fredag 12. november 2021

I disse dager snakker mange, i både inn- og utland om Edvard Munch og det nye Munch Museet i Oslo.
Smaken er ulik, men svært mange er enig med meg i at denne store, grå og stygge bygningen ikke ville gledet en fargeglad mann som Edvard Munch!


Her i Åsgårdstrand, i dette gule, koselige huset likte han seg, og han sa flere ganger at det var lyset her, med sine vakre farger som gjorde at han var så glad i Åsgårdstrand.


Da jeg våknet her i Åsgårdstrand i dag, og så den fantastisk flotte himmelen, med farger og formasjoner som forandret seg med lyset, tenkte jeg på Munch, og hvor glad han ville vært for et museum som hadde slike vakre farger.





Jeg er sikker på at Munch ville ha blitt inspirert til å begynne å male hvis han hadde våknet til en slik himmel.


Da jeg senere på formiddagen gikk en tur rundt i området, la jeg turen også om huset til Munch. Her ser du utsikten fra huset og ned til moloen. Litt til høyre på bildet, stikker moloen ut, der Pikene på broen ble malt.


Her i Munchs-parken, ved siden av hans gule hus, ligger også et lite hus som var hans atelier, og hvor vi nå kan se kopier av en del av hans malerier.


Og her er også Edvard Munch, i parken like ved huset.

Du kan få en guidet tur i Munchs hus, der interiøret står urørt.
Du burde ta en tur til Åsgårdstrand. Hilsen Tove.

 

8 kommentarer:

  1. Jeg har faktisk vært i Åsgårdstrand ved huset hans, men da var det ikke så fantastisk lys. Utrolig fint. Jeg skal ta meg en tur på det nye Munch museet en gang for å se, som jeg skjønner er det fargerikt innvendig, men trist og grått utvendig. Har bare sett bilder, så jeg må se det i virkeligheten for å se det ordentlig. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Du får nok ta deg en ny tur til Åsgårdstrand når jeg er der.
      Jeg har heller ikke vært inne i museet, vil vente litt til det er blitt litt færre mennesker der. Men jeg har sett bilder av inngangspartiet, og det er også veldig trist og fargeløst. Dette er ikke i Munchs ånd! Hilsen Tove

      Slett
  2. Ja, det er em veldig fin plass. Jeg har vært der mange ganger, men det er en stund siden nå. Munchhuset ligger så fint til. Ønsker deg en fin helg i novemberlyset!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for hyggelig tilbakemelding. Hvis du skal til Åsgårdstrand til våren/sommeren må du si i fra.
      Er tilbake i Oslo, og her er det grått og trist. Hilsen Tove

      Slett
  3. Åsgårdsstrand så vakkert. Vi hadde muligheten til å besøke bygda og museet om sommeren i det vakreste solskinnet. Jeg kan godt tenke meg hvordan Edvard Munch og mange andre kunstnere hadde fantastiske kreative perioder der.
    Jeg håper jeg også kommer til å besøke det nye Munchmuseet i Oslo.
    Takk for dine fantastiske bilder. God helg Tove.
    Hilsen deg fra Viola

    SvarSlett
    Svar
    1. Du vet hva jeg har sagt, Viola. Kommer du til Oslo/Norge må du si i fra. Da må vi treffes.
      Hyggelig at du allerede har vært i Åsgårdstrand, men du kan jo komme dit en gang til! Hilsen Tove

      Slett
  4. Interessant! Det er så mye jeg ikke har kjennskap til.

    Takk for info, og fin ny uke til deg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Slik er det - vi kan ikke vite alt! Men det fine er at vi lærer hele livet!
      Ønsker deg en fin uke med strikketøyet! Hilsen Tove

      Slett