tirsdag 15. november 2016

Treider Fagskoler - Idéfagskolen

Jeg underviste nok en gang på Idéfagskolen for vel en uke siden, med Therese Sandem fra
NCS Norwegian Colour Senter A/S.

                                     Den første dagen hadde vi forelesninger for fire linjer -                                     Retail Design, Interiør, 3D Design og Mediedesign.

Dagene videre var for Interiør og Retail Design.


Jeg hadde håpet at jeg kunne fått anledning til å ta et bilde av de elevene vi hadde lengst, i denne fargesprakende sofaen den siste dagen, men dagen ble for knapp dessverre. Derfor ble det ikke noe gruppebilde denne gangen. Men jeg tok noen bilder i løpet av disse dagene. Om alle elevene er kommet med er jeg ikke sikker på, men de elevene som eventuelt ikke er med på noe bilde må tilgi meg. Noen bilder måtte også slettes på grunn av et veldig vanskelig lys.
Men her er noen glimt fra disse travle fargedagene.













Her er noen av elevene i gang med den store oppgaven, som skulle presenteres på slutten av siste dag.

Til venstre er Therese ivrig i gang med å utdype hvor viktig det er å lære den beste måten å velge farger på hvis du skal arbeide profesjonelt.                                                                                                  Først velger man farger ut fra fargepsykologien - hvilke egenskaper og påvirkningskraft fargene har både på godt og vondt.
Farger sender også sterke signaler. Dette har jeg forelest om.

Dersom det gjelder fargevalg til et interiør, bør man også vite hvilke typer mennesker som skal bo eller arbeide i dette interiøret.
Ettersom elevene ble kartlagt ved hjelp av Arbeidsheftet i boken min, Fargene forteller, hadde de fått god innsikt i dette. 

Deretter var det tid for å se på NCS-systemet, som Therese underviser i. Her gjelder det å velge fargenyanser som passer sammen, uansett lys og andre forhold. Med andre ord - her må man bli kjent med et fargesystem, og NCS er internasjonal standard, og benyttes i mange land.
                                     












Men noen pauser måtte vi ha, og ettersom jeg hadde med mange stoffer i ulike farger, syntes noen det var artig å se hvilke farger som kledde dem. Unge mennesker i dag er ofte lite vant til å bruke sterke farger - dessverre. De blir jo så pene i farger, som dere ser!

























På disse bildene presenterer elevene sine oppgaver for Therese og meg.
De må begrunne sine fargevalg både fargepsykologisk og de riktige valgene ifølge NCS-kodene.
Her har Retail Design fått én oppgave, og Interiør en annen.
Interiør måtte også tenke farger ut fra hvilke mennesketyper som skal bo i leiligheten.
















Vi måtte også ha det litt gøy. Her har Therese gitt dem en oppgave som får frem latter og glede.

Marit Andreassen er fagansvarlig lærer for
linjene, Interiør- og Retail Design.

Hun kan fagene godt, og i tillegg er hun en veldig god og empatisk lærer, som elevene kan ha full tillit til. Det er viktig!



Det ble som sagt hektiske dager, så jeg fikk heller ikke tatt noe bilde av Marit. Men jeg bruker et offisielt foto fra skolen.
Klart Marit måtte med!


Therese og jeg takker elevene for flotte dager, og for veldig hyggelige og positive tilbakemeldinger i etterkant. Vi håper vi ser dere igjen, og ønsker lykke til videre! Hilsen fra Tove.

8 kommentarer:

  1. Så spennande du har det med elevane.
    Dei får virkeleg interessante dagar med farger.
    Lukke til vidare.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er spennende for meg også. Når interessen for farger lyser ut av elevene, blir jo jeg glad.
      Jeg er veldig heldig som kan undervise om farger.
      Hilsen fra Tove

      Slett
  2. Tusen takk nok en gang for en fargerik og inspirerende uke, kjære Tove og Therese❤💚💙💛💜

    SvarSlett
    Svar
    1. Og nok en gang takker jeg deg, Phia, for hyggelige kommentarer både her og på Facebook.
      Therese og jeg tenker med glede tilbake på dagene hos dere. Med fargeglade hilsener fra Tove

      Slett
  3. Tusen takk Tove for herlige fargeglade dager du og Therese la opp for oss. Virkelig inspirerende!! 🙏👌💖

    SvarSlett
    Svar
    1. Therese og jeg blir så glade for slike tilbakemeldinger. Ikke glem at for oss blir det også fargeglade dager med en slik klasse!
      Jeg takker også deg, Catherine for hyggelige kommentarer både her og på Facebook.
      I vinduet på mitt kontor henger et prisme. I dag er det sol, så jeg har flekker av regnbuen over at. Herlig. Regnbuehilsen til deg.

      Slett
  4. Heisann, flott at kunnskapen din spres til stadig nye, unge mennesker. Ha riktig gode dager, Tove ;:OD)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, kunnskap om farger er viktig å spre. Og når elevene er så lydhøre og interesserte, er det kjempegøy! Fine dager ønskes også deg. Hilsen Tove

      Slett