onsdag 12. oktober 2016

Hotel Eder - Maria Alm i Østerrike


Vi var i Maria Alm for 2. gang nå i september sammen med Byttomfoten, en folkedansgruppe vi er med i. Første gang var for syv år siden. og begge gangene smilte værgudene til oss, og alt var helt fantastisk. Det er danselærerne våre, Else og Idar, som arrangerer turene, og dette kan de, i tillegg til å instruere og lære oss morsomme danser.

Det lille stedet Maria Alm er utrolig vakkert, og for å vise et eksempel, legger jeg ved en avbygningene like ved hotellet.
Alle hus har et vell av blomster. Du ser det godt selv om begge bildene er tatt om kvelden.
Rundt stedet, uansett i hvilken retning du ser, er det høye, fantastiske fjell. Jeg skal ta deg med på vakre turer i området i senere innlegg, men først noen bilder fra Hotell Eder.


Ja, dette er faktisk et merkelig hotell, bygget i kriker og kroker, med trapper opp og ned. Veldig sjarmerende, men til å begynne med gikk jeg meg bort.








Hva synes du om dette helt spesielle taket? Flott synes jeg.

Utrolig mange rom, salonger og spisesaler. I denne spiste vi de fleste av våre middager. Rommet vendte ut mot gaten og vi kunne se flere av de vakre bygningene med deres blomterprakt.


Og her er det sjefen selv som ønsker oss velkommen, og forteller litt om hotellets historie. Han driver det sammen med sin mor, og familien har drevet Hotel Eder siden 1961. Men det er bygget på, og bygget om flere ganger siden det.









Mor, i sin vakre indigofargede dirdl ser du til høyre sammen med kjøkkensjefen.
En humørfylt dame i et øyeblikk fullt av latter.

Her er en av spisesalene, der spiste vi frokost.
Den skal pusses opp og forandres nå, men ikke forstår jeg hvorfor, da alt er veldig koselig slik det er.

Det er en røff stil, med mye treverk, men det tror jeg er typisk i Østerrike.












Deilig frokost kunne vi hente oss om morgenen fra denne disken over til venstre. Og et stort assortement av te fant vi ved en egen disk.











Videre innover finner vi flere salonger i - skal vi kalle det "bondestil" - absolutt ment i positiv betydning!
Legg merke til bordet nede  til høyre, laget av en trerot. Virkelig flott, og det var flere av dem.


















Jeg må også vise deg den flotte "velværeavdelingen" og trimavdelingen i underetasjen. 
Alt til fri benyttelse. Bare massasje må betales for.
Her er svømmebassenget - vakkert opplyst om kvelden. Det ligger rett utenfor spisesalen, en del inne, en del ute under åpen himmel, men vannet er godt oppvarmet.













Østerrikerne er helt fantastiske når det gjelder å stable ved. Det blir rene kunstverk. I korridoren ned til spa, ser det nesten ut til at det er stabler med ved, men dette er et naturtro belegg. Lekkert synes jeg.











Som du forstår var det ikke enkelt å ta bilder her, da jeg ikke skulle ta bilder av noen personer.
Deilige senger, som man kunne hvile i mellom, eller etter øktene. Her var det Sauna, Infrarød sauna, Bio-sauna, dampbad, solarium og bordtennis, og man kunne bestille massasje.
Alt var felles, ikke inndelt i kvinne- eller mannsavdeling. Kanskje uvant for mange?


Et stort område til trening av ulikt slag, men jeg fikk kun tatt dette bildet, da mange trente på syklene og andre apparater.


Og rett utenfor var det selvsagt blomster. Utrolig vakkert over alt!


Og slik så det ut når vi tittet ut fra balkongen utenfor rommet vårt.
Maria Alm og Hotel Eder anbefales på det varmeste.
Det kommer flere innlegg fra området etterhvert - så følg med! Hilsen Tove.

6 kommentarer:

  1. Fantastisk hotell.
    Du er så flink til å observere og ta
    bilde av dei fine detaljane.

    Anne-Mari

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, her hadde vi det bra. Anbefales!
      Når jeg kommer til et sted jeg liker, blir jeg opptatt av det jeg ser, og må fotografere. Det er gøy å kunne benytte bildene på bloggen.
      Bare vent, det kommer bilder fra flere steder som er kjempeflotte og hyggelige. Hilsen Tove

      Slett
  2. Hei, utrolig flott! Blomster, natur og farver - hva mer kan du ønske deg i tillegg til hyggelige reisefølge og god mat?

    SvarSlett
    Svar
    1. Alt var på plass på denne turen. Et fantastisk forarbeid av våre danselærere, Else og Idar Thorstensen. Hilsen Tove

      Slett
  3. Ser helt nydelig ut. Vi har det flott i Norge, men det finnes unektelig mye fint andre steder også.

    SvarSlett
    Svar
    1. Du har helt rett. Det er virkelig vakkert i Østerrike. Jordene var knallgrønne, og med de fantastiske fjellene som bakgrunn, ble det spektakulært! Vi var flere steder, og alt var rent og pent, i tillegg til den helt utrolige naturen.
      Jeg så ikke en eneste vissen blomst i de mange blomsterkassene! Hilsen Tove

      Slett