tirsdag 29. juni 2021

Vi er fortsatt på turens første dag - og er i Valldal.
Se forrige innlegg, som startet med vår fire dagers biltur.


Dette er Gudbrandsjuvet. Virkelig imponerende.
 

Helt fantastisk å stå og se ned på det frådende vannet. En stor naturopplevelse!


Og vi forstår at det er flere enn oss som synes det, for her er det satt opp "veier" som må benyttes når det er mange turister her, og her er det virkelig plass til mange. Men vi var så heldige å være nesten alene, og det samme gjaldt på veiene. Coronaen har ødelagt for turismen så langt, men når skolene er slutt, og de fleste corona-restriksjonene er borte, blir det nok masser av turister her. Det anbefales!


Men så var det snart tid for å finne et sted å spise og sove. Men det var ikke så enkelt som vi kanskje hadde trodd. Men så kom vi til dette flotte huset, og på skiltet sto det Jordbærstova.
Det var åpent, og så riktig koselig ut, og vi gikk inn og spurte både om rom for natten og middag.

 
Og hyggelige folk møtte oss og sa at jo - vi kunne få begge deler.
Det hadde ikke vært noen andre og spurt om rom før oss den dagen, så vi kunne få et helt hus for oss selv. Og middag kunne vi få servert i hovedhuset kl. 18.00. Og vi ble anbefalt lammegryte.
Også her hadde Coronaen hatt store konsekvenser, for de pleide å ha fullt hus.


Og her ser dere huset vi fikk disponere. Huset har stor spisestue, hyggelig salong med stor TV, flott kjøkken og toalett i første, tre soverom (vi disponerte ett), og stort bad i annen etasje. Og som dere ser - en stor deilig balkong. Og alt var gullende rent, ikke et støvkorn eller rusk noe sted! Et deilig sted å komme til etter en lang dag med mange inntrykk.
Jeg skriver litt mye om dette stedet, for det kan vi virkelig  anbefale. Og en deilig frokost i hovedhuset var inkludert. Alt var så delikat, og menneskene så hyggelige, og enda har jeg ikke nevnt middagen.
Den deiligste lammegryte du kan tenke deg - ja virkelig en festmiddag!
Og la meg bare til slutt be deg se på den flotte steinmuren de har bygget. Jeg tror den ble bygget etter at de i 1979 hadde fått ødelagt gården med butikk, fjøs, bolighus, og campingplass, med ti hytter og sanitæranlegg, av et kjempestort snøras. For en tragedie.
Se mer på www.jordbarstova.no, eller send e-post til: post@jordbarstova.no.


Neste morgen takket vi for oss etter deilig frokost, og takknemlige la vi ut på neste etappe i det vakre landskapet. 
Og sannelig var det en liten sprekk i skydekket som viste blå himmel.


Og det er helt naturlig at overnattingsstedet vårt heter Jordbærstova, for her er det store jordbæråkre på begge sider av veien.


Og sannelig er det her i Valldal også en vakker kirke - Sylte kirke. Jeg elsker slike vakre kirker.


Siste bilde i dette innlegget er fra ferjeleiet over til Eidsdal. Og som du ser tar ikke turen mer enn seks minutter. Og det er ikke mindre vakkert der. Så jeg håper at du vil følge med videre på turen i neste innlegg. Hilsen Tove.



 

6 kommentarer:

  1. Så mange fin bilder og tur dere har vært på :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var jo vakkert over alt, så det ble mange bilder. Flere kommer. God søndag. Hilsen Tove

      Slett
  2. Spennende å følge med på reisen deres. Kjekt med litt historikk om stedene dere besøker. Jeg tror jeg vet hvor ferden går videre nå...

    Fortsatt god sommer fra Ingunn

    SvarSlett
    Svar
    1. Så gøy at du er kjent der vi reiste. Blir spennende å se om du gjetter riktig om turen videre.
      Jeg skal lage et nytt innlegg, men varmen har slått meg ut noen dager, så nå må jeg bli flinkere.
      Fine og fargerike dager ønskes deg fremover av Tove

      Slett
  3. Jeg følger med! Herlige bilder, og så flott at det finnes slike steder (og mennesker som har mot til å starte på nytt igjen når tragedien rammer). Så håper jeg at det fremddeles er "liv laga" etter Coronaen. Nyt sommeren!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg blir så glad for å høre at noen følger med på turen. Og vi tenker mye på Jordbærstove og de hyggelige menneskene der.
      Dere har hatt fint vær noen dager, og da blir vi glade. Her var det hele 29 grader på søndag. Gikk ned og tok kveldsbad, og ble menneske igjen. Jeg er ikke noe glad i slik varme. Nå er det litt av hvert.
      Ønsker deg og dine fine sommerdager og netter!
      Klem fra oss begge. Tove

      Slett