tirsdag 20. september 2022

Nå er høsten kommet.

Nyt de fantastiske fargene!


For et par dager siden gikk jeg meg en tur i området, og så at flere og flere av trærne hadde kledd seg i de flotte høstfargene.
Jeg plukket blader som var falt av, og laget en liten bukett. Vakkert - ikke sant!



Men hvor kommer disse fargene fra - plutselig er de der? Rødt, oransje og gult.


Her er det den gule fargen som vil vise seg frem.


Og da jeg kom hjem, satt en stor, vakker sommerfugl på en av buskene i hagen.
Det er ikke lett å få tatt en skikkelig bilde av en sommerfugl, men jeg tror denne ville vise meg at den også hadde flotte farger.
Og med den oransje fargen sammen med mørk brun, sort og hvitt, ble det rene maleriet mot de gule blomstene og de grønne bladene.


Det er så vakkert med disse varme fargene mot den blå himmelen.


Men hvor kommer disse fargene fra som vi ikke har sett siden bladene falt av for et år siden? Jeg har skrevet mye om dette tidligere, bl.a. et innlegg fra høsten 2014.

"De grønne bladene på trærne skyldes klorofyll, og klorofyllet inngår i fotosyntesen, som skaffer treet næring, slik at det kan vokse.
Når høsten kommer, det blir mindre lys og kjøligere luft, skal treet hvile, og klorofyllet trekker seg tilbake. Plutselig får bladene nye farger. Og det merkelige er at flere av disse fargene har vært der hele tiden, men klorofyllet har dekket dem. Nå kommer de til syne. 
Et blad inneholder hele tiden mange flere pigmenter enn klorofyll, for eksempel gule eller oransje karotenoider."

Vil du vite mer, kan du ta en titt på innlegget fra 2014, ved å sette inn et par stikkord i feltet nede til høyre. F. eks. høstfarger og klorofyll.


Med andre ord - det er det grønne klorofyllet som har dekket over de andre fargene.



En tur i skogen der bladene på blåbærene har falt av. Men for et varmt lys!


Det er den ene busken med de oransje bladene som fanger oppmerksomheten, selv om mange andre busker og trær omkranser det falleferdige huset.


Kan det bli vakrere?


Min mann og jeg var på Harald Solbergs jubileumsutstilling i Nasjonalgalleriet i januar 2019. En fantastisk utstilling, med bilder i de mest fantastiske farger.
Jeg tar med dette bildet, selv om det ikke viser naturens høstfarger i trærne, men likevel har dette fantastiske maleriet disse vakre fargene i seg. (Se mer om utstillingen, stikkord Harald Solberg.)

Gode og fargesprakende høstdager ønskes av Tove.



14 kommentarer:

  1. Hei Tove, Tusen takk for din inspirasjon om kunnskap om farger. Klem Siv

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for pene ord. Vi vet jo begge at farger betyr så mye på så mange områder. Hilsen Tove

      Slett
  2. Jeg er enig med deg Tove. Høste er fantastisk i sin fargeprakt. Jeg har ikke kommet lenger enn å legge ut bilder fra min tur til Sverige i sommer. Jeg henger etter på alt for tiden, et etterslep. Har du vært på Zorn museet, ta en titt på bloggen min, det kommer flere innlegg fra den turen :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg henger også etter. Skal selvsagt lese innleggene, har ikke vært på Zorn museet. Ja, fargene er flotte nå, det er bra ikke bladene blir grå om høsten!
      Hilsen fra Tove

      Slett
  3. Nydelige bilder! Ja, akkurat slik er det nå. Det er en fryd å se alle fargene om dagen. Da jeg var ung, strikka jeg en genser i høstfarger. Jeg elska den og brukte den mye, og gjett om jeg fikk mange tilbud om å få kjøpe den. Men den var ikke til salgs. Vi har hatt to frostnetter etter hverandre, og den tredje kommer nok til natta. Det er tida for det, og nå har jeg tømt kasser og potter for jord og sommerblomster. Verandamøbler er kommet på låven etc.

    Gode høstdager ønskes av Ingunn

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi er enige - det er virkelig en fryd og se de vakre høstfargene! Når det gjelder genseren - kan du ikke strikke en ny genser? Tror mange vil bestille maken.
      Ja, et av mine voksne barnebarn og jeg drar til fjells på lørdag for å gjøre alt klart til vinteren. Hilsen Tove

      Slett
  4. Nydelig med alle de fine fargene i høsten. Her er det ikke så mye enda, men det kommer det kommer. Vakker sommerfugl da. Det er vel en Admiral! Kos deg som best du kan i september. Klemsiklem fra meg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den sommerfuglen var flott. Artig å få tatt et bilde av den. Og vi liker farger - de høstfargene er helt fantastiske. Gode dager ønskes av Tove

      Slett
  5. Nydelige bilder. Fantastiske farger. Takk kjære Tove.
    Gleder meg til fargen på bladene... jeg tror det starter senere her hos oss i år fordi det fortsatt er spesielt grønt her.
    Dalie mine i hagen og solsikkene får frem de vakreste fargene. Jeg er glad.
    ... Takk også for herlig Solberg-malerie.
    Mange hilsener fra meg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for hyggelig tilbakemelding, som alltid. Ja, høstens farger er fantastiske! Og når det gjelder Solberg-maleriet - du skulle vært på den utstillingen! Det var så mange fantastiske malerier der, så vi hadde ikke lyst til å gå derfra.
      Mange gode høstdager ønskes av Tove

      Slett
  6. Ja, jeg tenker at naturen pynter seg for oss så vi ikke skal bli lei oss for at sommeren er over. Jeg er egentlig ikke så glad i høsten, men det er jo de dagene det er grått. Klare høstdager med fine farger og skarp luft er jo bare herlig oppfriskende! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, tenk om fargene på bladene hadde vært grå! Da hadde høsten vært forferdelig!
      Vi trenger disse sterke fargene før vinteren!
      Fortsatt fine fargerike dager ønskes av Tove.

      Slett
  7. Jeg nyter høsten og fargene, og vi har hatt noen fantastiske dager med sol fra skyfri himmel. Varmt om dagene, kalde netter og vi har hatt minst tre netter med frost. Nå skal det ikke rare vindpustet til før løvet daler. Dagene er merkbart kortere, men jeg er lykkelig for hver dag med solskinn. Det gjør opplevelsen av høsten kortere. Ha en flott uke og hils. Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Har sett at det har vært fine dager hos dere, og det blir vi alltid glade for å se! Deilig med sol før mørket setter inn! Håper dere får enda litt mer godvær!
      Hilsen fra oss begge. Tove

      Slett