lørdag 28. mars 2020

Velkommen til Farge-quiz nr. 2


Selv om jeg i den første quizen tok for meg fargen oransje, vil jeg likevel ønske dere velkommen med den fargen.
Vi gikk en lang tur i skogen på torsdag, og da fant jeg vakre kvister. Så kjøpte jeg en bukett med oransje roser. Livsgledens farge trengs nå! Og vakre er de.

Men nå skal vi ta for oss andre farger, også farger som ikke er i regnbuen. I den forrige quizen avsluttet jeg med den indigo fargen, nå vil jeg starte med den røde. Vår statsminister, Erna Solberg stilte i rød jakke på pressekonferansen på fredag. Det synes jeg var flott.

Fargen rød:

Hvorfor  tror dere at jeg synes det var fint at Erna stilte i rødt på en pressekonferanse i disse corona-tider?
Er rødt en fysisk eller en mental farge?
Hva representerer rødt i fargepsykologien?
Kan du nevne et eksempel på rød symbolikk?


Fargen brun:

Hva synes du den brune fargen signaliserer?
Er brun en varm eller kald farge?
Hvor ville du ha benyttet fargen brun i et interiør?
Hvilke ord brukes ofte når vi omtaler brunt?




Fargen rosa:

Er rosa en maskulin eller en feminin farge?
Hva forbinder du med rosa?
Hvor ville du ha benyttet fargen rosa i et interiør?
Kan du nevne et ordtak i det norske språket der rosa er med?






Fargen blå:

Er fargen blå en fysisk eller en mental farge?
Er den kald eller varm?
Kan du nevne et helseproblem som kan avhjelpes med blått?
Hvor ville du ha benyttet blått i et interiør?



Fargen fiolett:

Er fiolett en fysisk eller en mental farge?
Er fiolett kald eller varm?
Kan du gi noen eksempler på fiolette egenskaper?
Hvor ville du ha benyttet fiolett i et interiør?






Det har vært veldig hyggelig for meg at så mange har synes farge-quiz har vært interessant, og at flere har svart både her på bloggen og på Facebook.
Det har fått mange til å tenke farger på en ny måte.

La meg igjen få minne om at den enkelte farge kan finnes i mange ulike nyanser, og at vi da opplever fargen på helt ulike måter.
Jeg vil også minne dere på at vi er ulike mennesketyper, som reagerer forskjellig på farger. Ofte overraskende forskjellig.

Da håper jeg dere også vil svare denne gang. Ikke glem at farger er viktig, og det er en kunnskap som kan være nyttig i mange ulike sammenhenger.
Lykke til! Pass på dere selv! Hilsen Tove.



























15 kommentarer:

  1. Hei! Denne vil jeg gjerne være med på, men det må vente til i morgen.
    Veldig morsomt at du lager slike oppgaver til oss i disse tider :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for hyggelig kommentar. Jeg svarer ikke før i midten av uken, men gøy at du vil svare.
      En god og fargerik søndag ønskes av Tove

      Slett

  2. Fargen rød:

    Hvorfor tror dere at jeg synes det var fint at Erna stilte i rødt på en pressekonferanse i disse corona-tider?
    Er rødt en fysisk eller en mental farge?
    Hva representerer rødt i fargepsykologien?
    Kan du nevne et eksempel på rød symbolikk?

    Svar: Rødt representerer fare, energi og kjærlighet. Vi stopper på rødt lys. Ernas røde jakke krever oppmerksomhet. Jeg giftet meg i rød kjole som annengangsbrud, men fikk senere høre at det var elskerinnens farge :) Tror ikke det var noen annen elskerinne enn meg inne i bildet, så det kunne vel passe.

    Fargen brun:

    Hva synes du den brune fargen signaliserer?
    Er brun en varm eller kald farge?
    Hvor ville du ha benyttet fargen brun i et interiør?
    Hvilke ord brukes ofte når vi omtaler brunt?

    Svar: Brunt brukte vi mye i interiøret på 70- tallet. Jeg hadde brune kjøkkengardiner, brunt kjøleskap og brun komfyr da jeg etablerte meg i 1975. Nå er jeg ikke så glad i brunt. Brune holdninger i politikken forbinder vi med noe negativt somfacisme og nazisme.




    Fargen rosa:

    Er rosa en maskulin eller en feminin farge?
    Hva forbinder du med rosa?
    Hvor ville du ha benyttet fargen rosa i et interiør?
    Kan du nevne et ordtak i det norske språket der rosa er med?

    Svar: I dag forbinder vi rosa med det feminine, jenter er rosa og gutter er blå. Men rosa har vært brukt av konger som en maskulin farge vet jeg.
    Sterkt rosa passer som oppkvikknde detaljer i interiør og dekor, svak rosa kan benyttes på vegger, tenker jeg.
    Jeg kommer ikke på noe ordtak med ordet eller fargen rosa.





    Fargen blå:

    Er fargen blå en fysisk eller en mental farge?
    Er den kald eller varm?
    Kan du nevne et helseproblem som kan avhjelpes med blått?
    Hvor ville du ha benyttet blått i et interiør?

    Svar: Blå er vel en kald farge. Der vi bodde før, tapetserte vi soverommet med en blå tapet. Her vi bor nå, har vi malt soverommet lysegrønt.
    Jeg vet ikke om noe fargeproblem som kan avhjelpes med blått.
    Blått kan vel brukes både på møbler og vegger og detaljer i interiøret.

    Fargen fiolett:

    Er fiolett en fysisk eller en mental farge?
    Er fiolett kald eller varm?
    Kan du gi noen eksempler på fiolette egenskaper?
    Hvor ville du ha benyttet fiolett i et interiør?

    Svar: Fiolett må vel være en mental farge.
    Da jeg bodde alene, før jeg traff min nåværende mann, blandet jeg en gråfiolett farge som jeg malte den ene veggen i stuen med. En venninne som kom på besøk utbrøt:"for en kald farge!" Jeg syntes den var behagelig og litt sofistikert :)
    Fiolett er vel regnet for å være en kreativ farge, meditativ, kanskje?
    Jeg har en fiolett sofa.
    Jeg er litt forvirret når det gjelder fargene indigo, fiolett og lilla. Jeg tenker at indigo og fiolett har mest blått i seg, mens lilla er mer rødlig.

    Jeg må se til å få kjøpt boken din! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for flotte svar. Jeg skal gjennomgå alle svar, og oppsummere i løpet av uken.
      Når det gjelder boken min er den utsolgt. Kanskje er det igjen et eksemplar eller to hvis du er rask til å bestille i nærmeste bokhandel. Hilsen Tove

      Slett
  3. Så mye fint du forteller. Nydelig med farger i disse tider! Jeg er ikke så glad i sånne quisser bestandig, så i dag står jeg over, men nyter innlegget ditt likevel. Du får oss til å tenke i hvert fall!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er greit. Og jeg vet jo at du er glad i farger.
      Du kan jo lese mine svar som kommer i løpet av uken.
      Hilsen Tove

      Slett
  4. Denne kommentaren har jeg fått på e-post fra en god venninne som heter Edith. Så dette er hennes svar. Kjempeflott!

    FIOLETT
    Men kanskje mest Mental fordi den gir ro i sinnet….. Fysisk fordi en blir kreativ….
    Vil si den er varm, men vil også si den er kald (har vel med hvordan jeg føler akkurat i øyeblikket….)
    Egenskaper fordi : Kan en bli inspirert og skape noe. Kan den også gi hjelp for psyken.
    BLÅ
    Blå er en mental farge, den er kald. ( Gradestokken det er blått det som viser kuldegrader)
    Blodtrykket synker visst vi utsettes for blått. Prematurbarn med gulsott og leversvikt blir behandla med blått lys.
    Blått soveroms tak
    ROSA
    Vil si feminin. Men jeg har kjent gutter som likte godt rosa. De hadde og har mye omtanke for andre, omsorgsfulle og tar seg godt av både barn og eldre.
    Rosa forbinder jeg med småjenter med rosa struttekjoler ++++ alt annet rosa av klær, rom, pynt osv. Herlig tid!
    BRUN
    Fred og ro og trygghet fordi jeg tenker på JORD
    Tenker på brun som varm og beroligende.
    Jord
    RØD
    Rødt gir energi og varme og hun ble lagt merke til. Men rødt kan vel også virke skremmende…..og få frem det brutale i oss. Og den røde fargen viser jo også fare (trafikk skilt f.eks.) Så ???????
    Rødt vil nok gi oss mot og styrke
    Rød løper: Kjendiser, kongelige o.a. går på rød løper når de skal hedres
    Røde egg i Den Gresk Ortodokse påskefeiring symboliserer Jesus blod og gjenfødelse
    1.mai, arbeiderenes frigjøringsdag, er rød

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for mange gode svar og eksempler, Edith.
      Jeg vil svare alle mot slutten av uken.
      Pass på dere selv. Hilsen Tove

      Slett
  5. hei Tove. Så gøy med Quiz. Her er noen svar på brun og fiolett fra NCS.
    Er brun en varm eller kald farge?
    Det avhenger av om den er mørk eller lys og ikke minst hvilke persepsjoner man har, hva man forbinder meg brunt - dette er veldig ulikt fra menneske til menneske. En mørk brun som har mye gulhet i seg, er kaldere enn en som har mer rødhet i seg. En lys brun kan ha samme egenskaper som mørk brun, altså både virke varm og kald. En lys brun vil nok mange også kalle beige.

    Er fiolett kald eller varm?
    Hvis man sammenligner fiolett og indigo, er fiolett en varm farge, MEN det finnes mange fiolette nyanser: lyse, mørke, fargesterke, gråaktige, hvitaktige, osv. Så fiolette farger kan også være varm og kald. Hvis man ser for seg fargesirkelen, så vil en fiolett farge som ligger tett opp mot rødt være varmere, enn en fiolett farge som ligger nærmere blå/indigo.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for flotte svar - helt topp. Jeg besvarer alt i mitt nye svar-innlegg på bloggen nå i ettermiddag. Hilsen Tove

      Slett
  6. Hei hei. her er noen av mine tanker rundt fargen brun og fiolett:
    Hva synes du den brune fargen signaliserer?
    Jordnærhet, natur, ro, og nøytralitet.

    Hvor ville du ha benyttet fargen brun i et interiør?
    Som støttefarge på små elementer, møbler, bjelker, gulv, etc.

    Hvor ville du ha benyttet fiolett i et interiør?
    I små deltaljer i interiøret, eks. gardin, duk, teppe, pute eller på en god-stol. Kanskje på senge-settet eller pynteputer på soverommet.
    Takk for morsom Quiz, Tove. Ønsker deg og dine en riktig fin påskeGUL påske :-)
    Hilsen Therese

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk igjen for svar på en ny quiz. Kjempegøy å høre hva du mener. Så besvarer jeg alt senere i dag i et større svar-innlegg her på bloggen.
      God helg ønskes av Tove.

      Slett
  7. Hei Tove. Therese ba meg sjekke om navnet mitt kom opp i kommentarfeltet :-) Jeg har ikke så mye meninger om farger bortsett fra at det er friskt med litt farger, men jeg ble veldig fasinert den gang jeg hørte deg holde foredrag om farger. Etter det foredraget byttet jeg ut mange av mine svarte T-shirts og kjøpte meg nye fargerike T-shirts.
    Hilsen Jonny

    SvarSlett
    Svar
    1. Så gøy å høre fra deg, Jonny. Og takk for at du og Therese hjalp meg med å finne ut hvordan kommentarer skal legges inn. Jeg skal ta dette opp med leserne mine senere.
      Også kjempegøy at du fremdeles husker foredraget mitt, og at det resulterte i mer fargebruk. Farger er like viktig for dere menn som for oss kvinner.
      En riktig god og gul påske ønskes av Tove

      Slett
  8. Heisann, nå kom kommentarfeltet opp! Siden jeg er litt sent ute med å svare, viser jeg til blogginnlegget mitt om Fargequiz 2

    SvarSlett