lørdag 28. november 2020

 Jeg vil gjerne få ønske dere alle en god adventstid

Men er dere klar over hvilken farge som er den riktige adventsfargen?
Det er fiolett!
Den norske kirke har helt klare regler for fargebruk i løpet av kirkeåret.
Denne vakre kransen fikk jeg for mange år siden av en god venninne.
Og de lysene jeg har satt i den, er det nærmeste jeg kunne finne fiolett.


Det er ikke enkelt å vise farger på en dataskjerm, for fargene er ulike på ulike skjermer.
Jeg gikk rundt i flere butikker for å finne riktig farge, og her er et utvalg. De ligger på et av mine skjerf som er fiolett. Dere kjenner kanskje igjen fargen på prestenes krager?
Men ingen av disse lysene er helt riktige. Det beste er nummer tre fra venstre.
De siste årene er både lys og servietter blitt mer indigo - blålilla, mens det er den fiolette - rødlilla, som er korrekt. Men det lyset til høyre, blir helt rosa.


Her er et eksempel på fiolett ......


Her er et annet eksempel på en dypere fiolett farge.


Her er et eksempel på en indigo farge .....


Og her er et annet eksempel på indigo.

Som dere ser er det stor forskjell, og butikkene burde gjøres oppmerksom på hvilken farge de skal selge som adventsfarge.

Jeg ønsker dere alle en god adventstid, selv i disse corona-tider.
Tenn lys og prøv å kose dere på beste måte.
Beste hilsener fra Tove.



10 kommentarer:

  1. Takk for fine bilder, ha en fin førjulstidTove!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg ønsker også deg en fin førjulstid. I morgen skal vi i bisettelse i Råholt kirke til min tante GT Sara.
      Hun var den siste av ti søsken. Veldig rart at alle er borte. Hilsen Tove

      Slett
  2. Interessant med disse lilla/fiolette fargene! Adventslys i riktig farge er veldig vanskelig å finne! Jeg har lurt på om det er vanskelig å lage lys i riktig farge til advent. De blir ofte veldig mørke, syns jeg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Veldig vanskelig å finne fiolette lys. Nå må vi klage slik at det blir bedre neste år!
      Om det er vanskelig å lage fiolette lys i dag, vet jeg ikke. Men den var jo den dyreste fargen før 1856. Det måtte 12000 purpursnegler til for å få et gram fargestoff! I 1856 kom den første anilin-fargen, som var "mauveine" - fiolett. Hilsen Tove

      Slett
  3. Heisann, jeg har også strev med å finne rette farver på lysene, og i dag ville jeg kjøpe et par å ha i reserve, og tenk de jeg hadde kjøpt tidligere i uka, var utsolgt. Så nå vil det bli ulike lys i slutten av adventstida. Tok fram gamle løpere og annet pynt til advent, liker ikke all julepyntingen noen starter med allerede i slutten av oktober. Ha en fredelig adventstid, Tove!

    SvarSlett
    Svar
    1. Vanskelig med fiolett lys. Vi må klage!
      Enig med deg i at julepynten må vente litt. Men lys er fint både ute og inne. Jeg ønsker deg og familien en god adventstid. Hilsen Tove

      Slett
  4. Den gamle tradisjonen hos oss er det røde lyset på adventskransen ... men i år kjøpte jeg mange forskjellige farger, rett og slett fordi lysutvalget var så bra ... Jeg hadde allerede flettet kransen :-) Jeg gjorde Jeg bestemte meg for å designe adventsbordet på en helt annen måte neste år ... og at det ikke er rødt... i alle fall ... Jeg har allerede lysene :-)
    I dag vi hadde første snøen, det ser ut utenfor så deilig
    med lyset fra Advent.
    God Advent for deg, Tove.
    Hilsen fra Viola

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, tradisjonene er ulike. Og de fleste av lovene i Den norske kirke kommer fra katolikkene. Også fiolett advent.
      Her kommer det også noen snøfnugg, og det er veldig glatt ute. Frosset på i natt.
      Jeg ønsker også deg og dine en god advent, Viola.
      Hilsen fra Tove

      Slett
  5. Ja, det der er visst ikke lett. Alle jeg kjenner sier lilla og smiler, men du har jo lært meg at det heter fiolett! Her ble det grønne lys i år for det passet bedre til den røde sofaen vår. Ha en finfin kveld :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Rødt og grønt passer jo fint sammen - det er julefargene. De er komplementære og fremhever hverandre. Og klart - alle velger selv farger, men jeg prøver bare å lære bort noe om disse -lilla-fargene.
      En koselig førjulstid ønskes av Tove

      Slett