onsdag 29. august 2018

Det er farger i alt - også i stein - del 2.
Byene Ston og Mali Ston i Kroatia.
Scener fra filmen Game of Thrones er spilt inn her.


Kan du tenke deg hvor lang denne muren er? Ca. 5,5 kilometer!
Det blir sagt at det er den 5. lengste bygningen i verden. Opprinnelig var den 7 kilometer.
Den ble bygget på 14 - 1500 tallet. Helt utrolig hva de fikk til av stein!

Da jeg laget innlegget om stein, kom jeg til å tenke på at,  jeg ikke hadde laget et eget innlegg fra de to små spennende byene Ston og Mali Ston i Kroatia, selv om jeg har laget flere innlegg fra Kroatia. (Beklager mørke bilder da det regnet da disse ble tatt.)

Disse to små byene ligger omtrent en halv time fra Dubrovnik og ble bygget opp rundt saltutvinningen i området. Muren skulle beskytte byene for inntrengere. Jeg leste også at muren knytter de to byene sammen.

Borgen under, er vel starten på muren.



I dag strømmer turistene til de små byene, og ettersom jeg er svært opptatt av stein, forstår jeg det godt. Dessuten ble også scener fra Game of Thrones spilt inn her.
I dette området utvinnes det fremdeles salt, og det produseres også mye vin i området.





Jeg synes det er fantastisk å se og å oppleve slike steder. Jeg har funnet og båret alle steinene til peisen vår på fjellhytta og til muren under hytta, så jeg vet at dette både er tungt og tidkrevende.
I tillegg skal steinene passe, hvis ikke må de selvsagt hogges til. For en jobb!















Jeg rakk så vidt også å titte inn i en av kirkene, det er visstnok flere kirker i byene. Vakkert!

Artig også å ta dere med en liten tur til Ston og Mali Ston. Vi spiste forøvrig litt pizza og fikk oss et glass øl i en av de små sjarmerende restaurantene i et av steinhusene der, før vi motvillige måtte gå tilbake til bussen. Hilsen Tove.

3 kommentarer:

  1. Du er flink til å finne spennande stader og til å observere.
    Desse små byane har eg ikkje høyrt om. Me var på guida tur frå Dubrovnik då eg var der, men desse tok dei oss ikkje til.
    Bildet med den smale gaten og det med trappa minne om gamlebyen i D.

    Takk for turen.
    Helsing Anne-Mari

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er glad for at vi fikk se disse små byene. Du får ta en titt neste gang du besøker landet! Hilsen Tove

      Slett
  2. Flott innlegg, skal du på hytta i helgen må du ta en tur over Ringebufjellet, til Sollia. Der er jeg i helga og har en liten utstilling.

    SvarSlett