fredag 14. juli 2023

Alle regnbuens farger + et par til!
Før jeg viser flere bilder fra Sicilia, vil jeg få dere til å tenke over hvor viktige fargene er! 
Tenk dere naturen i grått! Hvordan hadde det virket på oss?!


Når jeg underviser, holder kurs eller foredrag har jeg som regel med disse regnbuefargene.
Dere som har lest boken min, Fargene forteller, vet hva de ulike fargene står for, hva de signaliserer og hvordan de påvirker oss.
Men mange kjenner kanskje ikke boken, og derfor tar jeg en kort gjennomgang.


Rødt synes godt, og er en aktiv farge. Den oppfordrer oss til å bruke kroppen, både til arbeid og trening. Den gir oss både varme og energi. Men for mye rødt kan lede til stress, sinne og aggresjon.
Noen mennesker, synes den er skremmende.
Men det er jo ulike nyanser av alle farger. Nyansen over er veldig sterk .....


.....mens fargen på bringebærene virker helt annerledes, selv om den også er rød.
Nyansen er mildere, påvirker oss ikke like sterkt.


Noen liker fart og spenning, og en knall rød bil passer da godt. Men den kan nok påvirke oss til å sette opp farten, og kjøre over fartsgrensen.
Husk også at rødt øker blodtrykket, og bør ikke brukes av de med ADHD eller personer med dårlig hjerte.


Den oransje fargen er også fysisk, og oppfordrer til bevegelse og fysisk aktivitet. Men mens den røde fargen er viljestyrt, er den oransje mye mer følsom. 
Oransje øker livsgleden, og ber deg nyte livet. Den stimulerer også praktisk kreativitet, til lek og dans. Den er antidepressiv. Derfor er det veldig synd at grått har fått så stor innpass i manges liv, mens få har oransje rundt seg.


Det var veldig gøy å komme til Dalen Hotel hvor de har en artig oransje bil. 
Selve hotellet er gult, men en gulfarge som heller mot oransje.


Gul er en vakker farge. Denne gule rosen har stått i hagen i mange år, og blomstrer igjen og igjen til min store glede.
Gult er ikke en fysisk farge, tvert imot styrker den vårt intellekt og våre mentale ferdigheter. Det er eksamens-fargen.



Men gult lar oss ikke være i fred, den kan være slitsom. Den kommer liksom imot oss.
Derfor bør man være litt forsiktig med å ta en sterk, klar gul inn i interiøret. Gult bør ikke brukes ved migrene eller sterk hodepine. Det advares også mot å bruke gult i omgivelsene der psykiatriske pasienter oppholder seg.
Men hvis du duser ned den gule til svake gultoner, blir den behagelig også i interiøret.


Her har jeg samlet alle de varme høstfargene, som jo er rødt, oransje og gult.


Den grønne fargen er beroligende og følelsesdominert.
Mens gult er den fargen flest mennesker sover dårlig i, er den grønne en god farge på soverommet.
Fargen er verken kald eller varm, fysisk eller mental - den ligger midt i fargespekteret.
Den står for balanse Men den fremmer ikke aktivitet.
Men å gå på tur i en frodig, grønn skog er herlig og beroligende, og demper stress.


Som du ser har også grønt mange fargenyanser, fra den mørke dype grønne, til denne grønnfargen, som har mye gult i seg. Den er mer urolig enn den dyp grønne.


Her ser vi en mørkere grønn. Det er fra en banan plantasje, og også bananene er fortsatt grønne.
Grønt utrykker harmoni, virker trøstende og omsorgsfull. 
Det er en god farge for hjertepasienter


Med den blå fargen er vi inne i den kalde delen av fargespekteret.
Blått er derfor en god farge i interiøret når varmen er sterk
Både blodtrykket, pulsfrekvensen og åndedrettet synker når vi utsettes for blått.
Den er som den grønne en god farge på soverommet.
Blått er viljesdominert, og den styrker kommunikasjon både skriftlig og muntlig.
Som den gule, er blått en mental farge, og den speiler autoritet.


Men også den blå fargen har mange ulike nyanser. Denne vakre planten er lysere blå, og noen av blomstene går en anelse over mot fiolett.


Blått kan virke kald og ugjestmild, spesielt hvis den er mørk. Likevel viser store verdensomspennende undersøkelser at blått er favorittfargen, uavhengig av kjønn, rase eller yrke. Skyldes det at flere mennesker på jorda bor i varme land? Jeg vet ikke, men den blå kjøler ned.
Men du bør ikke bruke blått hvis du fryser eller er deprimert.
Men kan det være vakrere enn dette?! Blått vann og blå himmel!


Da er vi kommet til den indigo fargen. Mange kan ikke navnet på den, men kaller både indigo og fiolett for lilla. De er begge lilla, men den indigo er blå-lilla, og den fiolette er rød-lilla. Ikke glem det!
Her starter jeg med en lys indigo variant.
I den indigo fargen ligger det sterk intuisjon og en indre viten. Derfor ser mange også på fargen som litt mystisk, spesielt den mørke.


Det er ikke så mange som benytter indigo i interiøret. Men også den er et godt valg for soverommet. Vakker er den også!


Dette er den mørkeste varianten av indigo, og mange synes den er litt nifs. Jeg synes den er så vakker!
Fargen forbindes ofte med filosofi og religion. Den er fryktløs, men har likevel de mest motsetningsfylte egenskapene til den røde. Merkelig egentlig, for den røde fargen er også på mange måter fryktløs, men på en annen måte.
De indigo bildene viser spesielt tydelig hvor ulike fargenyanser kan være!


Så har vi den siste fargen i spekteret - den fiolette - den rød-lilla fargen.
Det er ikke så merkelig at den er svært motsetningsfull ettersom den både har de varme, sterke og urolige egenskapene til den røde fargen, og de kalde, rolige egenskapene til den blå. Her trekkes det så absolutt i to retninger! 


I fiolett finner du så mye kreativitet og inspirasjon at det nesten bobler over. Men så befinner også fargen seg i den mest høyfrekvente delen av spekteret. Den kalles også ofte for kunstnernes farge, fordi den kan gi dem tilbake kreativiteten dersom den er litt laber. 
Men vi forbinder den også med åndelighet, religion og spiritualitet. Men her avhenger det mye av fargenyansen.


Ettersom den rosa fargen betyr så mye for så mange småjenter tar jeg også den med, selv om vi da ikke lenger befinner oss i regnbuen. Men det er veldig mange nyanser av rosa.


Denne rosa kaken hadde nok mange jenter blitt veldig glade for. Men også romantiske kvinner. Rosa er en feminin farge. Og mye mer kunne jeg skrevet om denne fargen


Jeg vil ta med en siste farge - den turkise - ettersom den er så viktig! 
Det er en kjølig og forfriskende farge og ikke minst - den er hygienefargen fremfor noen! Du finner den derfor ofte i kjøleskap og frysere, og i svømmebassenger.
Den burde vært på alle lege- og tannlegekontorer, og i våre baderom og toaletter!

Det er mye mer som kunne vært skrevet om fargene - som sagt - jeg har skrevet en hel bok! Men her har du litt å tenke over, eller repetere.
Håper du finner innlegget interessant, for fargene er så viktige!
Hilsen Tove 

16 kommentarer:

  1. Hei, kjære deg, lenge siden sist. Nå har jeg "bladd meg gjennom" Sicilia og funnet ut at jeg fremdeles har mye vakkert og spennende igjen å se og oppleve. Men akkurat nå er det vel så varmt sør i Europa at det knapt "e væranes" for folk.
    Spennende innlegg om farger. Og, om du tror det eller ei, her om dagen bladde jeg gjennom et fotoalbum hos mamma. Der fant jeg bilder av meg og min søster iført oransje/brune/litt grønne og hvite tunikaer fra 70 - tallet. Så jeg har faktisk hatt noe oransje på meg, dog er det lenge siden. Hils og nyt sommeren. Klem

    SvarSlett
  2. Så hyggelig å høre fra deg igjen. Ja Sicilia må du reise til. Jeg tror du vil elske den øya!
    Og gøy at du også har brukt oransje. Kanskje får du lyst til å forsøke igjen?! Flott at dere har hatt fint vær i det siste. Kos dere. Hilsen fra oss begge- Klem fra Tove

    SvarSlett
  3. Jeg har ikke vært på bloggen siden mai. Det har vært sommer og andre ting å tenke på. Når jeg stikker innom en regnværsdag er det fint å se farger! Takk og pris for fargene i naturen og i livet ellers, enten sola skinner eller regnet bøtter ned. Vi har hatt regn og torden, og det brakte fram gamle minner som jeg skriver om i dag. Fortsatt god sommer til deg! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hyggelig å høre fra deg igjen. Det er mange som ikke er så mye på nettet når det er sommer.
      Ja, fargene er viktigere enn de fleste tenker over.
      Fortsatt god sommer til deg og dine. Hilsen Tove

      Slett
  4. Jeg har lest med interesse nok en gang. Jeg har nok blitt mer opptatt av farger etterat jeg ble "kjent" med deg. Tusen takk for at du deler av dine kunnskaper!

    Fortsatt god sommer!

    Klem Ingunn

    SvarSlett
    Svar
    1. Du skriver alltid så hyggelig kommentar. Så jeg takker deg for det. Det er så fint å høre at jeg har påvirket deg, slik at du har fått mer interesse av å lære om farger. Farger er langt viktigere enn du tror!
      Gode dager ønskes deg, med en klem tilbake.

      Slett
  5. Farger er noe jeg må omgi meg med. Driver akkurat nå og skal male det som skal bli mitt nye verksted. Det er ikke lett å velge farger bestandig, særlig når rommet er 50 kvm og høyt under taket. Så langt har jeg valgt en farge som modent korn på to vegger, så får jeg se hva det blir videre... Ha en fortsatt fin sommer. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi er like - farger må vi ha!
      Fargene du skal male med er jo veldig viktige for deg i verkstedet ditt. Du skal jo være kreativ, men samtidig nøyaktig.
      Fargen "modent korn" har den noe oransje i seg? For det er en farge som er "fysisk kreativ".
      Men også fiolett er jo kreativ - kunstnernes farge!
      Ring meg gjerne så kan vi snakke litt om det hvis du vil. Lykke til! Hilsen Tove

      Slett
  6. Hei, takk for hyggelig kommentar. På verkstedet mitt på Hamar har jeg en lys gul farge på veggene, den liker jeg godt, men er for litt for lys, så gult/gyldent var starten.
    På veggene jeg maler i Furnes har jeg malt en farge som heter Ginseng 1510-y10r, så det er ikke så mye rødt i den, men på mine tømmervegger ble den fin. Jeg maler naturligvis med oljemaling på tømmer, slik at det er lettere og rengjøre. Den fargen blir på to kortvegger og en langvegg. På en den halve fjerde veggen blir det grønn/mosegrønn Ikea kjøkkeninnredning, den andre halve veggen blir kanskje lys indigo eller ... Jeg har et ganske stort lys indigo farget gulvteppe, så antagelig tar jeg opp fargene fra det. Jeg får bare malt ferdig i år, for det skal opp to terassedører, en i hver ende av rommet + at det er to store vinduer på langveggen.
    Jeg kommer sikkert med et innlegg på bloggen min "verna trehus" etter hvert, som det skrider fram.
    Huset er satt opp på 1880 tallet, og tømmerveggene har aldri vært malt, så det har gått med kilovis med sparkel osv.
    Jeg har så mye farger på stoler, bilder og tekstiler som skal inn, så tror det blir bra fargevalg. Pluss en eller annen farge på de brede taklistene osv.
    Ha en fin helg ;)
    Jeg er på farten og huset her fylles med barn og barnebarn i helgen, så dette ble en rask kommentar.

    SvarSlett
    Svar
    1. Du er jo allerede inne i fargenes verden, er opptatt av og interessert i farger. Så du føler vel hvilke farger du vil ha rundt deg. Men skulle jeg gi råd til deg, som skal lage smykker, og som da trenger ideer til både farger og smykkenes fasong, er fiolett og oransje farger som kan hjelpe deg. Tenk litt over det! Det blir spennende å se resultatet etterhvert.
      Gode dager ønskes av Tove.

      Slett
    2. Takk for tips! Litt morsomt at du har foreslått de fargene for jeg kjøpte gardin-stoff til rommet i vinter. Hvitt i bunnen, med tulipaner som slynger seg oppover i grønt, hvor blomstene er gule/orange og fiolett, i ulike varianter. Dette er farger jeg synes passer i rommet og enkelt å plukke opp i andre tekstiler som puter osv.
      Rommet blir bare malt ferdig i sommer, også blir det ferdigstilt neste år, håper jeg. Gulvet er ferdig lagt.
      Neste år skal vi bygge bad og få vann inn i huset. Div strøm som må fornyes, hovedinntak flyttes/nytt. Så ting tar tid, men det blir bra til slutt. :)

      Slett
    3. Det var jo artig at du allerede hadde kjøpt gardin-stoff i de fargene jeg anbefalte. Jeg gleder meg til å se rommet ferdig! Hilsen Tove

      Slett
  7. Farger og former, det er en velsignelse at vi oppfatter dem bevisst – noen mer enn andre, men alltid med glede.
    For øyeblikket har jeg med meg et av barnebarna mine som tar maletimer, forrige uke var det tegning og denne uken males det med pensel og miksepalett...så farger i alle nyanser.
    Det er veldig spennende.
    Og tenk, jeg tok frem en penn og papir og tegnet litt også :-)))
    Mange hilsener til deg. Takk for at du alltid arrangert fargene som er så viktige for oss alle. Det er ikke klart for meg hvorfor grått og svart har blitt så viktig... se bygninger e.c. Kanskje vi bare har det for bra??? For bekymringsløst... uten noen reell bekymring --- som egentlig burde få oss til å juble... Eller?

    SvarSlett
    Svar
    1. Så gøy at barnebarnet er interessert i maling, tegning og farger. Og du blir også inspirert til å tegne. Så flott!
      Jeg forstår heller ikke hvorfor grått og sort har blitt så viktige, og at denne trenden har vart så utrolig lenge. Vi må lære å ikke legge så stor vekt på mote og trend, men hva vi egentlig selv liker og trenger.
      Gode dager med fargene ønskes av Tove

      Slett
  8. Hei Tove, alltid interessant å lese innleggene dine - og godt jeg ikke omgås med så mye rødt siden blodtrykket mitt ikke lenger er som det en gang var. Oransje derimot er det mye av rundt meg, gir energi som jeg trenger nå. Er fremdeles aktiv sosialt og i skog og mark med Spot flere ganger daglig. Begge deler i går, først et rekemåltid sammen med gode venner og så en tur på Mærrapanna i solnedgangen. Oppdaga også at det jo var BSW i går, så det passet fint. Har ikke klart å følge opp bloggen som planlagt, er ikke så mye hjemme nå som før. Jeg kikker innom dann og vann som du skjønner. Ha fine sommerdager.

    SvarSlett
    Svar
    1. Veldig hyggelig å høre fra deg igjen. Det er flere av oss som ikke har vært så ofte inne på bloggene i sommer. Men du burde lese innleggene mine fra Sicilia. Der var det fantastisk, men nå er jeg bekymret p.g.a. brannene.
      Oransje er en fin farge for deg, optimistisk og snill. Bra at du har kuttet ut rødt. Fortsatt gode dager ønskes av Tove.

      Slett