tirsdag 14. august 2018

Bjørnebær - både sunt og godt!


Kanskje ikke alle vet hvordan bjørnebær ser ut? Dette er flotte, modne bjørnebær!
De har mye til felles med bringebær, og når de ikke er helt modne er de faktisk røde.














Det kan du se på disse bildene. Jeg skulle plukke, men det var dessverre for tidlig. De var små og røde.

En av grunnene til at du bør spise bjørnebær, er den gode smaken. En annen grunn er at bærene bugner av helsebringende fytostoffer. Jeg har skrevet om fytostoffer tidligere, men kan repetere.

I boken Fargedietten, som jeg har vist til flere ganger, står det:
"I frukter, bær og grønnsaker finnes det et mangfold av virkestoffer som forskningen er i ferd med å kartlegge. Med et fellesord kalles de gjerne fytostoffer (fyto=plante). Noen av dem er definert som næringsstoffer, det vil si at vi utvikler mangelsymptomer hvis vi ikke får dem i oss. Mange av fytostoffene er kraftige antioksydanter".


Gjett om jeg ble glad da en god venn kom til oss med store, herlige bjørnebær, som han hadde plukket i hagen i Åsgårdstrand. Det var dobbelt så mange som på bildet, men jeg fordelte dem i to bokser, som jeg straks la i fryseren, For disse var så fine at jeg ville benytte dem som dessert senere.
Så tenkte jeg at - jeg må jo ta et bilde av dem - derfor ser du at de er blitt nesten frosne. Hvis ikke hadde de vært blanke som de bærene du ser på det første bildet. Men se så store de er!

I Fargedietten står det videre:
"I begynnelsen mente vi at det var lurt å spise bjørnebær på grunn av C-vitamininnholdet", sier Sier Ronald Wrolstad, professor i matvitenskap og teknologi ved Oregon State University.
"Men så oppdaget vi kalium. Deretter fulgte folat og en mengde fiberstoffer, deriblant det kolesterolsenkende pektin.
Og for å toppe det hele vet vi i dag at bjørnebær er rike på polyfenoler, deriblant antocyaninpigmenter", avslutter Wrolstad.




Her er det tydelig å se hvor like de er bjørnebær og bringebær, bortsett fra fargen.

Bjørnebærene er altså spekket med sunne fargestoffene. Det er utvilsomt en av grunnene til at de fungerer som sterke antioksydanter. ORAK-testen ved Tufts University rangerer bjørnebær på andreplass, nest etter blåbær. 
I tillegg er de, som du leste over, fulle av sykdomsbeskyttende fytostoffer. Det kanskje mest fremtredende er de fiberrike frøenes høye innhold av ellagsyre. I laboratorietester har ellagsyre vist seg å kunne bekjempe kreft på flere fronter samtidig, står det videre i Fargedietten, men det fører for langt å gå nærmere inn på det her.




Det som er sikkert, er at bjørnebær smaker godt - og gjør deg godt! Gå ut og plukk!
Hilsen Tove.

6 kommentarer:

  1. Bjørnebær er gode, men de vokser ikke her. Pleier å kjøpe de til kakepynt!
    Nå er jeg ferdig med boka,Alt lyset vi ikke ser. Ligger på bloggen min!
    Ha en flott dag!
    Hilsen for tiden malermester Ingun

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg så at du hadde lest boka i en kommentar til meg. Men vi har vært på lang biltur då jeg har ikke fått vært inne hos deg, men skal inn nå.
      Er du sikker på at du ikke har bjørnebær ved deg. De er ofte der det er bringebær.
      Da er det bare å male videre!
      Hilsen Tove

      Slett
  2. Fint innlegg om Bjørnebær.
    Eg har ikkje særleg erfaring med desse, dei veks ikkje villt her og eg har dei ikkje i hagen.
    Men eg lika dei og veit at dei er helsebringande.
    I dag har eg rørt tyttebær, store fine bær som plutseleg stor der klar for plukking :)
    Ha ein fin tysdagskveld.
    Helsing Anne-Mari

    SvarSlett
    Svar
    1. Herlig å plukke bær. Tyttebær er godt til mye. Vi fant flotte blåbær på fjellet i går, og skal plukke mer. Kjempestore!
      Synd det ikke er bjørnebær hos deg.
      Ha fine dager fremover! Hilsen Tove

      Slett
  3. Heisann, jeg skal se om jeg finner noen bjørnebæri løpet av helga, vet om et sted.... også med blå bringebær!

    SvarSlett
    Svar
    1. Lykke til! Både sunt og godt! Hilsen Tove

      Slett