

 Hva symboliserer fargene i OL-ringene?


De fem fargene i OL-ringene er i utgangspunktet ment å symbolisere de 
fem verdensdelene.
Europa er blå - Asia er gul - Afrika er sort - Oseania er grønn - Amerika er rød.

Jeg har tenkt litt over hva fargene kjennetegnes som i fargepsykologien.
Det er veldig mange stikkord jeg kunne brukt om de ulike fargene, men jeg kan ikke ta med alle. Derfor bruker jeg de beskrivelsene som kanskje er mest relevante i denne sammenhengen. Og jeg tar ikke med de negative beskrivelsene.

Blått står bl. a. for: Vilje, målrettethet, ærgjerrighet, perfeksjonisme, ærekjær, ambisiøs, balansert, klok.

Gult står bl. a. for: Vilje, effektivitet, detaljorientering, ryddighet, årvåkenhet, skarpsindighet, analytisk, objektiv.

Sort er som kjent en "ikke-farge". Sort absorberer lyset, og sender ingen ting tilbake. Jeg synes det er synd at sort er med i en av ringene, og at den symboliserer Afrika.

Grønt står bl. a. for: Hjelpsomhet, idealisme, pålitelighet, sensitivitet, tilpasningsevne, toleranse, forståelsesfull, rolig.

Rødt står bl. a. for: Viljestyrke, fysisk styrke, handlekraft, temperament, impulsivitet, mot, besluttsomhet.

Når det gjelder oss mennesker, har vi en blanding av disse egenskapene og mange flere. Dessverre også negative egenskaper hvis vi ikke er i god balanse.
Dette kan du lese mer om i boken min Fargene forteller.
Bakerst i boken finner du også en "Arbeidsbok" som du kan bruke til å kartlegge deg selv, og hvilken mennesketype du er. Jeg kaller disse typene for røde, oransje, gule, grønne, blå, indigo og fiolette mennesker.
Du kan låne boken på biblioteket, også i det nye, flotte biblioteket i Bjørvika.

Flere fantastiske OL-dager ønskes av Tove. For noen idrettsutøvere Norge har!





8 kommentarer:

  1. Nå lærte jeg noe nytt. Jeg har aldri tenkt på hva de ringene betyr og hvilket land hver farge står for. Interessant var det. Nyt OL videre, for det skal vi!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er alltid gøy å lære noe nytt! Heldigvis blir vi aldri for gamle til å lære.
      Vi skal også nyte resten av OL. Utrolig med så mange medaljer for lille Norge! Alt godt ønskes av Tove.

      Slett
  2. Jeg har aldri tenkt på hva fargene i OL-ringene står for eller symboliserer, selv om jeg vet at det er en ring for hver verdensdel. Jeg er enig med deg i at å si at svart skal representere Afrika, er rart, dumt og negativt. Tenk på alle de fargerike klærne afrikanere kler seg i!

    SvarSlett
  3. Da er vi enige. Hvorfor er sort med? det er jo ingen farge!
    God helg ønskes av Tove/fargeneforteller

    SvarSlett
  4. Dette var nytt for meg også. Takk for info! Stas med vinter-OL, men det er trist at det ikke er masse publikum som jubler og hyller alle de flinke utøverne.

    God helg fra Ingunn

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi lærer så lenge vi lever - det gjentar jeg, for det er så viktig.
      Ja, veldig synd med mangel på tilskuere. Med alle de medaljevinnerne Norge har hatt, hadde det vært fint
      med publikum! God søndag ønskes av Tove

      Slett
  5. Å ja, det er det vi lærte på skolen, betydningen av de olympiske ringene. Svart var imidlertid aldri negativt okkupert... men hvis jeg leser din mening, er det slik.
    For meg er den grunnleggende olympiske ideen den viktigste, det fredelige sameksistensen. Behovet for fred mellom mennesker og nasjoner. For at folk skal respektere hverandre, må de først bli kjent med hverandre... så ringene låser seg - gi hånden til den andre - vis respekt for andre.

    SvarSlett
    Svar
    1. Fredelig sameksistens - tenk hvis det var slik! Men dessverre, det er det ikke lenger. Men det var jo opprinnelig den olympiske idèen.
      Å vise respekt for hverandre er så viktig, men noen vil ikke det, dessverre. Og uten fred - hvordan blir verden da? Vi krysser fingre og håper på det beste.
      Jeg ønsker deg en god søndag og gode dager fremover.
      Hilsen Tove.

      Slett