mandag 31. juli 2023

Tilbake til Sicilia.
Vi som hadde et så fantastisk tre ukers opphold på denne utrolig vakre øya, har fulgt med på de forferdelige brannene der. Og selvsagt også på de andre brannene i hele denne regionen.
Jeg vet ikke sikkert om brannen har nådd Taormina, der vi bodde, men det brenner fortsatt i områdene i Catania, der det også er en flyplass. På nyhetene i dag sa de også at det brenner i Siracusa, lenger syd, og i Messina, nord for Taormina.
Taormina ligger litt nord for Catania, og vulkanen Etna ligger mellom disse to stedene, men litt lenger inn i landet.


Slik så det ut da vi dro fra Taormina om morgenen 24. mars.
Bildet viser hvor mye trær det er fra hotellet og nedover mot sjøen.


Mange av bildene jeg viser i dette innlegget er fra turen hjem, fra Taormina og til flyplassen i Palermo, som er hovedstaden. Der har det også vært store branner. Blant annet en brann som ødela mye i en gammel og vernet kirke. Forferdelig!
Dette bildet er fra Belpasso, som også ligger i Catania, og Etna kan du se på flere av bildene.


Jeg viser deg disse bildene, da du på dem kan se de store dyrkede områdene med blant annet frukttrær. Jeg orker ikke å tenke på at alt dette kanskje er brent.


Vi var der jo i mars, så dette var våren også for dem. Derfor hadde ikke alt enda vokst opp.



Og det er jo også mange dyr ute og beiter. Hva skjer med dem ved en brann?



Men uansett hvor vi var på øya, så var det trær og busker. Selv oppe i Taormina, som ligger ganske høyt opp fra sjøen var det utrolig mye trær. Hvis vinden blåste den veien, ville disse trærne også bli tatt av flammene. Jeg orker ikke å tenke på det!


Like ved vårt hotell ligger jo også den flotte parken, med sine fantastiske trær, som jeg har vist dere i tidligere innlegg.

Hva skjer med alle disse turiststedene etter alt det forferdelige som har skjedd?
Først den voldsomme varmen og så brannene? Får de noe å leve av?
Jeg er fryktelig lei meg. Hilsen Tove.

PS. Noen av bildene er tatt fra bussen, derfor skygger på bildene.


4 kommentarer:

  1. Ja, det er forferdelig. Hva skal folket leve av i ettertid når livsgrunnlaget er lagt i ruiner. Vi setter kanskje ikke nok pris på at vi lever trygt og godt her i innlandet i Norge uten noen form for naturkatastrofer?
    Skjønner godt du er lei deg. Vi blir jo glad i de stedene vi besøker og ikke minst i de fastboende.

    Vi får håpe det beste.....

    Klem Ingunn

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for fin tilbakemelding, Ingunn. Vi er så enige.
      Hva skal de leve av der brannene har herjet så grusomt? Det tar lang tid å bygge dette opp igjen
      Men selv om vi fortsatt har det fint i Norge, ser vi stadig nye tegn på forandringer. Men vi krysser fingre og tenker positivt.
      Alt godt ønskes deg og dine fra Tove.

      Slett
  2. Det er både trist og skremmende, det som skjer. Jeg har vært på Rhodos, også en vakker øy som nylig ble utsatt for store branner. Dyr tror jeg skjønner varme, så lenge de har en plass å rømme, så rømmer de. Men det er sikkert mange som ikke har klart seg. Og så er jo dette en tragedie både for jordbruket og turistnæringen, som så mange er avhengige av. For ikke å snakke om alle som blir personlig rammet og mister hus og næring - og i verste fall: menneskeliv.
    Vi er fremdeles forskånet for denne type varme. Men jeg har sett dagens prognoser for nedbør i store områder i Norge i morgen og tirsdag, og det er skremmende lesing. Jeg krysser fingrene og håper på det beste! Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, trist og skremmende. Hvordan blir det etter hvert mon tro?
      Ja det blir nok litt av et vær her på Østlandet fra i kveld. Vi er glade for at huset ikke ligger i en skråning, eller nær vann/bekk/elv. Det er utrolig mye frukt på trærne nå, mye faller vel av i et så kraftig regn kanskje. Den som lever får se!
      Klem fra Oss. Tove

      Slett