torsdag 8. juli 2021

Da blir du kanskje med videre på vår fire dagers biltur i vakre Norge?
Vi er nå på dag to, og har tatt ferje over til Eidsdal.



De to første bildene viser et rolig og vakkert landskap med både vann og elv.



Men her vokser fjellene igjen, og vi ser snø på fjelltoppen vi ser i
bakkkant.

Og vi er nå på vei mot Geiranger, et sted mange har hørt om og besøkt tidligere.
Vi hadde ikke vært der, så derfor var det supert at min mann hadde inkludert dette fantastiske stedet i turen vår.



For en natur! Men vi skulle selvsagt gjerne hatt solskinn og blå himmel.


Her står min mann og ser ned på Geirangerfjorden. Og her er det sannelig et lite glimt av sol.


Men det varte ikke lenge. Men hva gjør vel det! Jeg står her, og du ser nå fjorden i motsatt retning av bildet over.


Hovedkriteriene for at landskapet er innlemmet i verdensarvlisten er at det har alle kjennetegnene som er typiske for et fjordlandskap, og måten det har utviklet seg geologisk. Det er også regnet blant de mest naturskjønne fjordlandskap på jorda.
Områdene omkring Geirangerfjorden og Nærøyfjorden utfyller hverandre, og forteller ulike historier om hvordan landskapet har utviklet seg fra istiden og frem til vår tid. Geirangerfjordområdet byr på både alpine fjelltopper, fossefall og kulturlandskap. De gamle fjordgårdene og setrene viser et særlig godt samspill mellom natur og kultur.
Størstedelen av arealet er vernet som landskapsvernområde.


Vi forstår godt at cruisebåtene vil besøke Geirangerfjorden. Det kan ikke bli vakrere!
Og det er ikke utenkelig at vi kommer tilbake hit når sola skinner. Men nå drar vi videre.


Og her på Oppstryn finner vi først fine og fargesprakende bikuber.


Deretter dukker det fine Jostedalsbreen Nasjonalparksenter opp.
Senteret var oppe, men restauranten, der vi hadde håpet å kunne sitte ned med en kopp kaffe, var dessverre stengt. Men en ung mann, som viste seg å være baker, forbarmet seg over oss og lot oss sitte ned med både kaffe og deilig eplekake med is.
Så heldige vi er som treffer så hyggelige mennesker!


Det hadde vært en lang kjøretur, så da vi nærmet oss Nordfjordeid, bestemte vi oss for å prøve å få et hotellrom og overnatte der. Og heldigvis, vi fikk et hyggelig rom med balkong.


Og det var store områder rundt hotellet, med flotte trær, og fine blomster på den andre siden.
Vi bestilte middag, som smakte deilig.


Litt tidlig å legge seg, så vi tok en tur i puben etter middag.
En virkelig spesiell og flott pub. 
Da var den dagen over, og etter en god natts søvn i deilige senger, var vi klare til å kjøre videre.


Men jeg måtte først se på den vakre gamle kirken som lå like ved hotellet. Som de fleste som følger bloggen nå vet, er at jeg elsker slike gamle kirker. Og denne var virkelig vakker.


Men så går turen videre. Blir du med? Hilsen Tove
 
















8 kommentarer:

  1. Det er mange år siden jeg var på tur til Geiranger, men kanskje kommer jeg forbi der i sommer. Skal på en tur til min venninne på Vestlandet, til Bremanger (Som jeg gjør hvert år) i august. I år skal vi dra og besøke en annen felles venninne i Selje, nordover fra Bremanger. Det gleder jeg meg til så får vi se hvor hjem-turen går derfra. Morsomt å følge ferieturen deres.
    Ha en fortsatt fin sommer :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hyggelig at du følger turen. Det er helt fantastisk i Geiranger. Hvis du drar dit håper jeg du får sol.
      Kos deg i ditt fine veksthus, og med alt du driver med. Fortsatt god sommer ønskes av Tove.

      Slett
  2. Heisann Tove, joda, jeg har godt sovehjerte og er temmelig aktiv om dagen, så det er godt med en god natts søvn. Ikke så mye tid til blogging om sommeren. Takk, jeg er med på turen i et av verdens vakreste land. Savner faktisk ikke utenlandsturene ennå, har ingen hast med å besøkte land der smitten fremdeles er altfor høy. I begynnelsen av september setter jeg kursen mot Ulvik for å besøke en tidligere speidervenninne. Tar den utfordringen på strak arm: lader bilen, setter Spot i buret og setter på "gipsen". Det blir spennende. Ønsker deg fine sommerdager ;:OD)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig at du følger med. Vi savner heller ikke utenlandsturene. Det er så mye å glede seg over her i Norge. Vi tekstes vel før september!? God helg ønskes deg av Tove

      Slett
  3. Geiranger er en sikker vinner. Håper dere får sol ved neste besøk. Geiranger er slik som Røros. Alltid kjekt med nye besøk. Og bilferie i Norge er blitt på moten igjen. Artig!

    Fortsatt god sommer fra Ingunn

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, Geiranger er supert. Men jeg glemte å legge inn noen fine bilder. Men sol hadde vært topp. Min mobil var tom, og jeg måtte bruke min manns mobil. Da ble de glemt. Jeg tar dem kanskje med senere. Fine sommerdager ønskes av Tove

      Slett
  4. Jeg er litt bak med å blogge og se på bloggene ... men i dag ... Jeg ser på turen din og bildene dine. Ja fantastisk. Fjordene, inntrykk som drømmer kommer fra. Vi gikk til og med på Jostedalsbreen en gang ... isen i den vakreste BLÅ. Takk, kjære Tove ... Jeg er veldig glad for å se alt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Og jeg synes det er så hyggelig at du følger med!
      Prøver å legge ut det siste innlegget i dag.
      Gode dager ønskes av Tove

      Slett