fredag 7. januar 2022

FARGEMAGASINET
Fagbladet for alle som jobber med farger og interiør.
Produsert og utgitt av IFI - Informasjonskontoret for farge og interiør.
Jeg gleder meg alltid til å lese dette magasinet, og i No5 2021
var det ekstra mye viktig og spennende å lese.
Bjørg Owren, som du ser på bildet under, er ansvarlig redaktør,
og i den Leder-artikkelen hun skrev i dette nummeret, var det mye som jeg var spesielt glad for at hun skrev. Og jeg har fått tillatelse til å gjengi en stor del her på bloggen.

Bjørg Owren IFI.

"En annen trivselsfaktor som er styrket  i denne tiden (to pandemi-år) er FARGER.
Det ser ut til at erkjennelsen av at det betyr mer enn dekor og staffasje, øker på mange plan. Om det skyldes et naturlig trendskifte eller at vi søker et mer naturlig habitat når kriser truer, er ikke godt å si. Men debatten om farger og arkitektur har blitt mer høyrøstet. Gjennom det såkalte "arkitekturopprøret" har folk tatt til motmæle mot den grå, kalde og ensformige arkitekturen, som har vært rådende lenge. I Oslo er byrådet i gang med et prosjekt for å få laget en veileder for fargebruk i Oslo. De ønsker å få fargene tilbake i arkitekturen og i bybildet.
I kontorsektoren er også mange lei det kjølige og upersonlige. Og den nye trenden er å innrede med farger, myke former og materialer, for å skape trivsel og få folk tilbake fra hjemmekontoret. Innen skolebygg er det også ting på gang. KOI Fargestudio og Universell Utforming AS har tatt grep. På starten av året ga de ut en fargeveileder for skolebygninger og rom, med fokus på funksjon for brukerne. Dette var en motreaksjon til at skolene etter hvert begynte å se ut som sterile kontorbygg.
Hjemme har vi omfavnet en ny, varmere og mer personlig estetikk. Ønsket om mer farge har blitt forsterket under pandemien, men vi tror ikke dette er et blaff. Dette er en trend som vil utvikle seg videre i årene som kommer. For alle som jobber med bygg, farge og interiør betyr dette muligheter."

Jeg gir noen eksempler på bilder jeg har tatt av hus ulike steder, som viser hvor viktige farger er. 


Dette bildet tok jeg i Stockholm for tre-fire år siden. Et veldig hyggelig område.


Dette er tatt på Frogner i Oslo, 


- og dette er fra Grünerløkka, også i Oslo.


Og her er et bilde tatt i en veldig trivelig bydel i Hamburg. Jeg tror det var for fire år siden.


Her er hyggelige blokker på Opsal. Jeg ble glad da jeg så dette området - ingen grå blokker her!

Dette er bare fem av de mange bildene jeg har tatt av hus og blokker både i inn- og utland.
Og jeg har også mange bilder av de som er grå - men jeg vil ikke legge dem inn her. Grått ser dere over alt i Oslo, i Lørenskog og Lillestrøm, for å nevne noen steder.
Og som jeg har skrevet før - hva ville Edvard Munch sagt om et grått museum?!

Hentet fra boken Fargene forteller.

Bjørg Owren skriver også om kontorsektoren, og hvor kjølig og upersonlig det har blitt, og det samme gjelder mange skoler.
I min bok "Fargene forteller", er dette bildet med. En kantine i en bedrift, hvor ulike farger på stolene gjør det store rommet veldig hyggelig.


Jeg tar med et bilde fra Villa Adolfsberg ved Mälaren i Stockholm.
Jeg var invitert dit av veteranene i Oljeselskapet Q8 i mai 2018, for å holde foredrag om farger. Og det ble en flott opplevelse å skulle fortelle om farger i et hus som var fult av farger i alle rom. Dette er et av dem. Se tidligere blogginnlegg derfra.


Et annet sted jeg har holdt foredrag, er på sykehuset A-Hus. Et flott auditorium med blå seter. Den blå fargen går veldig fint sammen med det vakre treverket.


Noe av det første du møter når du kommer på et hotell, etter resepsjonen, er rommet ditt.
Og du verden hvor mange ulike rom jeg har bodd på. Ikke alle like delikat og lekkert som dette. Og fargen blå er så riktig, blått og grønt er de beste sovefargene.
Dessverre husker jeg ikke hvilket hotell dette var.


Til slutt vil jeg ta med et bilde fra Bankok Hospital.
Det er noen år siden, men jeg husker det veldig godt. Min mann hadde fått en betennelse i et sår mens vi var på ferie og vi måtte dra til sykehuset. Jeg gruet meg, for det er ikke alle sykehus i utlandet som er like bra. Men da vi kom inn og så dette delikate interiøret, og så hvor rent og hygienisk det var, ble jeg trygg. Og lys turkis er den riktigste fargen å bruke her - det er hygienefargen.

Selvsagt er det viktig å få farger inn i våre hjem igjen. Det har vært en minimalistisk mote/trend i alt for mange år.
Men vi må være litt forsiktige. For før minimalismen var det altfor mye sterke farger og mønstre i våre hjem. Det kan bli slitsomt, og så gikk vi helt motsatt vei.
Vi må kunne litt om farger for å forstå grunnen til at vi reagerer ulikt på farger, og vi bør søke litt hjelp for å velge et harmonisk interiør. Mange fargehandlere kan etter hvert en del om farger, og de kan benytte fargekodene til NCS systemet. Det består av 1950 farger/nyanser.  Det er også en del å lære fra boken min, Fargene forteller.


Jeg vil til slutt få si at jeg er litt redd for helsen til unge mennesker, som bare omgir seg med grått og hvitt. Mange sier de blir deprimerte av ikke å kunne gå på skolen eller være ute sammen med venner, og for det meste må være hjemme. Da må de omgi seg med litt mer farger.  "Farger er vitaminer for hjernen!" 
Bjørg Owren mener heldigvis at det er flere som ønsker mer farger hjemme nå, og at dette ikke bare er  et blaff. Jeg håper inderlig hun får rett!
Kjøp et oransje pledd - oransje er livsgledens farge!

Jeg takker Bjørg Owren for at jeg har fått bruke noe av hennes tekst fra Fargemagasinet.
Jeg får også lov å hente noe tekst og bilder fra et annet innlegg derfra om noen dager.

Jeg ønsker dere en god og fargerik helg! Hilsen Tove











8 kommentarer:

  1. Enig med deg og Bjørg! Vi trenger farger! Hadde vesøk av svigerinnen min som snakket om at hun nesten var blitt avhengig av å omgi seg med noe rødt, enten i klær eller interiørdetaljer. Vinteren her i Bergen kan være veldig grå og da hjelper det godt med rødt, oransje og gult. Hurra for fargerike hus innvendig og utvendig! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er så glad for kommentaren din. Hvorfor forstår ikke folk at farger er så viktig? Og hvorfor lærer ikke arkitekter mer om farger? Jeg forstår det ikke.
      Jeg er så glad for den artikkelen til Bjørg. Den når ut til så mange.
      Fargerike dager ønskes av Tove.

      Slett
  2. Heisann, så bra innlegg, Tove. Jeg gremmes med gru da mine kollegaer malte en hvit vegg grå i et klasserom/verksted. Hva gikk det av dem? Bedre med den hvite veggen hvis man skulle velge mellom hvit og grå vegg. Den grå veggen slukte all motivasjon, ga ingen energi tilbake. Nå er jeg jo ikke der lenger og trenger ikke være i det rommet mer, men tenker stadig på hvilken feil de gjorde.De burde ha hatt bedre kunnskap! Med nye planer for Oslo skal det bli ekstra hyggelig å ta seg en tur innover og bare nyte farvenyansene på arkitekturen. Vi kan jo ta en tur sammen? Klem fra meg med ønske om en fargesprakende vår, vi trenger det virkelig...

    SvarSlett
    Svar
    1. Slik er det - grått tar all motivasjon fra oss. Men det er også studier som viser at det samme gjør hvite vegger. Så veldig uheldig med hvitt og grått både i klasserom og i kontorer. Men mange av dem som jobber med uttak av farger har ikke den kunnskapen om farger som skal til. Jeg har jobbet med dette i snart 30 år.
      Hvis du skal til Oslo når været blir bedre, gi meg beskjed så tar vi en runde i Oslo sammen.
      Gode dager ønskes av Tove.

      Slett
  3. Hei Tove, Tusen takk for inspirerende tekst om farger! Farger er medisin for både kropp og sjel. klem Siv

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er helt sant. Og som skrevet - farger er vitaminer for hjernen. Og det ser vi jo når alt av initiativ forsvinner i grå og hvite rom/klasserom/kontorer.
      Alt godt ønskes av Tove

      Slett
  4. Hei Tove, Dette er så viktig! Helt enig i det du skriver: "Vi må kunne litt om farger for å forstå grunnen til at vi reagerer ulikt på farger, og vi bør søke litt hjelp for å velge et harmonisk interiør".
    Håper det er mange som melder seg på kurset du skal holde for Norges FargeAkademi i april og juni (online) for å lære mer om dette.
    Gleder meg til å holde kurs sammen med deg, Tove.
    Hilsen Therese

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for hyggelig tilbakemelding. Ja vi er enige, mange har ikke tenkt over at farger kan hjelpe både på humør, velvære og helse.
      Ja, jeg håper mange melder seg på kurs. Det er faktisk gøy å lære om farger. Hilsen Tove

      Slett