lørdag 29. januar 2022

Hvordan ville vi hatt det hvis alt rundt oss var hvitt og grått?


Mandag i forrige uke våknet jeg tidlig opp til en hvit og grå verden.
Alt var hvitt av rim, og tåken lå tykk over alt. Tror ikke jeg har sett så tykt lag med rim på veien. 


Hele oppkjørselen så grå ut.


Jeg ble stående i vinduet og se utover hus og hager og tenkte.
Kunne jeg ha bodd i en verden som bare var hvit og grå?


Litt utover morgenen ble det lysere, men alt var fremdeles dekket av tåke og rim.


Deilig da å se et annet nabo-hus som er gult. Endelig en farge.


På ettermiddagen gikk jeg en tur, tåken hadde lettet og på himmelen kunne jeg skimte det blå.


Da var det også vakkert å se det hvite rimet på grantrærne.


Men så kom underet! For da jeg svingte opp fra turveien, nesten hjemme, var tåken plutselig helt borte, og solen viste seg fra sin vakre side før den var i ferd med å gjemme seg bak horisonten.
Rimet var nesten borte, for mye av det hadde smeltet. En ny verden!
Naturen er fantastisk hvis vi følger med på hva som skjer rundt oss.
Se forskjell på det første og det siste bildet. Fra morgen til ettermiddag samme dag!
Hilsen Tove.

9 kommentarer:

  1. Hei du. Ja, den variasjonen i naturen er god. Fint når fargespillet bryter igjennom. Her har det både regnet og blåst i dag, pluss at sola har skint. Nydelig solnedgang ble det her nok en gang denne januarmåneden. Ønsker deg en finfin helg med farger og lys!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, variasjonen den dagen ble voldsom. Kan nesten ikke tro at naturen kan veksle slik.
      I dag er det blå himmel, men kraftige vindkast.
      God søndag ønskes av Tove

      Slett
  2. Oy, for en dag du fikk oppleve. Jeg er nok mer impulsiv og har lyst til å jobbe de dagene sola står på himmelen og det er nydelige sol oppganger og nedganger. Grå dager er tunge dager.

    SvarSlett
    Svar
    1. Enig i at grå dager er tunge dager. Da vil jeg helst lese en spennende bok, eller gjøre noe som er kjedelig for å få det unna. Så kan jeg kose meg og gå tur når sola er tilbake. God søndag! Hilsen Tove

      Slett
  3. Fine bilder du viser Tove. Og hvilken flaks at solen viste seg for deg og presenterte dette fargespillet. Nydelig.
    Dessverre har vi mye regn i vinter og mye grått i grått, som går deg på nervene og du må prøve å tenke positivt... uten farge kommer de ikke av seg selv... det er utmattende, men :-) så snart sola er der er alt glemt og humoren er tilbake.
    Jeg ønsker deg en fargerik avslutning på januar og mye sol i februar.

    SvarSlett
    Svar
    1. For det ene har vi coronaen som gjør at vi ikke deltar på så mye, det blir kjedelig. Og med dårlig vær i tillegg, blir man fratatt all gnist.
      I dag er det sol, lyst og trivelig, men sterk vind.
      Jeg ønsker deg gode solskinnsdager fremover! Hilsen fra Tove

      Slett
  4. Slike dager kan det faktisk hjelpe å kle seg i glade farger, og været er alltid bedre ute enn inne synes jeg. Så er det noe med at været styrer vi ikke over....

    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, været styrer vi ikke over. Men denne dagen ble jo spesiell, ettersom den endte med så flott sol.
      Men enig med deg, å kle seg i glade farger er viktig i gråvær! Fine og solrike dager ønskes av Tove

      Slett
  5. Heisann, ja, det har jeg tenkt på flere ganger også. Særlig når farvebildene jeg tar ser nesten "svart-hvit" ut. Det har skjedd flere ganger denne vinteren, alt gråttigrått... Ønsker deg en farverik uke, Tove ;:OD)

    SvarSlett