fredag 14. juli 2023

Alle regnbuens farger + et par til!
Før jeg viser flere bilder fra Sicilia, vil jeg få dere til å tenke over hvor viktige fargene er! 
Tenk dere naturen i grått! Hvordan hadde det virket på oss?!


Når jeg underviser, holder kurs eller foredrag har jeg som regel med disse regnbuefargene.
Dere som har lest boken min, Fargene forteller, vet hva de ulike fargene står for, hva de signaliserer og hvordan de påvirker oss.
Men mange kjenner kanskje ikke boken, og derfor tar jeg en kort gjennomgang.


Rødt synes godt, og er en aktiv farge. Den oppfordrer oss til å bruke kroppen, både til arbeid og trening. Den gir oss både varme og energi. Men for mye rødt kan lede til stress, sinne og aggresjon.
Noen mennesker, synes den er skremmende.
Men det er jo ulike nyanser av alle farger. Nyansen over er veldig sterk .....


.....mens fargen på bringebærene virker helt annerledes, selv om den også er rød.
Nyansen er mildere, påvirker oss ikke like sterkt.


Noen liker fart og spenning, og en knall rød bil passer da godt. Men den kan nok påvirke oss til å sette opp farten, og kjøre over fartsgrensen.
Husk også at rødt øker blodtrykket, og bør ikke brukes av de med ADHD eller personer med dårlig hjerte.


Den oransje fargen er også fysisk, og oppfordrer til bevegelse og fysisk aktivitet. Men mens den røde fargen er viljestyrt, er den oransje mye mer følsom. 
Oransje øker livsgleden, og ber deg nyte livet. Den stimulerer også praktisk kreativitet, til lek og dans. Den er antidepressiv. Derfor er det veldig synd at grått har fått så stor innpass i manges liv, mens få har oransje rundt seg.


Det var veldig gøy å komme til Dalen Hotel hvor de har en artig oransje bil. 
Selve hotellet er gult, men en gulfarge som heller mot oransje.


Gul er en vakker farge. Denne gule rosen har stått i hagen i mange år, og blomstrer igjen og igjen til min store glede.
Gult er ikke en fysisk farge, tvert imot styrker den vårt intellekt og våre mentale ferdigheter. Det er eksamens-fargen.



Men gult lar oss ikke være i fred, den kan være slitsom. Den kommer liksom imot oss.
Derfor bør man være litt forsiktig med å ta en sterk, klar gul inn i interiøret. Gult bør ikke brukes ved migrene eller sterk hodepine. Det advares også mot å bruke gult i omgivelsene der psykiatriske pasienter oppholder seg.
Men hvis du duser ned den gule til svake gultoner, blir den behagelig også i interiøret.


Her har jeg samlet alle de varme høstfargene, som jo er rødt, oransje og gult.


Den grønne fargen er beroligende og følelsesdominert.
Mens gult er den fargen flest mennesker sover dårlig i, er den grønne en god farge på soverommet.
Fargen er verken kald eller varm, fysisk eller mental - den ligger midt i fargespekteret.
Den står for balanse Men den fremmer ikke aktivitet.
Men å gå på tur i en frodig, grønn skog er herlig og beroligende, og demper stress.


Som du ser har også grønt mange fargenyanser, fra den mørke dype grønne, til denne grønnfargen, som har mye gult i seg. Den er mer urolig enn den dyp grønne.


Her ser vi en mørkere grønn. Det er fra en banan plantasje, og også bananene er fortsatt grønne.
Grønt utrykker harmoni, virker trøstende og omsorgsfull. 
Det er en god farge for hjertepasienter


Med den blå fargen er vi inne i den kalde delen av fargespekteret.
Blått er derfor en god farge i interiøret når varmen er sterk
Både blodtrykket, pulsfrekvensen og åndedrettet synker når vi utsettes for blått.
Den er som den grønne en god farge på soverommet.
Blått er viljesdominert, og den styrker kommunikasjon både skriftlig og muntlig.
Som den gule, er blått en mental farge, og den speiler autoritet.


Men også den blå fargen har mange ulike nyanser. Denne vakre planten er lysere blå, og noen av blomstene går en anelse over mot fiolett.


Blått kan virke kald og ugjestmild, spesielt hvis den er mørk. Likevel viser store verdensomspennende undersøkelser at blått er favorittfargen, uavhengig av kjønn, rase eller yrke. Skyldes det at flere mennesker på jorda bor i varme land? Jeg vet ikke, men den blå kjøler ned.
Men du bør ikke bruke blått hvis du fryser eller er deprimert.
Men kan det være vakrere enn dette?! Blått vann og blå himmel!


Da er vi kommet til den indigo fargen. Mange kan ikke navnet på den, men kaller både indigo og fiolett for lilla. De er begge lilla, men den indigo er blå-lilla, og den fiolette er rød-lilla. Ikke glem det!
Her starter jeg med en lys indigo variant.
I den indigo fargen ligger det sterk intuisjon og en indre viten. Derfor ser mange også på fargen som litt mystisk, spesielt den mørke.


Det er ikke så mange som benytter indigo i interiøret. Men også den er et godt valg for soverommet. Vakker er den også!


Dette er den mørkeste varianten av indigo, og mange synes den er litt nifs. Jeg synes den er så vakker!
Fargen forbindes ofte med filosofi og religion. Den er fryktløs, men har likevel de mest motsetningsfylte egenskapene til den røde. Merkelig egentlig, for den røde fargen er også på mange måter fryktløs, men på en annen måte.
De indigo bildene viser spesielt tydelig hvor ulike fargenyanser kan være!


Så har vi den siste fargen i spekteret - den fiolette - den rød-lilla fargen.
Det er ikke så merkelig at den er svært motsetningsfull ettersom den både har de varme, sterke og urolige egenskapene til den røde fargen, og de kalde, rolige egenskapene til den blå. Her trekkes det så absolutt i to retninger! 


I fiolett finner du så mye kreativitet og inspirasjon at det nesten bobler over. Men så befinner også fargen seg i den mest høyfrekvente delen av spekteret. Den kalles også ofte for kunstnernes farge, fordi den kan gi dem tilbake kreativiteten dersom den er litt laber. 
Men vi forbinder den også med åndelighet, religion og spiritualitet. Men her avhenger det mye av fargenyansen.


Ettersom den rosa fargen betyr så mye for så mange småjenter tar jeg også den med, selv om vi da ikke lenger befinner oss i regnbuen. Men det er veldig mange nyanser av rosa.


Denne rosa kaken hadde nok mange jenter blitt veldig glade for. Men også romantiske kvinner. Rosa er en feminin farge. Og mye mer kunne jeg skrevet om denne fargen


Jeg vil ta med en siste farge - den turkise - ettersom den er så viktig! 
Det er en kjølig og forfriskende farge og ikke minst - den er hygienefargen fremfor noen! Du finner den derfor ofte i kjøleskap og frysere, og i svømmebassenger.
Den burde vært på alle lege- og tannlegekontorer, og i våre baderom og toaletter!

Det er mye mer som kunne vært skrevet om fargene - som sagt - jeg har skrevet en hel bok! Men her har du litt å tenke over, eller repetere.
Håper du finner innlegget interessant, for fargene er så viktige!
Hilsen Tove 

torsdag 29. juni 2023

Jeg gir meg ikke - men vil vise flere bilder fra Sicilia
Men denne gangen vil jeg ta dere med ut på tur igjen. Men ikke til fjells - men ned til sjøen - til Isola Bella.



Her ser du øya Isola Bella langt der nede. Det blir en bratt vei å gå ned.
Mange trapper er det også.


Her starter jeg sammen med gode venner jeg har fått på turen.


Og som du ser, her er noen av trappene vi har gått ned, som jeg snudde meg og tok bilde av.


Og dette er de samme trappene sett nedenfra.


I forkant av denne flotte halv-øya er det veier og jernbane. Der er også tre flotte hus.




Men for å komme ned til stranden, der jeg var to ganger, må vi ned også disse trappene.
Det er veldig vakkert her. 


Fra stranden kunne vi tatt en båttur, men det gjorde vi ikke.
Men en liten svømmetur tok jeg. 15 grader i vannet.


Et flott hotell ligger i det ene hjørnet av stranden.


Men her ligger også en gammel bygning som visstnok er et museum. Men det var ikke åpent, dessverre.
Hvis jeg ikke tar feil heter det her Lido Pizzichella.


Her ser du dette spesielle stedet, Lido Pizzichella, på tre bilder.


Det ser litt mystisk ut. Synd vi ikke kunne komme inn.


Vi går så fra stranden og opp til veien der det ligger flere restauranter.
Her var det vakkert, så vi satte oss der og tok en liten matbit og litt å drikke. Flott utsikt.


Vi tittet også inn - og det var virkelig lekkert!
Dessverre ligger min rumpetaske på bordet!


Så er det bare å rusle tilbake - opp bratte stier og trapper. Men hva gjør vel det når det er så mye vakkert å se på, og vi kan hvile når vi ønsker.






Det er så mye flott steinarbeid! Og jeg elsker stein!


Og vakre blomster og trær i de vakreste farger ser vi hele veien.

Da håper jeg at dere har vært med meg på turen sammen med min gode venner.
Hilsen Tove.

onsdag 14. juni 2023

 Jeg må ta med noen flere bilder fra hovedgaten i Taormina på Sicilia.

Dessverre har det gått litt tid siden siste innlegg, men slik er det noen ganger. Håper du blir med også denne gangen.


Her er begynnelsen på hovedgaten, eller slutten om du vil.


En lekker butikk med lekre klær. Nydelig rødfarge.



De to bildene over viser en virkelig morsom butikk med alle farger representert.
Det var noen som sa at den skulle komme til Norge. Så gøy med farger!
    

En vakker, rosa sidegate. Virkelig flott!


Enda en fargerik butikk - men kanskje litt mer elegant? Oransje er så lekkert!


En flott restaurant med show. Dessverre fikk vi ikke vært der.


Jeg syntes dette hodet var så artig malt. Hva synes du?


Hvis du ser tilbake på det forrige innlegget, vil du se en trapp opp fra hovedgaten med malerier og kunst forretninger.
Jeg falt totalt for dette bildet, fordi det er et område som vi besøkte nede ved sjøen.
Men maleriet kostet ca. 17.000 Nkr., så det fikk være!


Også dette maleriet er veldig vakkert!


Nok en sidegate med mange trapper. Det er jo så sjarmerende.


Og her er en forretning hvor du kunne kjøpe forklær. I løpet av minutter kunne de brodere på det navnet du ønsket.


Mange keramikkbutikker. Veldig mye lekkert!


Nok en vakker sidegate.


Og enda en, med flere restauranter nedover.


Og mer fargesprakende keramikk. Dette kunne de!


Veldig lekker gate inn mot en liten park, ser det ut til.


Og nesten ved enden av hovedgaten satt det av og til musikere og sang og spilte.


Jeg så noen lekre bluser i et vindu, med fine broderier, litt likt hardangersøm. De vinket meg inn, og damen fortalte at det var en gammel type broderi, som ikke mange kunne brodere lenger.
Hun kunne ikke, men hennes mor hadde kunnet det.


Så slutter jeg dette innlegget med nok en flott barnebutikk. De hadde så mange morsomme ting der!

Da slutter jeg for denne gang. Men jeg tror nok at det vil komme innlegg om turen ned til sjøen. Jeg badet faktisk der. Hilsen Tove.