torsdag 23. august 2018

Det er farger i alt! Også i stein!
Selvsagt har du sett det - men synes du stein er spennende?      Det gjør jeg!


Og da jeg for noen år siden kom hit til Petra ble jeg overveldet av ærefrykt.
Tenk å lage et slikt kunstverk som dette, antagelig så langt tilbake som 9000 år fKr.
Byen ble også kalt Rose City, på grunn av fargen på steinen.

Jeg har også tidligere skrevet om stein, blant annet i et innlegg fra 10. juni 2014 som har overskriften "Farger og stein". Det kan du søke opp.















Her er bilder fra en imponerende borg på toppen av et fjell som vi besøkte på Nord Kypros. Jeg tror det er 
St. Hilarion-borgen, en av de mest kjente korsridder-borgene i middelhavsområdet.
I dette innlegget vil jeg ikke gi deg alle opplysningene om byggene, det har jeg gjort i tidligere innlegg fra stedene, men jeg ønsker å sette fokus på hvor spennende det er med stein, enten det er en liten stein du finner, eller det er storslåtte byggverk som her. Tenk hva de fikk til med stein!

 

Eller hvordan naturen selv lager de mest utrolige former og farger. Dette er fra det samme området på Nord Kypros. Helt fantastisk!




De tre bildene over tok jeg på en fjelltur med en venninne på Venabygdsfjellet.
I og med at de lå i en bekk, ble fargene fremhevet, og hver stein ble som et kunstverk!


Et av husene fra en herregård i Sverige, som vi besøkte for noen år siden sammen med dansegruppa Byttomfoten.

Tror du at gråstein er bare grå tar du feil! Her er daglig leder i NCS Norwegian Colour Senter, 
Therese Sandem, sin kommentar til mitt innlegg fra 10. juni 2014:


"Farger på stein er egentlig ganske fasinerende. Vi bruker ofte uttrykket - "gråstein", og tenker vel generelt at de fleste steiner i naturen er grå. Men som du skriver, Tove, er steinfarger ganske så forskjellige og inneholder mange fargenyanser. 
Det som er interessant, er at en stein som visuelt ser grå ut for oss (øyet/hjernen), og som vi ikke kan se har noen andre fargenyanser, som rødt, grønt, etc), som regel IKKE er helt grå likevel .....! Fargeanalyser foretatt i regi av Skandinaviska Färginstituttet (nå NCS Colour AB) i Stockholm, viser at ved innmåling av NCS-kode på "gråstein", inneholder de GULT.

For å kunne se dette, kan man ta med seg fargeprøver av gråskalaen - NCS S 1500-N, 2000-N, 2500-N, osv. ut i naturen, -finn en "gråstein" og sammenlign den med den nøytrale fargeprøven. Du blir antagelig ganske overrasket over at "gråsteinen" ikke er grå, men har dragning mot gult (varmere grå). De nøytrale grå fargeprøvene, ser faktisk litt blå ut ved å sammenligne "gråfarger" i faunaen. 
Mvh Therese, NCS Colour Centre Norway."

Tror du dette er en skosåle? På avstand lurte jeg også på det - men nei, det er en flat stein. Den lå omtrent midt på stien da jeg gikk tur på fjellet, ikke langt fra hytta.


Jeg kommer med flere innlegg med bilder av stein i ulike sammenhenger, men kos deg nå først med dette. 
Da ser du at stein både kan være i store bygg, naturlig i fjell, eller som stein du nesten sparker til når du går tur.

Jeg aner ikke hvor mye stein jeg har hatt med meg hjem fra turer både i inn- og utland, men det er mye!
Jeg vet at noen av dere som følger bloggen min er omtrent like steingale som meg, så jeg håper på noen kommentarer fra dere. Hilsen fra Tove.

17 kommentarer:

  1. Steiner er super fasinerende. Mamma var alltid oppgitt over meg da jeg kom hjem allerede som lita jente med sekken full av stein. Det ble ikke bedre når jeg dro på interrail som ungdom. Jeg bar og bar på steiner. Ikke rart jeg måtte utdanne meg til gullsmed.
    Jeg bruker mye steiner i mine smykker, fra Mjøsa og resten av verden.
    Å, du har vært i Petra, dit drømmer jeg om å dra en dag!
    Ha en flott helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, vi er nok like også i vår interesse for stein.
      Jeg har også dratt hjem både fra inn- og utland med masse stein. Spesielt mye fant jeg på Jersey.
      Supert at du bruker stein i smykkene dine. Jeg har sikkert noen fine du kan bruke. Det er bare å ta deg en tur!
      Det var fantastisk å besøke Petra. Vi var i Egypt, og dro derfra. Helt utrolig hva de kunne få til.
      Dette var flere år siden, og jeg tror de har gravd frem mer etter vårt besøk.
      God helg ønskes av Tove

      Slett
  2. Her i min naborlag har vi mye granitt og det bli malt til 50-tallet, slik at det i dag er mange små og idylliske steinbrudd her... inviterer deg til å svømme.
    Ikke langt unna er også "Elbsandsteingebirge" - fjell langs elven Elbe med sandstein - med sine fantastiske fjellformasjoner ... min kjære i det hele tatt ...
    du finner den på nettet, også under "Saksisk Sveits".
    I natt var regn her - herlig - naturen gleder seg.
    God fredag og god helg. Hilsen fra Viola

    SvarSlett
    Svar
    1. Granitt er det mye av her vi bor. Det er et steinmuseum på Grorud i Groruddalen. Det var nettopp en festival her, hvor steinhoggere kunne lage skulpturer. Mange ble fine, spesielt et hode av Henrik Ibsen. God helg ønskes av Tove

      Slett
  3. Heisann, det er så artig å lese om de stedene vi begge to har vært og om fascinasjonen for stein og mineraler som vi deler. Nå grubler jeg på et innlegg om gult som skal publiseres om noen uker. Grunnstoffet svovel er gult, men er det svovel som gir gulfarge til all stein... og hvilke stoffer er det som gir inntrykk av gult i blomster, er det alltid de samme partiklene? Det skal jeg finne ut av! Dette er spennende.... Ha fortsatt fine dager på fjellet ;:OD)

    SvarSlett
    Svar
    1. Veldig spennende det du vil finne ut om gult. Jeg skal sannelig spørre Therese Sandem i NCS Norwegian Colour Senter om det. Kanskje hun vil svare deg.
      God helg ønskes av Tove

      Slett
    2. Hei Tove og Vilt og vakkert!
      Vi har sjekket opp litt og funnet ut følgende om hva som kan være årsaken til at gråstein ofte oppleves som gulaktig-grå:
      En stein (bergart) er satt sammen av flere ulike mineraler - feks kvarts, feltspater og pyroksener. Mineralenes egenfarge er er resultat av kjemi og grunnstoffer samt krystallbinding. Mangan gir ofte lilla, kobber gir ofte grønn, etc. Krystalloppbyggingen gir mineralene grader av opasitet/gjennomsiktighet. Feks vil kvarts ofte være litt gjennomskinnlig og lys som treffer overflaten vil da reflekteres som brutt lys- og da vil enkelte farger forsvinne og/eller reflektere de mineralene den har rundt seg.
      Det grunnstoffet det er mest av er silisium. Mener dette er hvitt som ‘pigment’. Mineralsk sett er pigmenter knuste mineraler med egenfarge. Jern-forbindelser gir alt fra sort til rødt til gult. Titan/sink/bly gir ofte hvitt. Men bly kan også gi gult avhengig av hva den er bundet opp som.
      Så da vil en bergart som består av flere mineraler ikke være ensfarget men melert/mangefarget.
      Sprekker mellom mineralkornene i stein gir også et visst gult skjær.
      Mye av det gule vi ser i bergarter er mineraler med jernforbindelser. De blir ofte gule...
      Ref.: Camilla Sandem, geolog, Salgssjef Fasade/vegg, Weber Saint-Gobain

      Slett
    3. Tusen takk for en kjempeflott kommentar - eller, jeg vil heller kalle det for lærdom.
      Jeg skal be Vilt og vakkert lese svaret. Det blir hun helt sikkert glad for.
      Takk også til Camilla Sandem. Hilsen Tove

      Slett
    4. Hei, tusen takk for svaret. Som du skriver er fargen vi ser, avhengig av bindingen, dvs oppbyggingen av atomet mineralet består av. Siden elektronets forandring av baner, frigjør energi i form av elektromagnetisk stråling (litt partikkel/kvantefysikk), fotonene oppfatter vi som lysrefleksjoner hvorav frekvensen bestemmer fargen. Gult har 522,5–513,5 THz. Dette er virkelig spennende kunnskap. Skikkelig gøy å kjenne til , synes jeg ;:OD)

      Slett
    5. Hei igjen, håper jeg kan henvise til svaret fra Camilla Sandem her, i mitt innlegg som kommer i november....

      Slett
    6. Det kan du helt sikkert. Det er veldig artig å få slike fine og lærerike svar.
      Gleder meg til å lese det du skal legge ut.
      Hilsen Tove

      Slett
    7. Hei igjen. Ja, det er veldig lærerikt og ikke minst spennende å få slike konkrete kunnskapsrike svar. Det er helt ok å referere til Camilla Sandem.
      Mvh Therese, NCS

      Slett
    8. Heisann, veldig hyggelig å få tillatelse til å kunne benytte deler av svaret fra NCS, v Camilla Sandem i mitt kommende innlegg i forbindelse med en bloggutfordring kalt GUL. Jeg vil ha blomster som utgangspunkt for en fysikk faglig tilnærming til tematikken.
      Tusen takk ;:OD)

      Slett
  4. Jeg liker stein, jeg samler stein - jeg er vel nærmest "steine gal". Og jeg har mer enn en gang latt meg forundre over alle fargene som finnes på stein. Mer enn en gang har ryggsekken vært steintung (bokstavelig talt!). Jeg plukker likevel ikke stein på strender i "Syden", i nasjonalparker eller andre steder hvor jeg tenker at her skal naturen få være i fred. God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Da er du enda en som elsker stein. Vi skulle hatt et bloggtreff om stein. Kom til Oslo - nå er også sherpaer fra Nepal rett oppe i skogen ved oss, ca. 15 minutter å gå, og legger en sti i skogen der det tidligere var en hoppbakke. Jeg skal opp og ta bilder i dag. Gleder meg til å se. Har ikke vært hjemme før nå. God søndag ønskes av Tove

      Slett
  5. Flotte bilde som vise at stein er ikkje berre gråstein.
    På våre turar i fjell og fjøre blir me ofte fasinert av fine fargar og spesielle steinar.
    Her i kommuna er det mykje av steinarten Eklogitt. Ein tung steinart med særleg fine grønaktige farga.

    SvarSlett
    Svar
    1. Den bergarten kjenner jeg ikke. Den må jeg ta en titt på. Så gøy med stein! Hilsen Tove

      Slett