lørdag 1. oktober 2016

Westerdals i nye, lekre lokaler
Campus Fjerdingen.


Jeg var invitert til åpningen av dette nyoppussede bygget, som Westerdals har flyttet inn i med deler av sine elever, da skoleåret startet. Det er LINK Arkitektur og Bunde bygg som har stått for forvandlingen. Dessverre var jeg bortreist, og var derfor veldig nysgjerrig etter å se de nye lokalene, da jeg skulle forelese her i uke 38 (se forrige innlegg).


Og jeg ble virkelig imponert.
Veldig vanskelig å ta bilder på grunn av lyset, så dette bildet er for gult, men du ser hvor flott det er.
Det første bildet er omtrent riktig når det gjelder fargene.



Når du kommer opp den store trappen som du så på det første bildet, er det til dette området du kommer.
Her er bord, stoler og sofaer, der elevene kan sitte og jobbe. Luftig og lyst.
Fargene får man ved hjelp av ulike farger på stolene, og lenger inn, på sofaene. Men jeg ville ikke gå lenger inn for å fotografere, da det var mange elever der.
Her er et godt eksempel på hvilke farger som synes best. De røde stolene er de første du ser!












I første etasje, der trappen starter, og inn til høyre, ligger en flott kantine. Også der er det stolene som tilfører farger. Flere duse farger. I boken min, Fargene forteller, har jeg også et bilde av en kantine, der stolene i ulike farger skaper stemningen. De er litt mer fargesterke enn her, men det er lekkert.


Det siste jeg fikk anledning til å fotografere, var dette lyse, lekre auditoriet.
En god og vakker turkis farge på stolene.
Studier viser at det er godt å jobbe og å konsentrere seg i rom med turkis farge.


                                                                         
Undervisningsrommet som vi brukte, og som jeg viste bilder av i forrige innlegg, var også stort, lyst og luftig, og også stolene her var i turkis i to ulike nyanser. Lekkert!

Og kanskje det beste av alt - det var et fantastisk godt lys i rommet. Tror det nærmest var fullt spektrum lys, og det er viktig for å holde seg våken og skjerpet en hel skoledag! 
Jeg så på lyset gjennom et apparat jeg har, og hele regnbuen var godt synlig. Nesten ikke forskjell når jeg så ut av vinduet på solskinnet utenfor. Elevene fikk også se, og syntes det var spennende.
Jeg gleder meg allerede til neste gang jeg skal forelese på Westerdals! Hilsen Tove.        

2 kommentarer:

  1. Dette så sanderlig lekkert ut!
    Vår skole er en byggeplass i år, pga av at den skal totalrenoveres og bygges om. Vet sanderlig ikke om jeg orker å jobbe i dette kaoset og flytting mer......????
    Ja, Westerdals har jo vært hard ute i media, men det har kanskje gått over for jeg har ikke fulgt med?
    Jeg åpner utstilling den 15 oktober på Norsk Skogmuseum på Elverum, så jeg har litt travle tider. Heldigvis har jeg høstferie når vi skal montere, så tiden flyr.....

    SvarSlett
    Svar
    1. Det må være grusomt å jobbe der!
      Lekkert på W, men det er trist at de tidligere eierne ødela så mye av det gode ryktet. Veldig bra skole!
      Jeg ønsker deg lykke til med utstillingen! Håper du en gang vil stille ut i Oslo. Hilsen Tove

      Slett