fredag 12. juli 2013

Legger du merke til fargene rundt deg?

Ettersom jeg har levd og jobbet i fargenes verden i mer enn 20 år, er jeg selvsagt blitt svært oppmerksom på farger.
 
Jeg blir derfor lei meg når jeg hører folk si at "fargen spiller ingen rolle for meg. Velg du!"
 
Har du hørt det før? Det er gjerne menn som sier dette, men også noen kvinner, selv om de er mye mer opptatt av farger. Og enten du tror det eller ei, ligger årsaken i våre kromosomer!

Men vær klar over, at vi kvinner liker menn som er pent kledd, og som har valgt klærne sine med omhu. Også fargene!                       
Husk at farger er viktig i alle sammenhenger, derfor legger jeg ut innlegg både om klær, interiør, natur og mat, og fokuserer på fargene.



 
Når jeg har hatt kurs eller foredrag for folk, blir de også mer bevisst på farger, og det gjelder både kvinner og menn.
Jeg husker godt en ung mann som deltok på et stort seminar, hvor jeg var en av foredragsholderne.
Jeg kom i snakk med ham før jeg skulle forelese, og han sa helt ærlig at han hadde lurt på om han skulle hoppe over mitt foredrag om farger. Det var vel ikke et tema for menn?! 

Foto hentet fra boken Fargene forteller.

Jeg spurte da om han var interessert i fotball, og det var han. Fotballdrakter - hva ville han synes om at alle lag hadde like drakter? Nei den tanken syntes han ikke noe om. Ikke bare fordi vi må kunne se forskjell på de to lagene, men også fordi det er viktig både for spillere og supportere å assosiere laget med draktfargene. Og jeg vet hvor viktig det er, for det er historier om opprør blant spillere og supportere når noen kommer med forslag om å bytte farger på draktene. Jeg spurte om han hadde hørt om Allianz Arena i München, men det hadde han ikke. Denne fantastiske stadioen ble bygget for VM i fotball i 2006, og de fargekyndige arkitektene skapte her muligheter for å endre arenaens farger etter hvilke lag som spiller. En morsom, ny og annerledes form for arkitektur.

                       
Han fikk litt å tenke på, og deltok under min forelesning.
Neste morgen kom han bort til meg og sa at han var blitt kjempeinteressert i farger. Da han hadde vært en tur på byen kvalden før, var det hele tiden fargene han ble oppmerksom på.
Gøy for meg!

 
 Tror du fargene på maten er viktig for smaken? Jeg kan bekrefte at det er den.
Det er ikke lenge siden vi på TV kunne se kokker som ble manipulert med farger og smak.
De fikk bl.a. servert en jordbærdrikk som var farget knall gul. Da de ble spurt om hva de syntes det smakte, sa alle at drikken hadde en syrlig smak. Noen sa til og med at det smakte sitron!
 
Fra i dag håper jeg du blir mer bevisst på fargene. Tomatene skal være røde og fine, og broccolien skal være mørk grønn, ikke gul!
Vel bekomme!  Tove
 
PS. Og fotball-lagene skal beholde sine draktfarger!
 
 
 

 
 

4 kommentarer:

  1. Så enig med deg i alt du skriver. Farger er mye mer viktige for oss mennesker, enn vi vill erkjenne selv. Tenk på naturen hvordan alle fugler(særlig mannen) har flotte farger for å imponere damene. Ingen tilfeldigheter der.
    Etter å ha vært gift med samme mann i over 30 år har han også blitt opptatt av farger, og de betyr utrolig mye for han også.
    Ha en fargerik herlig sommerkveld.
    Nå er det så nydelig med alt som blomstrer ute.
    Det må vi nyte!
    Klem fra Ingun

    SvarSlett
  2. Takk for hyggelig kommentar Ingun.
    Flott at våre menn lærer noe av oss, det gjør også min mann, men han glemmer seg ofte når han skal kle seg.

    Ja nå er det vakkert ute. Og kanskje er ingen blomster vakrere enn markblomster?! Jeg skal ut å plukke en bukett nå.
    En god og fargerik helg ønskes deg og mannen av Tove.

    SvarSlett
  3. Hei Tove, Takk for inspirasjon om farger og ikke minst fra min by München:-) sommerklem Siv:-)

    SvarSlett
  4. Det visste jeg ikke, at München er din by.
    I alle fall, en flott stadion de har bygget!
    Klem fra Tove

    SvarSlett