fredag 15. januar 2021

FARGEMAGASINET er fagbladet for alle som jobber med farger og interiør. 
Utgiver er IFI - Informasjonskontoret for farger og interiør.







I mange år har Bjørg Owren vært ansvarlig redaktør, og hun har skrevet utallige lederartikler om farger. Hun har ønsket å få flere farger inn i interiøret vårt.

Dette er et magasin jeg alltid gleder meg til å lese, med mange tips og spennende artikler.

Det har vært spådd mange ganger at fargene endelig har kommet for å bli etter en utrolig lang minimalistisk periode, med mest grått og hvitt. Kan vi nå kanskje håpe på forandring?
Det spår trendsettere. Men etter å ha lest den artikkelen som Bjørg Owren har laget i det siste nummeret i 2020, blir jeg igjen litt betenkt. Ikke fordi fargene uteblir, men betenkt over det de fem personene fra fargebransjen sier når de blir spurt om fargene er på vei tilbake. De sier ja - men - nok en gang fremhever de bare mote og trend. Jeg sier igjen - farger er så mye mer enn mote og trend! Farger påvirker oss på et dypt underbevisst nivå!


Og ikke en av dem nevner at vi er ulike mennesketyper, og at vi derfor reagerer ulikt på farger.
Presses vi inn i motefarger, som vi kanskje ikke engang liker, kan det faktisk gi mer ubehag enn glede! Det vil jeg hevde uansett hva internasjonale trendbyråer eller såkalte trendspottere sier.

 









De fleste av de som uttaler seg trekker frem mørk blå som en farge  
som de fleste liker, og at den topper listen. Men trendforskere mener at brunt etter hvert vil bli mer og mer populært. Men ingen trekker frem rødt, selv om den var lansert som en av Årets Farger i 2018. 











Noen liker mørke farger, andre lyse, nøytrale farger. Jeg personlig kan ikke tenke meg en mørk blå stue, og rød stue ville stresse meg veldig. Hva så med denne lyse blå? I dag når jeg skriver dette er det mer enn 10 kuldegrader ute. Den blå er en kald farge, som da vil få oss til å føle det enda kaldere. Den passer i varme strøk der det kanskje er for varmt.














Grønt er også en farge som fremheves av trendsetterne, men ingen velger gult. Men her ser dere et bilde av et gult soverom. Jeg synes det er lekkert og delikat, men visste du at gult er den fargen mange har problemer med å sove i? Slik er det for både barn og voksne.
Mens grønt og blått er gode sovefarger.


Jeg oppfordrer deg til å velge farger som er gode for deg og din familie. Men husk at dere antagelig også er ulike personligheter, og har ulik smak. Derfor er det lurt å diskutere hvilke farger dere skal velge. Og for å hjelpe dere - gå i fargehandelen og be om å få se en fargevifte fra NCS. Der kan du velge mellom 1950 ulike farger. Med andre ord - det er mange flere valgmuligheter enn trendfargene!
Vil du lære mer om dette, så holder Therese Sandem fra NCS og jeg kurs sammen.
Også boken min, Fargene forteller kan være et godt hjelpemiddel. Ved hjelp av den kan du og dine kartlegge dere, og finne frem til hvilke mennesketyper dere er.
Lykke til! Hilsen Tove.

PS. Bildene er fra Nordsjö og Fargerike, og er brukt med tillatelse. Bildet av mennesketypene er fra min bok Fargene forteller. Fargehjulet er fra NCS Colour System.

14 kommentarer:

  1. Ja, fargene må passe de som bor i huset. Vi er jo forskjellige. Hørte på Godmorgentv at gult visst var årets farge. Litt gult, er koselig synes jeg, men den sterke fargen av det, passer meg best til påske. Jeg har mylt gult vaskerom i kjelleren. Det synes jeg er koselig. Ellers er det ganske nøytralt når det kommer til vegger og gulv. Det liker jeg, for da kan jeg lett pynte opp med møbler, gardiner eller pynt i farger. Tror det blir grønne gardiner mot vår og blårutete i kjøkkenet. Tulipaner har jeg fått inn nå i fine farger og det lyser opp. Ha en vakker helg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er helt enig i alt du skriver. At gult er Årets farge har jeg ikke hørt, tvert i mot nevner de fleste trendsetterne brunfarger og blått. Men gult er sikkert lekkert i glassverandaen, men å ha en sterk gul i stuen, kan bli slitsomt. Og som sagt, i soverommet anbefales den ikke.
      Jeg ønsker det slik som deg, ganske nøytralt på veggene, men farger på alt fra gardiner, tepper, puter, bilder etc.
      Jeg har også blomster inne i fine farger, og det er flott. Ja, kaldt ute i dag, minus 14 her, men jeg har gått en tur i finværet. God helg til deg!

      Slett
  2. Jeg tror du må ta deg en tur til meg i Hamar. Vi har røde tømmervegger i entreen og blå tømmervegger i stua. Her må nevnes at de er malt i linolje og tar lyset på en helt annen måte en plastmaling på platevegger. Det er stor forskjell. Gule vegger har vi i glassveranda utbygget. Farger er spennende, det er så mye som spiller inn som vinduer, hvor mye lys gis det hvor osv
    Ok, ha en fin helg! Her var det -18 i dag på morgenen.Det er friskt, men det er bare å kle seg. God helg. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det du forteller om fargene er sikkert lekkert. I entreen kan du gjerne ha rødt, det ønsker oss velkommen. Lurer på hvilken blåfarge du har i stua, det er stor forskjell på blåfargene. Og enig med deg, lyset forandrer fargene. Og som jeg skrev til Randi Lind over, så er det sikkert lekkert med gul i glassverandaen.
      Jeg kommer gjerne en tur til Hamar når denne coronaen drar sin vei. Det var -14 her i dag, men deilig med en tur. God helg til dere.

      Slett
  3. Det er hyggelig å lese fargesykologien din. Jeg er enig, blått er egnet til å brukes på et sted der varmt vær er dominerende, for eksempel i et tropisk land.

    Hilsen fra Indonesia.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for din kommentar fra "et varmt land". Da er vi helt enige. Hilsen Tove

      Slett
  4. Hei Tove, Takk for spennende info om fargenes magiske verden. Takket være din kunnskap inspirerer du hele tiden om farger og hvordan farger påvirker oss i alle aldre. Klem Siv

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for positiv tilbakemelding. Det er alltid hyggelig. Hilsen fra Tove

      Slett
  5. Om vinteren ser jeg frem til landskapet i hvitt, men det har selvfølgelig sammenheng med at jeg liker å gå på ski. Imidlertid ser alle frem til våren med sine første blomster, den grønne og videre sommeren med sin prakt av farger, som bare høsten kan toppe med sine farger ... følelsen av lykke for alle.
    Ufattelig hvis verden bare eksisterte i grått, svart og hvitt.
    Klem fra meg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Er enig - det er vakkert når naturen er dekket av den hvite snøen. Det har den vært nå noen dager. Men som deg ser jeg også frem til våren og sommeren med sine vakre farge. Og ikke minst høsten. Ja faktisk kan vakre farger gjøre meg lykkelig. Og jeg sier som deg - grått, svart og hvitt blir depressivt. Og i dag kom regnet - så den hvite snøen er nå blitt grå sørpe. Det er til å gråte av. Klem tilbake fra meg.

      Slett
  6. Når jeg ser i interiørmagasiner og på nettet, blir jeg forskrekket over den bæsjebrune fargen som visstnok er in nå! På 70-tallet omga vi oss med brunt og oransje og mørkegrønt, men det er absolutt ikke aktuelt for meg nå. Jeg er så enig med deg! Jeg merker at jeg blir tiltrukket av litt mørkere, lune farger på interiørbilder. Har tenkt på å male en vegg i stuen helt mørk rød til våren. Vi får se. Har lilla ny sofa og en liten, gammel som er gul. Må omgi meg med garger som gir meg energi! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er enig med deg, det er veldig vanskelig å forstå at mange mennesker skal like denne fargen. Men mote og trend har dessverre for stor innvirkning på oss. De glemmer å tenke - "hva liker jeg?".
      Vi hadde også mørk brun skinnsofa, men de oransje gardinene gjorde det fargerikt og fint.
      Du er tøff som tenker på en hel vegg i rødt. Tenk deg godt om, for rødt kan gjøre deg veldig rastløs når fargen er på store flater. I et inngangsparti kan den passe - da ønsker den oss velkommen inn.
      Du sier lilla sofa - er den fiolett eller indigo? Begge er fine sammen med gult.
      Helt enig med deg - vi må omgi oss med farger som gir deg og meg energi, men vi må også tenke på dem vi bor sammen med. De kan heller ikke overkjøres.
      Så må du ha en god og fargerik helg! Hilsen Tove

      Slett
  7. Før jeg visste at gult er en mindre heldig farge på soverom, malte jeg rommet til den eldste gutten vår gult. Det ga kanskje mindre kvalitetssøvn, men desto mer arbeidsengasjement med lekser! Det var ikke så galt at det ikke var godt for noe!!!! Deres rom ble grønne, det blir mitt soverom også til uka!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det går jo an å ha gult rundt der skrivebord og lekselesing foregår, og grønt eller blått ved sengen, eller på sengetøyet.
      Godt at du nå velger grønt på soverommet. Grønt og blått er de beste soveromsfarger. Hilsen Tove

      Slett