søndag 27. november 2016

Nok et rom på Stortinget er tilbakeført til gammel storhet!
Denne gang er det rom nr. 336.


Jeg har i flere år hatt kurs og forelesninger sammen med Daglig leder, Therese Sandem, i NCS - Norwegian Colour Senter AS her i Oslo. For noen år siden var en av kursdeltagerne
Per Kristian Engebretsen, rådgiver i Seksjon eiendomsservice på Stortinget.
Jeg lyver ikke når jeg sier at vi tre er mer enn alminnelig opptatte av, og interesserte i farger.


Derfor har det vært en stor glede, og et stort privilegium for Therese og meg å bli invitert til Stortinget for å se gamle rom i nye drakter. Og for noen drakter! 
Her forteller Per Kristian om hva som ligger bak dette fantastiske rommet.
La meg få vise deg noen fotografier fra prosessen begynte og til ferdigstillelse.











For dette er litt av en prosess! Det  Per Kristian brenner for, er å finne tilbake til det opprinnelige, slik det så ut da Stortinget ble bygget for 150 år siden.  Og her ligger det mange lag, før man er tilbake til det opprinnelige. Før de startet, var rommet malt i en eggehvit og beigeaktig farge.
Døren du ser nederst i rommet, ble ådret på nytt da resten av rommet ble ådret.

Her er mye gjort, men jeg vil fortelle litt om hva som har foregått før de kom så langt som bildet viser.
I motsetningen til Statsrådsværelset, som jeg skrev blogginnlegg om i november 2012, og der de etter en lang prosess endelig fant originalfargene, ble det enda vanskeligere denne gangen.
Per Kristian Engebretsen forteller følgende:

Fargevalget er basert på veldig begrensede funn av fragmenter, bl.a. oker (gulaktig). Med stor sikkerhet har dekoren i dette værelset hatt samme uttrykk som statsrådens værelse.
Vi har derfor valgt mørk oker (rødbrun) og lys oker (gul) som hovedfarger på veggene. Disse fargene, samt fargevalg for øvrig på dekoren, er gjort i samarbeid med Riksantikvaren, NIKU (Norsk institutt for kulturminneforskning), arkitekt og malermester Magne Bratfoss i VALØR.
Når det gjelder tak (himling) er denne korrekt gjengitt.
Brystpanelet er rekonstruert og eikeådret som opprinnelig.

Jeg visste ikke hva "ådring" var, før jeg fikk det fortalt i 2012 da jeg fikk se Statsrådsværelset.
Dette fant jeg på Wikipedia:

Ådring er en maleteknikk innen faget dekorasjonsmaling.
Teknikken går ut på å male et mønster som likner et naturlig treslag; treets åringer fremheves.
Vanligvis maler man på vanlige, rimelige treslag som furu og gran, men det malte sluttresultatet likner edle treslag som eik, ask og bjørk, eller importert materiale, som nøttetre og mahogny.
I dag mestres ådring kun av håndverkere som har spesialisert seg innen antikvariske malerteknikker. Teknikken er nødvendig når antikvariske bygninger skal restaureres og vedlikeholdes.











Bortsett fra de to første bildene som jeg selv har tatt, har jeg fått bildene over av Per Kristian.
Bildet av døren til høyre tok jeg selv, derfor forskjell i lys.
Men jeg ble så imponert over dette håndverket, at jeg bare måtte ta noen bilder selv.
Det er Benny Karlson som har ledet arbeidet, og som har ådret brystpanelet og dørene sammen med bror av Francisco Gonzalez, som var med og ådret i Statsrådsværelset i 2012.












Jeg ble også så imponert over den andre dekoren, som du ser her, så jeg måtte ta flere bilder. Maken til håndverk!
De har benyttet gamle sort-hvitt fotografier for å se hvordan dekoren var, men som sagt - de hadde vanskeligheter med å finne fargene, de fant bare fragmenter av fargepigmentene.












Det er også Benny Karlson som har stått for dekoren - det er et kunstverk!
Hans signatur, er denne flotte blåmeisen.
Den sterke blå fargen som du ser i dekoren ble jeg veldig betatt av.
Therese tok derfor frem sin fargemåler og fant fargekoden. Jeg noterte ikke den, men den kan skaffes. En utrolig vakker blåfarge.


Som jeg skrev over, fortalte Per Kristian at taket (himlingen) er korrekt.
Men den gamle lysekronen er ikke på plass. Den ønsker de å rekonstruere, men det er ikke gjort enda.

VALØR Malermesterforretning AS (tidligere Malermester Bratfoss) har gjennomført arbeidene. Arbeidet på plassen er blitt ledet av Benny Karlson, mens malermester Tina Juuhl i VALØR har hatt det overordnede ansvaret for gjennomføringen.

Therese og jeg takker Per Kristian Engebretsen for invitasjonen til å se dette flotte rommet, og ikke minst for en hyggelig lunsj og en interessant prat om farger. Hilsen Tove.














18 kommentarer:

  1. Heisann Tove, du sier imponert, og det kan jeg uten tvil underskrive på: Utrolig flott er det blitt. Moro at interessen for å føre tilbake er tilstede hos de som administrerer våre statsbygg også. Og at du har fått være med på å veilede, gjør det jo enda mer interessant! Godt jobba! Ha en fin søndag ;:OD)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har så absolutt ikke vært med på å veilede her!
      Men Per Kristian Engebretsen var på fargekurs hos Therese Sandem og meg for noen år siden, men det hadde ikke noe med dette å gjøre. Jeg skriver helt tydelig i innlegget hvem som har vært med for å få dette rommet så flott! En god søndag ønskes av Tove

      Slett
  2. Dette var jo blitt helt fantastisk. Flott at man tilbakefører tidens interiør i dette bygget. For noen fantastiske detaljer, spesielt den fuglen, dette er rene kunstverket. Så morsomt å være involvert i. Ha en flott uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Enig - helt fantastisk! Kanskje kan du be om en omvisning en gang med klassen? Jeg vet ikke om det går, men du kan jo forsøke.
      Visste du hva ådring er? Kanskje mannen din eller en av brødrene dine har forsøkt det?
      Therese og jeg er veldig heldige som har fått se dette rommet, og også Statsrådsværelset. Men vi er ikke involvert, har bare hatt Per Kristian Engebretsen på fargekurs for noen år siden. Vel - det er ikke bare - for han er utrolig interessert i farger og kjempeflink!. En god førjulstid ønskes av Tove.

      Slett
    2. Ja jeg vet godt hva åndring er. Jeg har faktisk et åndringsvertøy, men det trengs trening til for å få dette pent. Du som er opptatt av farger, da har jeg akkurat kikket på den fantastisk vinterfuglboka som jeg omtaler på bloggen min. Litt morsomt at jeg skulle bli opptatt av fugler, men den boka inspirerte meg voldsomt.

      Slett
    3. Tenkte meg vel at du, fra din utrolige kunstnerfamilie, vet hva ådring er. Her trengs det nok mye trening, det er nok ikke bare å sette i gang.
      Jeg skal se på fugleboka på bloggen din. Kanskje kan det være en julegave. Hilsen fra Tove

      Slett
  3. Så mye fint du viser fram. Ådring kjenner jeg hjemmefra. Flere dører mitt barndomshjem og noen skap hos bestefar hadde den maleteknikken.Gøy med gammelt håndverk. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det. Ikke mange som vet hva ådring er. Så gøy at du visste det! Enig - veldig flott med slikt fantastisk håndverk! God førjulstid ønskes av Tove

      Slett
  4. Alldeles nydelige farger, det ble kjempeflott!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, der ser vi hvor viktige farger er! Og at noen, som Per Kristian, er med på å finne tilbake til det gamle, er helt fantastisk. Og for et håndverk!
      Takk for hyggelig kommentar. Hilsen Tove

      Slett
  5. Flotte fargar !
    Og interessant å lese innlegget ditt.
    Eg har faktisk gått litt rundt i Stortinget då mannen min var
    representant der på 1990 talet.
    Det er eit historisk sus over fleire av salane og romma der.

    SvarSlett
    Svar
    1. Da er vi enige, det er virkelig veldig spennende å se rundt der. Jeg skal legge ut et lite innlegg til derfra. Stortinget er jo 150 år i år. Jeg visste ikke at dine mann hadde sittet på Stortinget. Sikkert både spennende og slitsomt!
      Hilsen fra Tove

      Slett
  6. Historien må vi ta vare på! Hva er vi uten våre tradisjoner? Flott at Stortinget gjør en jobb som denne. Det er jo blitt nydelig.

    SvarSlett
    Svar
    1. Kan ikke være mer enig. Ja, rommet er blitt helt nydelig. Utrolig flinke fagfolk i alle ledd. Takk for en hyggelig kommentar, Tore. Hilsen Tove

      Slett
  7. Hei Tove. Ja, vi er veldig heldige som kjenner fargeinteresserte Per Kristian Engebretsen på Stortinget! Det er en ære å få invitasjon til å komme inn i de "aller helligste" rom på Stortinget, og ikke minst å få en så grundig gjennomgang av denne tilbakeføringsprosessen av rom 336.
    Som du nevner, så klarte jeg ikke å la være å måle inn fargene - og NCS Colour Scan fargemåler er praktisk å ha i veska ;-). Den blå fargen ble målt til NCS S 3060-R80B. Dvs. en Rød farge med 80% visuelt Blått. Blåfargen får da en varm glød pga. 20% rødt i fargen. Svartheten er 30% som gjør den dyp, mens kulørtheten (fargesyrken) er ganske høy - 60%. De andre fargene ble også målt inn - de er publisert på NCS sin Facebook side: https://www.facebook.com/ncscolour.no/ Ta gjerne en titt! :-)

    Ønsker alle Toves lesere en riktig fin førjulstid, men mange fargeglade opplevelser.
    Hilsen Therese Sandem - Norwegian Colour Senter AS

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for både en hyggelig og interessant kommentar, Therese.
      Det er nok flere enn meg som har vært nysgjerrige på den vakre blåfargen. Nå har du gitt dem koden. Nå kan de virkelig fargeinteresserte også gå inn på Facebooksiden til NCS og få vite alle kodene som er benyttet i rom 336 på Stortinget.
      En god og fargerik førjulstid ønskes også deg. Hilsen fra Tove

      Slett
  8. Glemte å kommentere dette når jeg leste Tove. Veldig flott arbeid og skjønner det var spennende for deg å Therese! Ådring husker jeg på gamle møbler hjemme i Sverige, veldig flott håndverk!. Ha en fin førjulstid

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjempehyggelig at du fremdeles er inne på bloggen, Phia, og til og med kommenterer.
      Så artig at du husker ådring fra Sverige. Det ser utrolig vanskelig ut, men så lekkert det blir.
      En fortsatt god førjulstid ønskes av Tove.

      Slett