onsdag 25. mars 2020

Her kommer svar på Farge-quiz.
Litt forsinket, dessverre.


Det er vel få som har det slik hjemme, men det er faktisk lekkert på et bilde. Vakre fargetoner!

Det er kjempegøy at det både her på bloggen og på Facebook har kommet inn mange svar og kommentarer på min fargequiz.
Tusen takk til dere alle.

Fargen oransje.

Hvorfor er denne fargen viktig i disse tider?
Er dette en kald eller varm farge?
Er det en fysisk eller mental farge?
Hvor ville du ha benyttet oransje i et interiør?

Terese Sandem svarer: Positivitet, livsglede. Varm farge.

Oddi svarer: Varm farge.

Vilt og vakkert svarer: Den gir energi og livskraft. 
Det er en varm farge. Jeg vil si at den er både fysisk og mental.
Jeg har benyttet oransje som innslag i gangen/entreen. 

naturglede/Randi Lind svarer: Oransje er en farge som får frem aktivitet.  For mye av den i huset gjør meg litt stresset.


Fargen grønn:

Hva gjør denne fargen med deg?
Kan du si om denne fargen er kald eller varm?
Hva står denne for i fargepsykologien?
Hvor ville du benyttet grønt i interiør?

Therese Sandem svarer: Fargen gir meg ro.
Den kan være både varm og kald. En grønnfarge som har mye gult i seg virker varmere enn en grønnfarge som er blåere.

Oddi svarer: Grønt er en kjølig farge.

Vilt og vakkert svarer:  Jeg føler meg ren, opplagt og frisk.
Den ligger på den kalde siden av fargesirkelen, men den kan opptre som varm i forhold til andre farger (som er kaldere). Hvorvidt den er blanda med andre farger, har også betydning. Grønt står for nysgjerrighet, undring, forskning.
Har den på alle rom i annen etasje, forskjellige grønnfarger - tidligere barnerom og allrom, samt en svak, svak grønn i trappegangen.

naturglede/Randi Lind svarer: Grønn gir meg ro. Fargen kan være både varm og kald etter som hva man blander inn. Har brukt den både i klær og i hjemmet.


Fargen gul:

Er gul en fysisk eller mental farge?
Hva står gult for i fargepsykologien?
Hva kan fargen gul benyttes til:
Hvor ville du benyttet gult i et interiør?

Therese Sandem svarer: En mental farge.
Den står for systematikk, orden, læring og kunnskap.

Oddi svarer: Gult er en varm farge.

Vilt og vakkert svarer: Mer mental enn fysisk.
Den forbindes med falskhet, sjalusi - noe ondskap. Det er påskens farge - forventning.
Gult kan benyttes i stua på hytta ved sjøen. På kontoret for å skape konsentrasjon?

Fargen indigo:

Hva forbinder du med denne fargen?
Hvilken er den andre lilla-fargen?
I hvilke sammenhenger ville du brukt indigo?

Therese Sandem svarer: Mystisk og litt tung.
Den andre lilla-fargen er fiolett.

Oddi svarer: Indigo er en kjølig farge.

Vilt og vakkert svarer: Noe spennende, noe overjordisk. Det er fiolett.
Ikke på soverommet. Vet at den vi forbinder med "lilla" ikke gir nattero!

naturglede/Randi Lind svarer: Lillatoner og fiolett er varme for meg.


På Facebook er det mange kommentarer, og mange av dem forteller at de har boken min og vil studere den på nytt eller nøyere. Det er supert.
Jeg har svart på de innleggene som ikke svarer direkte på quiz-spørsmålene, men jeg vil ta med to av dem her. Grunnen er at de har en farge som de tror gjør dem godt og gir dem kreativitet.
Det er:
Catherine Xara Brazil Bjerke. Hun skriver at hun tror at oransje er hennes farge.

Anne Betzy Engestøl sier det samme, at hennes farge må være "den kreative oransje fargen".

Mine svar:
La meg ta de to siste først. Jeg vet at både Catherine og Anne Betzy er kunstnere. Da betyr den oransje, kreative fargen mye for dem. For det er en kreativ farge, slik Anne Betzy skriver.
Når man maler, slik dere gjør, er det viktig å få tilført den oransje fysiske og kreative energien!

Fargen oransje: er en fysisk og kreativ farge. Den oppfordrer oss både til fysisk bevegelse og fysiske gjøremål, men også til kreativitet. Vi har to farger som spesielt oppfordrer til kreativitet, oransje er den ene, den andre skal jeg fortelle om i det neste innlegget.
Når jeg spør om hvorfor denne fargen er viktig i den corona-tiden vi er inne i nå, er det fordi oransje er livsgledens farge. Den ber deg være glad og nyte livet. Jeg har faktisk gjennom mine mer enn 25 år i fargenes verden opplevd tilbakemeldinger fra elever, kursdeltagere og deltagere på foredrag etc., om at oransje virker som et antidepressiva. 
Alle farger har både en positiv og en negativ side. På den negative siden kan oransje oppfordre til for mye nytelse, og det å bruke for mye penger. Og det må vi ikke nå! Oransje er salgsfargen!
Oransje er en varm farge. Og den er en fysisk farge.
Vilt og vakkert skriver at hun har benyttet oransje i gangen/entreen. Veldig fint sier jeg. Den ønsker oss velkommen hjem, eller gjester som kommer - velkommen.
Forøvrig er oransje fine fargeklatter i hjemmet. Men husk at det er stor forskjell på en oransje med mye gult i, og en oransje som går mot fersken. Fersken fargen er den beste for å fremheve maten, og gi eldre og syke mer matlyst.

Fargen grønn: er en følelsesdominert og romantisk farge. Og ettersom den ligger midt i fargespekteret, står den for balanse. Mens den oransje oppfordrer til handling, bevegelse og kreativitet - ber den grønne fargen deg om å roe ned og slappe av. Det er den beste fargen for hjertepasienter. Dette er omsorgsfargen, og den legger vekt på forståelse og stabilitet.
På den negative siden kan den grønne fargen gjøre deg handlingslammet, men også overbeskyttende.
Som Therese Sandem sier, kan grønt være både varm og kald. En grønnfarge som har mye gult i seg, virker varmere enn en grønnfarge med mer blått.
Vilt og vakkert skriver at grønt bl.a. har vært benyttet på barnerom hos dem, og den roer jo ned barn. Men da vil de trenge noen fargeinnslag, farger som oppfordrer til mer handling,  både fysiske og mentale.
Grønt er en av de to beste farger på soverommet for å få en god søvn.
Men hvis du har tid er det viktig å ta seg en tur i skogen, der vil flere og flere grønnfarger sprette frem i tiden som kommer. Grønt er den fargen som har flest nyanser.

Fargen gul: er en mental farge, som både styrker vår logikk, objektivitet og presisjon.
Gult styrker våre mentale ferdigheter og vårt intellekt. Den oppfordrer oss til å lese og lære.
Dette er "eksamens-fargen". Prøv å kle deg i gult, spis gul mat og fokuser på gult når du skal opp til eksamen. Så merkelig det kan høres ut, har jeg flere tilbakemeldinger om at det har hjulpet elevene. Gult er kunnskapens farge, og den fremmer lysten til å lese og å lære. Vi kan si at den er en intellektuell farge.
Vilt og vakkert skriver med et spørsmålstegn bak at "gult kan være bra på et kontor, den skaper konsentrasjon." Jeg vil svare både ja og nei. Et kontor eller et klasserom som er malt i en sterk gulfarge kan også bli distraherende. Men litt gult er bra.
Men vær klar over at gult skal unngåes hvis du er plaget av hodepine, og det er den fargen flest sover dårlig i. Det gjelder både barn og voksne. Gult skal også unngåes i omgivelser der psykiatriske personer oppholder seg.
Forskningsresultater fra noen år tilbake viste at gult kan hjelpe ved lese- og skrivevansker. Mørk brun eller sort skrift på gul bunn som skal være lettest å lese.

Fargen indigo: er vanskelig å bli helt klok på for mange. Det er en farge mange ikke har noe forhold til. De kjenner ikke engang navnet, men kaller den lilla.
naturglede/Randi Lind skriver at "lillatoner og fiolett er varme for meg". Hun sier ikke indigo, men jeg tror det er det hun mener. Men indigo er en kald farge. Både den og fiolett ligger i den kalde delen av spekteret, og indigo har svært mye blått i seg.
Indigo styrker vår intuisjon, noe som kan være svært nyttig for oss. Vi skal lytte til intuisjonen, eller "magefølelsen" som mange kaller den. Og i den indigo verden finnes ikke løgn.
Forøvrig sier to quis-svar at indigo er "mystisk og litt tung", og "noe spennende og overjordisk".
Vi forbinder ofte indigo med filosofi og alternativ tenkning. Den fører oss inn i mystikkens verden, og for mye indigo kan føre til at vi mister bakkekontakten. Fargen har de mest motsetningsfylte egenskapene til rødt.
Indigo fremmer drømmer. Men når vilt og vakkert skriver at den ikke bør brukes på soverommet, tror jeg hun tenker på fiolett, som er den andre "lilla-fargen".  Den kommer jeg tilbake til i neste innlegg. Tvert i mot kan indigo hjelpe mot søvnløshet.
Det er de som hevder at indigo kan være smertelindrende og anbefales ved migrene. Men for mye indigo kan gjøre oss depressive. 
Det kan være vanskelig å benytte indigo i interiøret, i alle fall på store flater. Men indigo er en vakker og viktig farge, som kan benyttes som fargeklatter.




Håper jeg har fått svart dere, og gitt dere litt mer om fargene. Men dere som har boken burde lese den, der står det mye mer. Og spesielt er det viktig å lese om de ulike mennesketypene, for vi reagerer så ulikt på farger. Ta deg tid til å ta kartleggingen i Arbeidsboken bak i boken. Skriv med blyant slik at svarene kan viskes vekk, så kan flere bruke den.


Jeg skrev i det forrige innlegget at Fargene forteller hadde vært utsolgt, men var trykket i en ny utgave som utkom i slutten av januar. 

Dessverre må jeg fortelle at jeg i går fikk vite at den nok en gang er utsolgt.
I disse vanskelige tidene kan det være vanskelig å trykke den i enda et opplag, da den norske kronen står veldig svakt i forhold til euro, og den trykkes i utlandet. Men kanskje kan det bli opptrykk senere. Jeg krysser fingre.

Kanskje er det et par eksemplarer igjen på lager. Kanskje kan Nordli i Universitetsgaten eller Tanum på Karl Johan ha et par eksemplarer inne, det vet jeg ikke. Jeg vet heller ikke om    NCS Colour Senter har flere bøker.


Jeg vil komme med en ny quiz om noen dager, så følg med. Har dere spørsmål, ta kontakt!

Så ønsker jeg dere alt godt, og håper dere har det nogenlunde bra i disse vanskelige tidene.
Finn frem glad-fargene og legg bort grått og sort!
Med fargeglade hilsener fra Tove.

















































6 kommentarer:

  1. Dette var artig. Vi lærer noe hele tiden. Jeg mente fiolett. Det er vel den rødlilla jeg liker. Lillatoner gir meg lunhetsfølelse, mens indigo er dystrere med mer blått i seg. Fin farge det også,men til annet bruk.

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjære Randi. Takk for rask kommentar. Nå må du lære deg å si enten indigo eller fiolett. Når du sier "lilla-toner" mener du antagelig fiolett. Både fiolett og indigo har jo flere fargenyanser, men den fiolette har jo mer rødt i seg.
      En god dag ønskes deg videre av Tove

      Slett
  2. Heisann! Har litt sansen for quiz vet du -og nå er jo quizkveldene Herren i huset og jeg deltar på, inntil videre avlyst. Jeg er ikke noe konkurransemenneske, men liker likevel å delta, ikke nødvendigvis for å vinne, men for å aktivisere hjernen litt og å lære mer- samt det sosiale ved å samles om noe. Kjør på Tove, vi er med neste gang også ;:OD Ønsker deg fine, farverike dager...

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg vet jo at dere deltar på quiz, det har jeg sett på siden din. Så hyggelig at du vil delta på mine improviserte quizer. Takk for dine svar. Viktig å prøve å bruke hjernen litt nå så ikke vi blir helt sløve. Alt godt ønskes dere videre. Hilsen Tove

      Slett
  3. Dette var veldig morsomt! Hadde tenkt å lage en kommentar, men det ble borte i alt det andre som skjer. Flott at du deler kunnskapen din om farger med oss!
    I dag inviterer jeg alle til å lete etter akantus-inspirert dekor både innendørs og ute på husfasader o.l. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Blir glad når dere liker dette, og synes det er både gøy og interessant.
      Jeg skal se etter akantus dekor.
      God helg ønskes av Tove

      Slett