tirsdag 25. oktober 2022

Når vi ser en slik himmel forstår vi Edvard Munch.
En viktig grunn til at han slo seg ned i Åsgårdstrand var lyset og fargene.
Bildene her tok jeg en tidlig morgen, den 7.10. i år, fra vår balkong.


Himmelen ser jo ut som et maleri!



Jeg måtte bare bli stående, for himmelen forandret seg hele tiden.


Og plutselig blir forandringene enda større.
Det røde forsvinner, og da solen titter frem overtar det gule.


Det lysner, og nå kommer også blåfargen frem igjen, men nå omkranset av grått, ikke rødt!


Blir det sol eller gråvær denne dagen mon tro?


Og her blir lyset så sterkt at det blir vanskelig å fotografere. Kanskje greier solen å konkurrere ut skyene?


Her er Munchs hus, der han koste seg på sin deilige eiendom, som strekker seg helt ned til sjøen.
Her kunne han sitte og oppleve slike morgener, og slikt fargespill som meg.


Det er flere enn Edvard Munch og meg som elsker slike fargerike himler.
Dette er et fotografi av Per Ervik, en gammel venn. 
Bildet er ikke fra Åsgårdstrand, men det henger på veggen der, og jeg er veldig glad i dette vakre motivet.
Hilsen Tove.




8 kommentarer:

  1. Ja, man skjønner godt at han ble inspirert. For et fargespill. Herlig å oppleve sånne morgener. Ha en vakker dag og snart kommer helga :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er ofte flotte morgener i Åsgårdstrand. Og denne morgenen ble jeg stående ute på balkongen lenge og følge med. Jeg synes det er fantastisk å se.
      Ja, snart kommer helga. Alt godt ønskes av Tove

      Slett
  2. Elsker slike bilder, og nyter slike øyeblikk. Har vært litt stille på bloggen min i okt. Har vært svært preget av broren min sin død. Men har begynt å komme over det, nå.

    SvarSlett
    Svar
    1. Der er vi like!
      Jeg var ikke klar over at din bror er død. Klart det er trist å miste en bror. Og det er naturlig å gå gjennom en sorgprosess. Lykke til videre, og gode dager ønskes av Tove.

      Slett
  3. Takk for dine fantastiske bilder av den herlige morgenhimmelen din, Tove. Det er jeg veldig glad for å se... og jeg kan tenke meg det, siden vi også var i Åsgårdstrand og vi også var veldig heldige som fikk besøke huset til E. Munch.
    Jeg ønsker deg en god og lykkelig tid i Åsgårdstrand eller i de andre vakre områdene.
    Klem fra meg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Håper du snart skal til Norge igjen, og også til Åsgårdstrand. Jeg føler at vi har veldig mye å snakke om. Du må si i fra hvis du kommer.
      Veldig hyggelig å høre at du har vært i Munchs-hus.
      Hver sommer er det konsert i Munchs-parken, da må du komme! God søndag ønskes av Tove.

      Slett
  4. Det har vært mange fine solnedganger denne høsten. Vi var en tur i Oslo forrige uke, og da var vi innom Munchmuseet igjen en tur. Vi hadde bare mandagen til fri benyttelse, og da var dessverre Nasjonalmuseet og de fleste andre gallerier og museer stengt. Fint gjensyn med Munch, men dessverre var det heller ikke denne gangen den mest fargerike utgaven av Skrik som var avdekket. Men mye annet fargerikt er det å se, både der og ellers i naturen. Veldig mange gule bjørker langs veien mellom Vest og Øst i landet.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, Munch likte farger, og derfor er jeg ikke glad for et grått Munchmuseum. Tror som sagt at han ikke ville synes det var OK. Ja, naturen om høsten er fantastisk. For noen farger, men nå er de fleste trærne snart uten blader. Nå ligger de på bakken.Trist! En god søndag ønskes dere. Tove

      Slett