fredag 15. juli 2016

Det er et fantastisk bær-år i år!
Kom dere ut i hagen eller i skogen og plukk bær.
De er proppfulle av vitaminer og andre helsefremmende stoffer -
ikke minst de sunne fargestoffene!


Jeg har tidligere skrevet om bær, og om hva de inneholder av de helsefremmende stoffene.
Her er en tallerken med både blåbær, markjordbær og villbringebær.




Jeg har plukket bær i skog og mark siden jeg var liten jente, og gjør det hvert år.

I år ser det ut til at bærene her i Østlands-området er tidligere modne enn vanlig.



Modne blåbær så jeg allerede i slutten av juni i Åsgårdstrand. Og der var det også sjekdent mye markjordbær. og nå kommer villbringebærene for fullt.

I hagen vår i Oslo har vi noen få gamle bringebærbusker. Det blir usedvanlig mye bær på disse gamle buskene. Jeg gikk en rask tur ut for å plukke forrige dagen, og mye var allerede modent.


Her er en håndfull av flotte bær, men jeg måtte hente noe å plukke i!


Bærene var så flotte, så jeg måtte fotografere noen.
Maken til duft og smak skal du lete lenge etter!


Men sannelig har det også spredd seg markjordbær-planter i hagen, og jeg har ikke luket dem bort 
Og det har også blitt mye markjordbær her. Helt utrolig!  De smaker ikke vondt de heller!

Kom dere ut i hagen og i skogen og plukk! Min mann har plukket både blåbær og villbringebær i Åsgårdstrand mens jeg var en tur på fjellet. Men det ser ut til å kunne bli både mye blåbær og multer på fjellet hvis været er på vår side. Det skal jeg komme tilbake til.

Søk på tidligere innlegg om bær her på bloggen, så kan du lese mer om alt det sunne de inneholder!
En god og fargesprakende bær-helg ønskes av Tove.

4 kommentarer:

  1. Jeg liker best å lage mitt eget syltetøy så jeg hamstrer alt som kan lagres eller spises direkte. Det er Sundt for kropp, sjel og øynene

    SvarSlett
    Svar
    1. JA - SÅ BRA! Og vi kan lage smoothie, og vi kan spise med melk eller rømme på! Og det kan fryses ned uten sukker, så vi kan ha det hele vinteren!
      I tillegg er det herlig å plukke bær!
      Håper du får en fin helg. Hilsen Tove

      Slett
  2. Herlege bærbilder.
    Her laga eg mykje syltetøy og frys bær til dessert.
    Barneborna elska å ete bringebær og jordbær når farmor set det fram,
    Blåbær også.
    Markjordbær har eg ikkje sett på årevis. Dei er kanskje mest utbreidd austafor fjella som har jamnare temperatur ?
    Snart er ferieturen over, då venta rips og solbær på meg heime.

    Ynskjer deg fine sommardagar vidare.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for hyggelig kommentar. Vi var på bærtur i går, min mann og jeg plukket 6 liter villbringebær. Og da vi kom syklende bortover veien der vi skulle plukke, luktet det deilig bringebær før vi så bærene. Det er enormt mye bær!
      Tok alltid med barnebarna og plukket bær, nå er de voksne. Men de vil gjerne bli med å plukke blåbær når de får tid - men så er det den tiden! Velkommen hjem snart! Hilsen Tove

      Slett